2011-12-11, 03:38
Medlem
Chrysoss avatar
Tja.

Jag sitter nu här med ännu ett par söndriga Koss, dessa endast 3v gamla. Det är nog minst 20e paret i år och jag börjar bli trött på att köpa nya hela tiden (inga porta pro så jag kan inte få några nya via den sidan). Jag använder dem dock till max, ca 80% av min vakna tid och jag sätter alltid på en playlist på 1h när jag ska sova som jag somnar till, så visst många timmar blir det men jag börjar tvivla på kvalitén. Kanske är det jag som använder dom på fel sätt eller så har jag bara haft otur. Det brukar också vara olika fel på dem, ibland är det sladden som inte funkar (längst ner brukar det vara, brukar komma ljud när man böjer den i olika vinklar) och ibland tappar någon lur ljudet helt eller så glappar sladden någon annan stans. Jag brukar alltid köra ear-in för jag gillar det stuket så att säga.

Jag gissar att jag inte är ensam om detta problemet så jag vänder mig hit för att diskutera detta fenomen.

Hur ofta går era lurar sönder? (vilka har ni?)
Var brukar felet ligga och hur åtgärdar ni det?
Tips på hur man kan få skiten att hålla längre?

Jag kan inte somna nu utan musik så därför jag sitter halv 4 och skriver

mvh
Citera
2011-12-11, 03:57
Medlem
Finans.killens avatar
Köper man hörlurar av typen denna; http://www.headler.se/shop/thumbnail...21_221_100.jpg

och INTE dessa;
http://yzx.se/images/post_images/10.jpg

så går de i princip aldrig sönder.

OffT;
Snygg avatar.
Citera
2011-12-11, 04:03
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Köper man hörlurar av typen denna; http://www.headler.se/shop/thumbnail...21_221_100.jpg

och INTE dessa;

OffT;
Snygg avatar.

Alltså han "ligger" väl sönder sina? Är det inte "in-ear"-lurar som är det mest värda då?
Citera
2011-12-11, 04:14
Medlem
Rands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen

och INTE dessa;

OffT;
Snygg avatar.

Säker på att du inte menar tvärtom?
Skullcandy är totalt värdelösa kvalitetsmässigt (ljudmässigt för den delen också).

Jag har ett par Sony MDR-V300 som jag använt i snart 3år och innan det så hade jag likadana som jag använde i säkert 5år. Lurarna låg på golvet och jag fastnade med foten i dom medans dom var inkopplade i datorn så där rök ett par hörlurar..
Kostar kring 400-500kr så inga värstinglurar men jag kan inte säga annat än att jag är riktigt nöjd.
Har somnat med dom på huvudet ofantligt många gånger också om du oroar dig för det.

Använder dom dock endast framför datorn.
Till mp3n har jag bara något random in-ear.
Citera
2011-12-11, 05:31
Medlem
Ersattarens avatar
Citat:
Hur ofta går era lurar sönder? (vilka har ni?)

Jag har SteelSeries H4 eller H5, tror dock 5:an, orkar inte kolla då dom ligger en bit ifrån mig.

Har haft sönder dom då jag skulle ta av mig dom på fel sätt och bröt av ena kåpan.

Citat:
Var brukar felet ligga och hur åtgärdar ni det?

Inget fel på mina lurar, funkat som ett smack förutom att jag är en klant. Åtgärda det med gammal hederlig tejp och nu är dom så gott som 99% perfekt.

Citat:
Tips på hur man kan få skiten att hålla längre?

Använda dom rätt, inte göra som jag gjorde.

Inte sova med hörlurar då människor har en tendens att rulla i sömnen och kan då antingen strypa sig själv på kabeln/rulla över hörlurarna och ha sönder dom så.

