• 1
  • 2
2011-12-11, 13:16
Medlem
2big4yous avatar
Någon som har tips på välling från 6 månaders som inte innehåller den hypersnabba kolhydraten maltodextrin?
Jag är ytterst tveksam att detta,speciellt innan läggdags.
Inte ens jag som styrketränat sedan 90 talet använder malto,varför skulle jag stoppa i mitt barn det.
Citera
2011-12-11, 14:01
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Någon som har tips på välling från 6 månaders som inte innehåller den hypersnabba kolhydraten maltodextrin?
Jag är ytterst tveksam att detta,speciellt innan läggdags.
Inte ens jag som styrketränat sedan 90 talet använder malto,varför skulle jag stoppa i mitt barn det.

Det funkar fint med. Varför så skeptisk?
Citera
2011-12-12, 10:38
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Det går inte med gröt då? Gröt innehåller mer sällan maltodextrin.

EDIT: Den som söker han finner! http://www.hippbarnmat.se/index.php?id=23&cat=2&item=11
Citera
2011-12-12, 11:25
Medlem
Maledictuss avatar
Göra egen välling?
Citera
2011-12-12, 13:14
Medlem
Skippa välling? Bröstmjölk eller ersättning kombinerat med mat upp till 2 år.
Citera
2011-12-12, 17:31
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Skippa välling? Bröstmjölk eller ersättning kombinerat med mat upp till 2 år.

Ersättning är väl just välling?
Citera
2011-12-12, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Ersättning är väl just välling?

Nej, välling är ungefär som utspädd gröt. Ersättning är fullvärdig kost för bebisar baserad på mjölk.
Citera
2011-12-12, 19:49
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Göra egen välling?

Det som är dumt med egen välling är att den inte är berikad med järn. Det är svårt att komma upp i rekommendationerna med smakprover
Citera
2011-12-13, 12:41
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan
Det som är dumt med egen välling är att den inte är berikad med järn. Det är svårt att komma upp i rekommendationerna med smakprover

Varför ska man ha något som är järnberikat? Det ska väl räcka att äta normalt så ska man inte behöva berika maten? Hur klarade sig barn förr?
Citera
2011-12-13, 13:18
Medlem
Citat:
Varför ska man ha något som är järnberikat? Det ska väl räcka att äta normalt så ska man inte behöva berika maten? Hur klarade sig barn förr?

Ungarna fick inte burkmat med 5 % kött förr...
Citera
2011-12-13, 13:51
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:

Fr.o.m. 6 månaders ålder så behöver ungarna mer järn och då räcker inte bröstmjölken till. Ett litet barn som bara äter smakportioner (man börjar ju oftast med kokta grönsaker, välling och gröt m.m. antar jag) har svårt att få i sig den rekommenderade mängden på 8 mg skulle jag tro.

Ja, hur gjorde dom förr? Delvis så sätter ju SLV rekommendationerna för högt och delvis så kanske man hade lite mer brist förr. Dessutom åt man väl annorlunda och därför kanske bröstmjölken hade ett annat innehåll. Bara gissningar...

Jag har inte barn själv så jag vet inte. Dessutom tror jag inte att det är nån fara ändå, jag har då inte fått berikade produkter och här är jag, snygg och smart (). Men många föräldrar tänker nog; better safe than sorry! Och dessutom är det en rekommendation från SLV!
Citera
2011-12-13, 16:11
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Ungarna fick inte burkmat med 5 % kött förr...

Jag förstår inte varför man ger ungarna det idag. Okej att man kanske får ta till burkmat vid något enstaka tillfälle men att laga barnmat är ju inte särskilt svårt.

Citat:
Fr.o.m. 6 månaders ålder så behöver ungarna mer järn och då räcker inte bröstmjölken till. Ett litet barn som bara äter smakportioner (man börjar ju oftast med kokta grönsaker, välling och gröt m.m. antar jag) har svårt att få i sig den rekommenderade mängden på 8 mg skulle jag tro.

Om man ger ungarna kokta grönsaker så borde man ju kunna ge dem bl.a. broccoli som innehåller stora mängder järn? Jag tror att Livsmedelsverket överdriver ibland. Jag menar, hur länge har inte barnen klarat sig utan järn- eller vitaminberikad mat? Ser man bara till att ordna varierad sund mat så tror jag barnen får i sig det som krävs.

Citat:
Ja, hur gjorde dom förr? Delvis så sätter ju SLV rekommendationerna för högt och delvis så kanske man hade lite mer brist förr. Dessutom åt man väl annorlunda och därför kanske bröstmjölken hade ett annat innehåll. Bara gissningar...

Du kan nog ha rätt i det. Tyvärr har ju Livsmedelsverket gjort felaktiga rekommendationer förr. "Ät sex skivor bröd om dagen" var ju en bra rekommendation som SLV hade för några år sedan...

Citat:
Jag har inte barn själv så jag vet inte. Dessutom tror jag inte att det är nån fara ändå, jag har då inte fått berikade produkter och här är jag, snygg och smart (). Men många föräldrar tänker nog; better safe than sorry! Och dessutom är det en rekommendation från SLV!

Samma här När (om) jag skaffar barn så ska jag dock laga egen mat till barnen än att köpa massor med färdigt jox med diverse tillsatser och "berikningar".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in