2011-08-02, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Här är det svar jag fick från SSM när jag mailade dem. Jag glömde dock att man egentligen måste anmäla till SSM att man innehar (man behöver alltså inte något tillstånd, utan man behöver bara anmäla innehavet).
Det låter väl som ganska generösa regler som bör räcka till för det mesta inom hobbyverksamhet?
Citera
2011-08-02, 23:27
Medlem
Om anmälan är allt som behövs hade psychopatic nog inte fått något besök. Det finns garanterat regler för hur man får handha, och förvara grejerna.
B!
Citera
2011-08-02, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
För rätt så länge sedan vågade jag mig på ett par mindre kvalificerade gissningar avseende den påstådda reaktorns effektivitet m.a.p. neutronproduktion:

https://www.flashback.org/sp26646861
https://www.flashback.org/sp3489540

Att kalla detta för "kärnreaktor" är lika relevant som att kalla en Magnecyl för knarkcentral!

Artiklarna andas inget annat än omdömeslös hysteri. Speciellt hårt rapp med pekpinnen på SSM:s tassar. SSM erkände f.ö. att det inte förelåg några risker.

Storm i ett vattenglas, i den svenska ankdammen.

Trams från början till slut. Däremot ser det söliga spillet på spisen inte så aptitligt ut...

Ja just det. Hysteri i samband med kemikalier i allmänhet påpekade jag redan här:
https://www.flashback.org/sp27552417
jag håller med dig, dessutom är försöket att bygga detta på så låg nivå att det aldrig kommer gå. Jag menar, jag läste bloggen...
killen har ju inte koll på ett skit vad han gör. läst lite här och lite där och sen kokar man, bara farligt för egen del med mikroskopisk chans till framgång. detta är bara dumt anser jag, långt ifrån intelligent om jag hade blivit tillfrågad. vem fan mäter med gm-rör eller gammaräknare då man sysslar med fission? patetiskt...
Citera
2011-08-03, 16:46
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Om anmälan är allt som behövs hade psychopatic nog inte fått något besök. Det finns garanterat regler för hur man får handha, och förvara grejerna.
B!

Nej, det räcker med en simpel anmälan, dock innan man införskaffar ämnena så klart. Det finns dock regler för hur man skall förvara sakerna och handha dem, så att det är säkert. Av den anledningen kan man få besök av någon från SSM, som kontrollerar att allt ser okej ut.

Det största problemet med psycho lär ju ha varit att de på SSM trodde att han höll på med något lite farligare än att bara äga lite radioaktiva ämnen.
Citera
2011-08-03, 18:11
Medlem
Citat:
Nej, det räcker med en simpel anmälan, dock innan man införskaffar ämnena så klart. Det finns dock regler för hur man skall förvara sakerna och handha dem, så att det är säkert. Av den anledningen kan man få besök av någon från SSM, som kontrollerar att allt ser okej ut.

Det största problemet med psycho lär ju ha varit att de på SSM trodde att han höll på med något lite farligare än att bara äga lite radioaktiva ämnen.

det är väl bara att fråga SSM vad det var som gjorde att de valde att besöka istället för att spekulera, säkert lika öppen info som allt annat. Jag skulle tippa på (spekulation) att de bad honom att lämna ifrån sig grejerna men att han inte ville det. Det är min uppfattning att de brukar gå den mjuka vägen först.
gör man inte det då så har man förbrukat den goda viljan och då kommer polisen. klumpigt isåfall. klumpigt och korkat.
Citera
2011-08-04, 02:20
Medlem
Citat:
Beslutsångest? Du säger först nä, det är bara anmälan som behövs, men konfirmerar sedan att man mycket riktigt ska följa vissa föreskrifter i handhavande, och förvaring, för att det ska vara ok i slutändan.
B!
Citera
2011-08-04, 08:58
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Beslutsångest? Du säger först nä, det är bara anmälan som behövs, men konfirmerar sedan att man mycket riktigt ska följa vissa föreskrifter i handhavande, och förvaring, för att det ska vara ok i slutändan.
B!

Nej, jag motsäger mig inte. En anmälan är allt som krävs, man måste alltså inte få ett tillstånd. Sedan kan de kontrollera att man inte är en dum liten unge som lägger sitt uran på matvaror hemma i kylen.
Citera
2011-08-04, 15:27
Medlem
Citat:
Nej, jag motsäger mig inte. En anmälan är allt som krävs, man måste alltså inte få ett tillstånd.
Jag har inte sagt något om tillstånd, jag har sagt att det krävs att man följer vissa regler för hantering och förvaring, utöver att man måste anmäla sitt innehav / sin avsikt att införskaffa. Till vilket du sa att det inte alls var så, utan att man måste anmäla avsikt att införskaffa, och att hantering / förvaring måste ske efter vissa regler.
"Det här är ett äpple. *person ett pekar på en frukt* - Nej, inte alls, det här är ett äpple! *person två pekar på samma frukt*"

Jag vet inte, men jag tycker nog du säger emot dig själv lite...
B!
Citera
2011-08-04, 18:17
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Jag har inte sagt något om tillstånd, jag har sagt att det krävs att man följer vissa regler för hantering och förvaring, utöver att man måste anmäla sitt innehav / sin avsikt att införskaffa. Till vilket du sa att det inte alls var så, utan att man måste anmäla avsikt att införskaffa, och att hantering / förvaring måste ske efter vissa regler.
"Det här är ett äpple. *person ett pekar på en frukt* - Nej, inte alls, det här är ett äpple! *person två pekar på samma frukt*"

Jag vet inte, men jag tycker nog du säger emot dig själv lite...
B!

Nu läste jag ditt inlägg igen.

Jag missförstod dig, men du missförstår även mig. Det man i praktiken behöver, är enbart att anmäla innehav. Sedan är det klart att det finns vissa regler för hur man får använda det, ungefär som att man inte får använda sina köksknivar till att skära i folk... men ja, jag kunde väl varit lite tydligare på den punkten i mitt första inlägg.
Citera
2011-08-04, 21:28
Medlem
bjornebarns avatar
Haha, det är ju pinsamt hur stort det här har blivit. Tex ett citat från Washington Post: "The 31-year-old Handl said he had tried for months to set up a nuclear reactor at home and kept a blog about his experiments, describing how he created a small meltdown on his stove."

Hur som helst skall psycho ha creds, han har blivit en världskändis nu
Citera
2011-08-05, 10:08
Avslutad
Jo, de överdriver ju en del. Det var ingen härdsmälta... Jag har tydligt berättat att det var en liten explosion som berodde på att det började stötkoka, o att det inte hade nått med vad jag kokade.
Citera
2011-08-05, 10:11
Medlem
bjornebarns avatar
De förstod uppenbarligen inte din ironi, eller så ville de har mer sensation i nyheterna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in