Tänk dig att din hörlurar är en telefon, du slänger inte med den, du lägger den inte i vatten osv. osv.
Citera
2011-12-11, 06:02
Medlem
Ungefär 2 månader håller mina i. Men då sover jag varje natt, då jag lider av tinnitus och blir galen på pipandet när det är tyst. Jag har ett par Koss Porta Pro, som jag utnyttjat min livstidsgaranti på ett antal gånger
Citera
2011-12-11, 06:54
Medlem
Kashis avatar
Hade ett par WESC Oboe som höll i ungefär en vecka sen slutade ljudet på ena sidan fungera, det fixade jag genom att löda tillbaks en liten kabel därinne.
Sådär tre år senare var det dags igen, då pajade gängorna till fästet men det löste sig med superlim.
Sen började ljudet glappa igen så det blev till att skrota dom. Väldigt nöjd med hur länge dom klarade sig egentligen, ljudet var förövrigt okej men långt ifrån vad man kan få om man köper från ljudexperter.

För ungefär 1.5 år sen köpte jag ett par AKG 518DJ som hade superb ljudkvalité. Dock råkade sladden till ena luren gå av dock inte pga kvalitétsbrist, lödde ihop det en gång vilket lyckades bestå i typ 3 månader innan skiten lossnade, nästa försök att löda gick inte alls lika bra då kardelerna smälte och gjorde hela sidan för kort så det blev skroten där med.

Nu är det prio 2 på min lista att köpa ett par nya igen då jag bara har in ears vilket inte riktigt fyller kraven. Mycket möjligt blir det ett par AKG igen då kvalitén verkade sustainable och ljudet så bra i förhållande till pris.

edit: Daglig anvädning av lurarna var det som gällde, pressa ner i väskan, sova med dom (fast det inte är så skönt), hänga i sladden, tappas i golv ja allmänt slängarunt-behandling.
Är man försiktig utöver dessa naturliga slitagemoment ska dom förståss hålla en god tid.
Senast redigerad av Kashi 2011-12-11 kl. 07:01.
Citera
2011-12-11, 07:40
Medlem
1901s avatar
Du har inte tänkt på att det kanske kan vara din mp3-spelare eller telefon som det är fel på? hade exakt samma problem med mina porta pro (glappande ljud när man vred på sladden) tills jag köpte ny mobiltelefon.
Citera
2011-12-11, 13:25
Medlem
I.Am.Legends avatar
är inne på mitt fjärde par av samma modell nu. det var dock mitt fel att de gick sönder. jag använde lurarna när jag körde benpress och då glappade de sönder. jag visste inte att det var pga det men någon sa det på ett forum. nu tar jag alltid av mig lurarna om jag gör något där jag böjer på benen.
Citera
2011-12-11, 14:47
Medlem
ReiseReises avatar
Brukar hålla i runt 4-6 månader. Spelar ingen roll vilka det är jag köper, de håller alla ungefär i den längden så jag köper alltid bara det billigaste (mellan 40-100 kr).

Anledningen till att de bara håller så länge beror främst på att så fort nått går åt helvete så är det oftast hörlurarna som får ta emot allt stryk när de flyger in i väggen eller ner i golvet. Sedan har jag en tendens att att tugga på sladden när jag blir stressad vilket ofta händer när man spelar strategi spel

Vanligaste problemet: ena sidan av hörlurarna slutar fungera, det bli glapp antingen i den lilla ljudkontrollen som sitter i mitten av sladden eller precis där sladden går in i själva hörlurarna.
Citera
2011-12-11, 15:21
Medlem
DrBums avatar
Jag drog ett par Nocs ifrån Teknikmagasinet, har funkat i 6 månader nu utan glapp. Sover med dom varje natt..
Citera
2011-12-11, 16:18
Medlem
SkoterBengts avatar
Seriöst, mina pajjade så ofta att jag förbrukade kanske 5-6 par hörlurar på ett år.
Så tillslut köpte jag mig ett par trådlösa, och dom har hållt nu i snart ett år.
Kör på Sennheiser HDR 110.
Får byta batterier kanske varannan vecka och då använder jag dom säkert minst 8 timmar om dagen.
Skönt dock att dom pallar 100m och lite till har jag märkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in