2011-12-13, 13:33
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Jag försvinner inte. Jag har inte bara sett frågorna. Går tillbaka och kollar.

ang. denna tråd.

Det är stor skillnad på att vara kritiskt till invandringspolitiken som förs i sverige och hets mot folkgrupp. Att stå och hetsa mot invandrare som inte gjort dig ett skit mer än att det föddes ur en fitta som inte var din morsas, har inget relevans öht. Du har inte rätt att hetsa mot andra. Du har all rätt att genom demokratiska processer vara kritiskt till hur politiken förs i vårt land.

Helt olika saker.
Nu är det en massa problem. Brottsligheten, arbetslösheten, bidragsberoendet, asylfusket, islamiseringen, antisemitisemen, sjunkande skolresultat, osv.

Jag har förstås rätt att kritisera ett enormt och ständigt växande samhällsproblem. Det är Sverige som är extremistiskt: andra länder har insett problemet och drar nu ner på invandringen.
Citera
2011-12-13, 13:38
Medlem
EmilLundells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torontor
Nu är det en massa problem. Brottsligheten, arbetslösheten, bidragsberoendet, asylfusket, islamiseringen, antisemitisemen, sjunkande skolresultat, osv.

Islamiseringen verkar snarare avta direkt efter en generation... Antisemitismen är en begränsad företeelse som dock förekommit länge i vårt land och har historiska rötter från 1400-talet. Så att plötsligt löpa amok över att vissa i halva världen är antisemiter är lite, märkligt.

Sjunkande skolresultat uppvisar även svenska elever - inte enbart invandrare. Kanske har detta med att vårt utbildningssystem inte är särskilt effektivt.

Citat:
Jag har förstås rätt att kritisera ett enormt och ständigt växande samhällsproblem. Det är Sverige som är extremistiskt: andra länder har insett problemet och drar nu ner på invandringen.

Än en gång, extremism är per definition inte dåligt bara för att majoriteten gör annorlunda. Sedan rör inte HMF dig, snarare de som konstant: Smuts som bedrar sig in i landet.

Det är skillnaden.

Edit: Har själv blivit kallad antisemit flertal gånger då jag inte anser att den israeliska staten har uppfört sig korrekt och härlett detta tillbaka till att offer ibland blir gärningsmän.
Citera
2011-12-13, 13:38
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilLundell
Dock ska man komma ihåg att nästa generation klarar sig bättre ekonomiskt och i övriga faktorer i samhället enligt social rapport 2010. Och så återvänder vi till värdepåståendet:

Vi bör/bör inte ha invandring av humanitära skäl.

Relevant är hur man ser på invandrarna

Vissa raser är/är inte (t.ex. genetiskt) underlägsna andra raser.

Och slutligen kommer frågan om vi ska selektera grupper trots att alla inte är som vissa rötägg

Kollektiv bestraffning är rätt/fel

Och så är man där med mer eller mindre välgrundat tyckande.
Andra generationen klarar sig bättre men i bra. Vilket exempelvis kan ses i skolresultaten.

Nu är som sagt många av invandrare inte här av korrekt asylskäl utan är ekonomiska lyckosökare elleri värsta fall utländska brottslingar som flyr till Sverige.

Varför vill du ha en kollektiv bestraffning av svenskarna som lider av kostnaderna och kriminaliteten?
Det är omöjligt för Sverige att vara hela världens socialkontor. Om man vill hjälpa. då är det bättre att hjälpa många fler på plats än ett fåtal som dessutom är tillräckligt rika för att anlita en flyktingsmugglare...
Citera
2011-12-13, 13:43
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
De som ertappats, så du är lack på att när de inte anser att den åtalades skuld står bortom allt rimligt tvivel så avvisar de inte denna?

Ok. Så migrationsverket sköter inte sina åtaganden.. Ta upp det med dem.
OK. Du vågar inte säga vad du tycker. Du vill att vi ska fortsätta att ta in tiotusentals asylanter varje år, oavsett om de har skyddsbehov eller ej.
Vid det här laget har du bekräftat att du inte är det minsta objektiv i denna fråga, så det blir ju meningslöst att ta dina andra förslag på allvar, som det där MST.

Du har en politisk agenda, men låtsas att du stöder dig på seriös forskning.
Case closed! Hej då!
Senast redigerad av FritzDaCat 2011-12-13 kl. 13:49.
Citera
2011-12-13, 13:44
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Islamiseringen verkar snarare avta direkt efter en generation... Antisemitismen är en begränsad företeelse som dock förekommit länge i vårt land och har historiska rötter från 1400-talet. Så att plötsligt löpa amok över att vissa i halva världen är antisemiter är lite, märkligt.

Sjunkande skolresultat uppvisar även svenska elever - inte enbart invandrare. Kanske har detta med att vårt utbildningssystem inte är särskilt effektivt.
Islamiseringen verkar tillta i nästa generation och många andragenerationsinvandrare radikaliseras:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sverigedemokraterna/pressrelease/view/aakesson-jag-har-belaegg-foer-mina-paastaaenden-332023

Nästan 40% av muslimerna i Sverige har systematiska antisemitiska åsikter enligt källa som getts tidigare i tråden. Judarna flyr från Malmö...

Skolresultaten är absolut värst för invandrare. Endast 75% av somalierna som startar skolan i Sverige klarar grundskolan:
http://www.skolvarlden.se/artiklar/lamnar-grundskolan-med-samre-betyg
Citera
2011-12-13, 13:44
Medlem
EmilLundells avatar
Citat:
Andra generationen klarar sig bättre men inte? bra. Vilket exempelvis kan ses i skolresultaten.

Nu är som sagt många av invandrare inte här av korrekt asylskäl utan är ekonomiska lyckosökare elleri värsta fall utländska brottslingar som flyr till Sverige.

Ajdå, och alla som är här av korrekta skäl? Jaha, verkar än en gång som du får ta upp detta med migrationsverket. Det talas om "ifall den politiska viljan finns" men frågan om rättssäkerhet kvarstår fortfarande.

Citat:
Varför vill du ha en kollektiv bestraffning av svenskarna som lider av kostnaderna och kriminaliteten?
Det är omöjligt för Sverige att vara hela världens socialkontor. Om man vill hjälpa. då är det bättre att hjälpa många fler på plats än ett fåtal som dessutom är tillräckligt rika för att anlita en flyktingsmugglare...

Aha, jadu så kan man se det. Eller så återkommer man till att man i demokratiska val tar ställning till värdepåståendet om:

Sverige bör/bör inte ha invandring av humanitära skäl.

Så hela tiden återkommer det till värdepåståenden. Än en gång får du ta upp siffrorna och dina procentsatser med hushlittledarling som kan besvara det då jag själv arbetar med "riktig" statistik.
Citera
2011-12-13, 13:48
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Ajdå, och alla som är här av korrekta skäl? Jaha, verkar än en gång som du får ta upp detta med migrationsverket. Det talas om "ifall den politiska viljan finns" men frågan om rättssäkerhet kvarstår fortfarande.

Aha, jadu så kan man se det. Eller så återkommer man till att man i demokratiska val tar ställning till värdepåståendet om:

Sverige bör/bör inte ha invandring av humanitära skäl.

Så hela tiden återkommer det till värdepåståenden. Än en gång får du ta upp siffrorna och dina procentsatser med hushlittledarling som kan besvara det då jag själv arbetar med "riktig" statistik.
Varför ska Sverige hjälp några få som är tillräckligt rika för att komma hit med hjälp av en flyktingsmugglare när man kan hjälpa många fler billigare på plats? Då slipper man dessutom problem som kriminaliteten...
Citera
2011-12-13, 13:48
Medlem
EmilLundells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
OK. Du vågar inte säga vad du tycker. Du vill att vi ska fortsätta att ta in tiotusentals asylanter varje år, oavsett om de har skyddsbehov eller ej.
Vid det här laget har du bekräftat att du inte är det minsta objektiv i denna fråga, så det blir det ju meningslöst att ta dina andra förslag på allvar, som det där EMT etc.

MST. Jag har sagt vad jag tycker. Det är du som förenklar såpass och bortser ifrån rättssäkerhet. Och då jag för helvete inte är insatt i hur migrationsverket sköter sina åtaganden utan enbart har ditt ord på att de inte gör det så kan du knappast kritisera att jag inte säger massa saker jag inte har grund för.

Jag bryr mig inte särskilt mycket i frågan utan har hela tiden konstaterat att forskningen inte går att tillämpa på att besvara frågor om rasers eventuella underlägsenhet, individuell disposition för kriminalitet samt intelligensens påverkan på kriminalitet.

Därför återstår enbart hur man tycker:

1. Sverige bör/bör inte ha invandring (av humanitära skäl och/eller arbetskraftsinvandring).
2. Vissa raser är underlägsna (t.ex. genetiskt) andra raser.
3. Kollektiv bestraffning är rätt/fel.

Det är värdepåståenden - dvs. eget tyckande och kan i detta fall inte bemötas med logik eller forskning.
Citera
2011-12-13, 13:49
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Så det förändras eventuellt ingenting i generna under en individs livstid som sedan eventuellt förs över till barnen? Det var min poäng.

Om din poäng var meningslöst svammel om saker du inte förstår och detta är din poäng. Må så vara, men vad tänkte du att det skulle tillföra debatten?
Citera
2011-12-13, 13:51
Medlem
0Thor0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Vid det här laget har du bekräftat att du inte är det minsta objektiv i denna fråga, så det blir det ju meningslöst att ta dina andra förslag på allvar, som det där EMT etc.

Exakt, han är en hycklare av rang, så länge beslut tas i hans intresse, spelar det ingen roll om det är moraliskt/juridiskt fel.
Varje indikation, vad sunda förnuftet säger, vad alla tillgängliga siffror visar, ska förnekas in absurdum.
Citera
2011-12-13, 13:57
Medlem
EmilLundells avatar
Citat:
Varför ska Sverige hjälp några få som är tillräckligt rika för att komma hit med hjälp av en flyktingsmugglare när man kan hjälpa många fler billigare på plats? Då slipper man dessutom problem som kriminaliteten...

Jaså, kan man hjälpa många fler billigare på plats. Okej bra.

Dock finns alltid kriminalitet i ett samhälle och om du tar sociala faktorer i beaktning så kommer en annan mindre gynnad grupp bli överrepresenterade istället. Än en gång håller jag mig helst till att konstatera att man kan förbättra för de i vårt samhälle och att hela samhället tjänar på detta.

Jag har inte kunskap nog att bedöma huruvida det är bättre att hjälpa på plats.

Mitt intresseområde är de invandrare som redan finns i Sverige.

Ska jag upprepa de tre värdepåståenden som delar befolkningen?
Citera
2011-12-13, 13:59
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Jaså, kan man hjälpa många fler billigare på plats. Okej bra.

Dock finns alltid kriminalitet i ett samhälle och om du tar sociala faktorer i beaktning så kommer en annan mindre gynnad grupp bli överrepresenterade istället. Än en gång håller jag mig helst till att konstatera att man kan förbättra för de i vårt samhälle och att hela samhället tjänar på detta.

Jag har inte kunskap nog att bedöma huruvida det är bättre att hjälpa på plats.

Mitt intresseområde är de invandrare som redan finns i Sverige.

Ska jag upprepa de tre värdepåståenden som delar befolkningen?
Enligt ditt resonemang har Sverige skyldighet att ta hand om hela världens befolkning och behandla dem precis på samma sätt som svenskar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in