2005-01-09, 18:15
Medlem
John_Fs avatar
En polare till mig har en grej på annons och fick ett sådan mail skickat via blocket till sin mail som innehöll.... sämmre valda ord...

detta mail är skickat av någon han känner och han skulle nu vilja spåra upp vem denne person är så han kan prata lite allvar med honom.

Hur ska man göra för att nu kunna spåra upp personen?

MVH
John
Citera
2005-01-09, 18:21
Medlem
mrbonkerss avatar
headern i mailet kan visa vilket ip-nummer mailet skickades ifrån men om det är en vanlig bredbandsleverantör som bredbandsbolaget, telia eller dylikt så kommer du inte komma närmare än att du kan identifera vilken stad han bor i. han kan också ha skickat mailet från ett internetcafé, från en polare eller var som helst, så chanserna är försvinnande små att ni kan få reda på exakt vem som skickat det.
Citera
2005-01-09, 18:29
Medlem
TheMPGs avatar
Ip-nummer står ju i mailet.. kolla om ni hittar något på mailadressen också genom att söka runt lite..

mer info blir svårt att hitta
Citera
2005-01-09, 18:35
Medlem
blueCommands avatar
Borde inte blocket.se's IP stå istället då det var skickat därifrån?
Citera
2005-01-09, 19:08
Medlem
mrbonkerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Borde inte blocket.se's IP stå istället då det var skickat därifrån?

missade den detaljen. om mailet skickades från blockets hemsida kan du inte spåra det såvida inte blocket vill lämna ut uppgifterna.
Citera
2005-01-10, 06:02
Medlem
fox_343s avatar
jess, allra enklast är att göra en polisanmälan, då kommer blocket att lämna ut ip't till killen i fråga..

annars kan man maila dom, förklara läget och säga att man tror det är en kompis och gärna slipper göra en polisanmälan, eller ljuga lite om vem man är - om dom inte har koll är det ju inte så svårt att få mailet att se ut som om det kommer från polisen, bara låta lite myndig.. så säger du till dom att du som jobbar på fallet gärna tar infon till din privata mail, eftersom du inte kommer att vara på stationen närmaste veckan - borde fungera utmärkt, tänk på att använda proxies bara

när du sen har ip't, kolla ripedatabasen och se om det är en skola eller något sånt, är det en skola kär du samma visa som med blocket, är det en isp - då lär det vara hemifrån killen, jämför med headers i eventuella mail du har från folk det kan vara.. annars får du väl försöka med en blåsning till - jag kan inte lova att det fungerar på en isp, har aldrig försökt, dom kanske är nogrannare..

ett ip är inte en helig spärr som så många tror, det här borde funka.. folk är rädda för polisen vettu =)

lycka till

//FoX out
Citera
2007-02-12, 05:28
Bannlyst
Blocket och spårning av stulna grejer...

om en person som säljer en grej på blocket som är "Hett" kan d spåras till vilken dator anonsen är upp lagd i från?
Alltid undra när d för det har ju alltid snakkats om att d säljs mycket stulet där... då borde ju snuten kolla upp det?
Citera
2007-02-12, 05:52
Medlem
Dom lär väl kunna se från vilket ip personen har lagt upp anonsen
Citera
2007-02-12, 05:53
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas_28
om en person som säljer en grej på blocket som är "Hett" kan d spåras till vilken dator anonsen är upp lagd i från?
Alltid undra när d för det har ju alltid snakkats om att d säljs mycket stulet där... då borde ju snuten kolla upp det?

Nej, polisen kan inte kolla från vilken dator annonsen är inlagd.
Det är därför som tjuvar inte går till ett internetcafé och lägger
upp annonsen utan gör det från sin egen dator.
Citera
2007-02-12, 06:49
Bannlyst
Hej å tack för dit svar:D

Citat:
Ursprungligen postat av LéKriss
Nej, polisen kan inte kolla från vilken dator annonsen är inlagd.
Det är därför som tjuvar inte går till ett internetcafé och lägger
upp annonsen utan gör det från sin egen dator.

Okej är d så... Är du seker på det oxå att om man nu skulle göra d
Citera
2007-02-12, 06:58
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:

Javisst, tvärsäker, jag gör det hela tiden.
På bilderna jag lägger upp brukar jag oftast stå
och hålla lite snyggt i grejjerna jag säljer för
att få ett bättre pris.
Att ta betalningen direkt till sitt bankkonto är
smidigt och safe.
Citera
2007-02-12, 11:30
Medlem
blueCommands avatar
Citat: