Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-11, 21:51
  #1
Medlem
den klassiska "amazing grace christmas lights" videon på youtube gav mig en blodad tand till att göra något liknande, i en mindre skala (Julgranen).

Men var börjar jag?! Efter att ha pratat med Kjell och Kompany fick man tipset om programmerbara USB-kretskort osv som hade gett mig möjligheten att sätta på och stänga av ljuset i en USB-ljusslinga men det är inte riktigt tillräckligt. Jag vill kunna skapa mig ett ljusschema där jag kan dimma ner ljuset, få olika ljusen att "vandra" längs ljusslingan och blinka i olika färger.

Finns det något färdigt kit för den här konstruktionen? Ett drömscenario hade varit att jag pluggat in ljusslingan i min USB-port (och troligen ytterligare en sladd in i väggen), satt mig i ett program på min dator där jag sen skapar mig ett schema över vilka lampor som tänds vid en viss tidpunkt efter att jag startat mitt "ljusschema".

Idéer om var jag bör vända mig?
Citera
2011-12-11, 22:25
  #2
Medlem
Vet att det finns färdiga paket för att styra ljus likt det på video men dom är ju knappast billiga.
Sök på lite amerikanska sidor så dyker dom upp.
Citera
2011-12-12, 01:07
  #3
Medlem
DrBums avatar
DMX eller PLC är det du skall jobba vidare efter..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback