Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-01-08, 16:23
  #1
Medlem
attackks avatar
Finns det något område eller någon marknad där du skulle vilja ha monopol? Varför? Vilka positiva och negativa följder skulle det bli?


Finns det monopol eller oligopol, formella eller faktiska, som du skulle vilja bryta upp?
Citera
2005-01-08, 16:37
  #2
Medlem
blaus avatar
Jag skulle gärna driva en firma som innehar spelmonopol i Sverige. Där finns det pengar att hämta!
Spelande har alltid funnits och kommer alltid att finnas kvar. Spelandet minskar inte heller direkt.
Citera
2005-01-09, 01:11
  #3
Banned
ferociuss avatar
apoteket och systembolaget skulle jag inte vilja ha någonting emot...
varför? korkad fråga.
Citera
2005-01-09, 02:26
  #4
Medlem
attackks avatar
Skolarbete..

Det är en kompletteringsuppgift jag MÅSTE ha klart till måndag, annars får jag IG i SO, vilket är liiite osportsligt. Tack, och jag hoppas..att jag har förtydligat mitt rop på hjälp nu.

Mvh, Egart.
Citera
2005-01-09, 12:03
  #5
Medlem
blaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attackk
Det är en kompletteringsuppgift jag MÅSTE ha klart till måndag, annars får jag IG i SO, vilket är liiite osportsligt. Tack, och jag hoppas..att jag har förtydligat mitt rop på hjälp nu.

Mvh, Egart.


Lite osportsligt att tigga om hjälp så här. Skicka över en femhundring till mitt konto så ska jag skriva uppgiften åt dig.
Citera
2005-01-09, 23:53
  #6
Medlem
Jag vill ha monopol på internet,
det ska bara vara staten som ska ha laglig rätt att sätta upp servrar och alla medborgare för köpa speciella klientdatorer som bara klarar av att surfa och diverse andra småsysslor. Varje millisekund ska internet scannas av miljontals datorer så ingen person lyckas sprida någon hemsk propaganda som kan nå människor.


// peakk
Citera
2005-01-10, 00:15
  #7
Medlem
u_n_mes avatar
bara en fråga.. vad har topicen med själva frågan att göra?
Citera
2005-01-10, 00:24
  #8
Medlem
guldkorns avatar
De enda monopol som är av godo är de som om de avskaffas kommer att drabba befolkningen. Ex statens monopol på försvar och rättsväsende. Ett avskaffande av dessa eller motsvarande skulle leda till kaos. Här kan ínte marknadskrafterna styra.

Andra exempel är Banverket och Telias monopol på de fasta teleledningarna då en avreglering av dessa monopol skulle leda till att de delar av befolkningen som lever i periferin skulle bli utan då det inte skulle vara lönsamt att ha varken järnväg eller teleledningar ute i bushen.

Läkemedelsmonopolet är jag lite kluven till. Detta är även ett monopson och kan därför hålla nere inköpspriserna vilket gynnar konsumenterna. Frågan är hur marknaden skulle påverkas av ytterligare aktörer? Skulle marknadspriset sjunka pga den ökade konkurrensen eller skulle denna effekt "ätas upp" av en större frihet för Apotekets leverantörer?

Övriga monopol (om jag nu inte har glömt något) är av ondo och bör avskaffas.
Citera
2005-01-10, 13:23
  #9
Medlem
Säkre Sammys avatar
VAd har BNP med monopol att göra???
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback