2005-01-08, 15:47
Bannlyst
Läste på internet där en småunge från usa ( http://www.dangerouslaboratories.org/radscout.html ) försökte bygga en bridreaktor genom att ha en underkritiskt mängd Th 232 som omvandlades till U233 genom att han byggde ett neutronstrålnings källa av radium som han riktade mot Th232.

Borde man inte kunna bygga en mkt bättre bridreaktor än som han gjorde?
Citera
2005-01-09, 11:58
Bannlyst
Tycker det är coolt att han lyckades över huvud taget :P
Citera
2005-01-09, 13:12
Medlem
Kryptografens avatar
Intressant läsning
Iofs rätt korkat att ignorera strålning på det viset...

/Kryptografen
Citera
2005-01-09, 13:40
Bannlyst
man..

Man får nästan lust att göra det i källaren hemma, men istället för aluminiumfolie och silvertejp så borde man använda blyplattor och rostfrittstål. Så med andra or är det helt möjligt att bygga en kärnreaktor hemma. Men enligt kärnteknik lagen så är det en olagligt att ens tänka på att bygga en själv (enligt min tolkning): http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19840003.HTM
Citera
2005-01-09, 16:11
Medlem
det är just sådan skit lag stiftning som gör att sverige inte hänger med i den tekniska front linjen, och det är såssarna och centern som produserar sån skit klart centern sprider ut det mesta dom produserar på åkrarna, det är helt okej att enn högtrycks kokare på andra sidan östersjön exploderar men fan ta den tekniker som har en smart lösning på energi utvining,,
en sak är säker att den bästa sätter att generera energi den lär sverige inte få del av,,och det är ju fission av väte,
Citera
2005-01-09, 16:25
Bannlyst
kärnkraft aeger

Kärnkraft aeger, det är rent, det är narturligt och så blir det knappt några avfall om man jämför med de andra energikällor. Kärnkraft smutsar inte ner och det skadar inte naturen. Jävla sossar med miljöpartihippis som bara sitter och röker på, miljöpartiet är bara en gammal kvarleva från 70-talet.

Men jag håller på att konstruera ritningar hemma för en Birdereaktor, resultatet kommer ni få nån gång nästa väcka....
Citera
2005-01-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
det är just sådan skit lag stiftning som gör att sverige inte hänger med i den tekniska front linjen, och det är såssarna och centern som produserar sån skit klart centern sprider ut det mesta dom produserar på åkrarna, det är helt okej att enn högtrycks kokare på andra sidan östersjön exploderar men fan ta den tekniker som har en smart lösning på energi utvining,,
en sak är säker att den bästa sätter att generera energi den lär sverige inte få del av,,och det är ju fission av väte,

ehmm fusion av väte, ska det vara. Fission är klyvning av atomer.
Citera
2005-01-10, 14:54
Bannlyst
jag...

Jag har några gammla ritnigar hemma och man kanske skall börja beställa lite saker från: http://www.goodfellow.com/scripts/web.wl?MGWLPN=MNT&PROG=SEARTOW&LAN=A&HEAD=TH00&SPA GE=TH00&FORM=00
Detta är mitt lilla ondsinta projekt.... HAHAHAHAHAHAHA
Citera
2005-01-11, 12:16
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:

Är du dum på riktigt eller bara skojar du med oss?

Jag tänker inte ens beröra det faktum att du misshandlar det svenska språket till döds utan angripa dina direkta sakfel.

Tror du på fullt allvar att kärnreaktioner är något som bör lämnas åt gemene man? Vet du ens vad fission är och vad det har för påverkan på miljön och människan i dess närhet.

Vad vet du egentligen om fusion? Tror du att tekniken är tillgänglig och isf tror du att något land frivilligt skulle ställa sig utanför användningen av den?

Mitt tips till dig är att läsa en bok

Ps. Expressen är ingen bok
Citera
2005-01-11, 17:05
Medlem
#Tror du på fullt allvar att kärnreaktioner är något som bör lämnas åt gemene man? Vet du ens vad fission är och vad det har för påverkan på miljön och människan i dess närhet.#

jo då ja är mycket väl medveten om vad det innebär med olika energi alernativ, och det absolut bästa är utan tvekan kärnkraft i stället för en massa jävla nonsen med vindkraft som aldrig produserar den energi som det går åt att skapa dom, där fet grisen sitter och delar ut skatte lätnader för att överhuvud taget hitta något som gett ett posetivt energi resultat,
dom flesta döskallar har inte klart för sig villka mängder enerig kärnkraft faktiskt ger i förhollande till annat skit. för att inte tala om den minnimala milljöpåverkan eller dom volymer det gäller med kärnavfal kontra anat avfall kontra koldioksinavgifter..

#Vad vet du egentligen om fusion? Tror du att tekniken är tillgänglig och isf tror du att något land frivilligt skulle ställa sig utanför användningen av den?#

vad då är du inte läs kunnig i denna tråden finns det en länk till den lag stiftning som gäller läs den, och när det gäller andra länder som arbetar mycket med fusion varför skulle dom avstå den kunskapen till sverig det brukar vara så att om man inte investerar i något så får man inte del i den utan att hosta upp en jävla massa stålar,,

# Mitt tips till dig är att läsa en bok#
ja läser nog fan mera böker än vad du kommeratt göra under hela dit liv och inte nog med det ja förstår vad ja läser,,inte hänt i väket eller marks eller en massa dynga som inte har någon bärighet i verkligheten
Citera
2005-01-11, 17:32
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:
jo då ja är mycket väl medveten om vad det innebär med olika energi alernativ, och det absolut bästa är utan tvekan kärnkraft i stället för en massa jävla nonsen med vindkraft som aldrig produserar den energi som det går åt att skapa dom, där fet grisen sitter och delar ut skatte lätnader för att överhuvud taget hitta något som gett ett posetivt energi resultat,
dom flesta döskallar har inte klart för sig villka mängder enerig kärnkraft faktiskt ger i förhollande till annat skit. för att inte tala om den minnimala milljöpåverkan eller dom volymer det gäller med kärnavfal kontra anat avfall kontra koldioksinavgifter..

Den energi som ska ersättas, uppvärmningen, behöver inte drivas med el. Om man istället för bara elproduktion där 70 procent försvinner som spillvärme, tar till vara all värme från bränslet så sjunker "kostnaden" för ersättningsenergin tre gånger. Energiomställningen ger (kräver) nya jobb. Med tanke på nuvarande arbetslöshet så slipper samhället en del utgifter och vinner skatteintäkter när man investerar. Det är alltså inte bara miljön som vinner när kärnkraften stängs. När vi byggt bort den direktverkande eluppvärmningen slipper vi att en hel landsända riskerar frysa när elkraftnäten överansträngs nästa köldperiod.

Citat:
ja läser nog fan mera böker än vad du kommeratt göra under hela dit liv och inte nog med det ja förstår vad ja läser,,inte hänt i väket eller marks eller en massa dynga som inte har någon bärighet i verkligheten

Jag har full respekt för dyslektiker, men om du nu inte är det så är det en enorm prestation att varken lära sig stavning, använda skiljetecken eller enkla grammatiska regler efter att ha läst alla dessa böcker.
Citera
2005-01-11, 17:40
Bannlyst
Oss

Länder tex. USA,Sverige etc. vågar helt enkelt inte förolämpa sina medborgare genom att påstå att de har en kålrots intelligens och skyller därför istället på landets säkerhet när de förbjuder dessa artiklar och tidsskrifter. Man får inte en tänka på planer om kärnteknisk verksamhet, därför brukar den lagen som jag sickade in förut kallas hjärntvättnigs lagen. Seriöst hur svårt kan det vara att bygga en kärnreaktor, inte alls, allt som behöver finns i NE och pengar, man kan fixa allt med pengar. Synd att man inte hade 13000kr för att köpa ett halvt kg uran . Men behöver inte vara kärnfysiker för att bygga en, men det är bra om man har läst fysik A o B.

De jävla svinen som inte vill ha kärnkraft för det KANN vara farligt stoppar hela Sveriges ekonomi pga av att vi måste köpa massor med dyr el från utlandet. Sedan pratar de om att tillväxt är inte bra, som om politiker skulle kunna veta nått om det, SÅFAN HELLER säger jag. Såddfinansering,tillväxt och kärnkraft= en ekonomi som AEGER.

(Not:Fan nu har jag spelat för mkt cs, måste sluta använa AEGA så mkt.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in