Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-01-08, 15:04
  #1
Medlem
LadyTieras avatar
Ska till irland i 2 vekor, har i sverge övningtillstånd,
kan jag köra där? hur ser reglerna ut? hittar inget.

tack på förhand.
Citera
2005-01-08, 15:26
  #2
Medlem
Johnnyboys avatar
Det låter helt osannolikt att det skulle kunna gå - om du inte är skriven på Irland (och kanske inte ens då...). Förslagsvis mejlar du till irländska transportministeriet och frågar:

http://www.drivingtest.ie
Citera
2005-01-08, 15:32
  #3
Medlem
LadyTieras avatar
m min far bor näligen på landet där och att köra hjälper till ite
Citera
2005-01-08, 16:04
  #4
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
m min far bor näligen på landet där och att köra hjälper till ite

Kan du inte be att din far kollar upp det åt dig? Måste vara lättare att få ett riktigt besked om man är på plats.
Citera
2005-01-08, 16:11
  #5
Medlem
Bra att veta!

Det är Vänster trafik där, så övningsköra där låter totalt livsfarligt, jag skulle inte ens vilja köra där fast jag har kortet
Citera
2005-01-08, 16:14
  #6
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Kan du inte be att din far kollar upp det åt dig? Måste vara lättare att få ett riktigt besked om man är på plats.
han är upptagen som satan där, mailade till deras trafikverk istället, ananrs ber jag hans fru kolla upp det.
Citera
2005-01-08, 17:35
  #7
Medlem
I det generella fallet är det inte tillåtet att övningsköra utomlands.

I Sverige måste man som bekant ha ett övningskörningstillstånd utfärdat äv Länsstyrelsen (oavsett om man är svensk eller utländsk medborgare). Detta tillstånd gäller enbart i Sverige - inte i andra EU-länder eller ens Finland.

Jag har därför svårt att tro att du får övningsköra i Irland med ett svenskt tillstånd. Du kan försöka ringa vägverkets jurister eller möjligtvis Irlands ambassad, men jag är tämligen övertygad om att du inte får övningsköra i Irland utan tillstånd från deras myndigheter.
Citera
2005-01-08, 17:55
  #8
Medlem
the_demons avatar
jag övningskörde i norge. iofs var det med trafikskolan
Citera
2005-01-08, 23:44
  #9
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -xXx-
Det är Vänster trafik där, så övningsköra där låter totalt livsfarligt, jag skulle inte ens vilja köra där fast jag har kortet

Dessutom har de djävulskt smala vägar. Inne i stan måste man ofta fälla in backspeln för att inte haka i mötande bil-
Citera
2005-01-09, 00:50
  #10
Medlem
uhhhhs avatar
Låter konstigt då man inte äns får köra utomlands med den provisoriska lappen man får direkt efter uppkörningen.
Citera
2005-01-09, 11:08
  #11
Medlem
som uhhhh sa så får man inte änns köra över till danmark innan man fått sitt riktiga körkort

sen om inte jag minns helt j-a fel så står det nått om det på lämpet eller körkortsboken

kan iofs va nått annat jag ställe läst det oxå;-)

edit
kanske att man får det iaf


Kan jag övningsköra utomlands?
Nej, de svenska reglerna för övningskörning gäller inte i andra länder. Har du inte tänkt att ta körkort i landet får du oftast inte heller övningsköra där. Men olika länder har olika regler, så kolla vad som gäller.
http://www.korkortswebben.se/ovriga_fragor.asp

så du kanske ska ringa runt och kolla upp det
Citera
2005-01-13, 20:36
  #12
Medlem
LadyTieras avatar
Hi xxxxx,

Your Swedish Learning permit is not valid in Ireland. If you obtain a
full Swedish driving licence you may drive in Ireland during your visit.


Unfortunately you must be resident in Ireland for six months before you
can apply for an Irish Learning permit.

Regards, Sandra Herbert


---------------------------------------------------------


fick svar idag
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback