• 1
  • 2
2011-12-13, 19:38
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Jag förstår inte varför man ger ungarna det idag. Okej att man kanske får ta till burkmat vid något enstaka tillfälle men att laga barnmat är ju inte särskilt svårt.

Om man ger ungarna kokta grönsaker så borde man ju kunna ge dem bl.a. broccoli som innehåller stora mängder järn? Jag tror att Livsmedelsverket överdriver ibland. Jag menar, hur länge har inte barnen klarat sig utan järn- eller vitaminberikad mat? Ser man bara till att ordna varierad sund mat så tror jag barnen får i sig det som krävs.

Du kan nog ha rätt i det. Tyvärr har ju Livsmedelsverket gjort felaktiga rekommendationer förr. "Ät sex skivor bröd om dagen" var ju en bra rekommendation som SLV hade för några år sedan...

Samma här När (om) jag skaffar barn så ska jag dock laga egen mat till barnen än att köpa massor med färdigt jox med diverse tillsatser och "berikningar".

Jag håller absolut med dig! Jag kommer aldrig att ge mina barn burkmat. Och visst SLV kanske överdriver en aning men järnbrist är en av världens vanligaste brister och brist har ju sina biverkningar. SLV har ju ändå satt upp rekommendationen på 8 mg och det är inte det lättaste att komma upp till, speciellt inte i början när man antagligen bara provar några få livsmedel. Sen finns det väl studier som visar att maten inte innehåller lika mycket näringsämnen idag som förr, jag har dock inte läst dom så jag kan inte uttala mig.

Jag tror däremot att berikade produkter kan vara bra för de föräldrar som inte vet var man hittar specifika näringsämnen. För oss (du vekar veta en hel del ) som vet var man hittar järn är det ju lättare... Nu börjar det här bli för mycket OT, tråden handlar ju inte om järn utan om maltodextrin
Citera
2011-12-13, 20:23
Medlem
gulaLejonets avatar
tycker det funkar bra med lite välling och en liten bit banan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto