2009-06-15, 00:56
Medlem
I den här artikeln i MMA-Junkie pratar Dana White om UFC's expansionsplaner och i slutet nämns Sverige som en av de framtida länderna.

"White continually stressed during the session, as he frequently does, that the UFC was "going everywhere." Specific countries mentioned on Friday included France, Australia, Israel and Sweden. "

http://mmajunkie.com/news/15199/ufc-promises-october-return-to-u-k-canada-on-track-for-two-events-in-2010.mma

Vad tror ni, kan vi hoppas på en gala i Sverige redan nästa år?
Citera
2009-06-15, 01:02
Medlem
Pulks avatar
Det hade ju känts mer aktuellt om någon av våra svenska fighters hade gjort bra ifrån sig i UFC, nu känns det lite långt borta...
Citera
2009-06-15, 01:07
Medlem
Det är iofs sant att en aktiv svensk hade ökat intresset ytterligare men med tanke på att artikeln är från igår (14/6) så känns det ändå som det är något som ligger i pipen. Bielkhedens uttåg verkar ju inte ha påverkat Dana's planer i någon större utsträckning.
Citera
2009-06-15, 01:15
Medlem
BiffenEks avatar
Väldigt intressant val av länder.
Undrar dock vad som verkligen ligger bakom valet av kandidaterna...
Citera
2009-06-15, 01:46
Medlem
jirlows avatar
eftersom biljetterna är så dyra till ufc tror jag det kan bli svårt att sälja ut globen där det antagligen skulle vara, och så har ju sverige sina bögiga k1 regler där man inte får köra armbågar så då måste ufc lyckas övertala svenska kampsportsfolket om att ändra reglerna för sitt event och grejjer.
tror inte sverige kommer lyckas få ett ufc.
Citera
2009-06-15, 02:11
Medlem
Daevass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jirlow
eftersom biljetterna är så dyra till ufc tror jag det kan bli svårt att sälja ut globen där det antagligen skulle vara, och så har ju sverige sina bögiga k1 regler där man inte får köra armbågar så då måste ufc lyckas övertala svenska kampsportsfolket om att ändra reglerna för sitt event och grejjer.
tror inte sverige kommer lyckas få ett ufc.
Utsålt kan det nog bli, blev inte k1-galorna det? Det finns ju en nybygd Malmö arena också, som antagligen hade dragit mer folk från Danmark. Malmö arena tar enligt wiki 12500 under sportarrangemang. Dessutom lär det bli några fler platser då oktagonen knappast tar lika stor plats som en rink. http://sv.wikipedia.org/wiki/Malm%C3%B6_Arena.

Ang. reglerna citerar jag gamla inlägg av gsplove från där här tråden: https://www.flashback.org/showthread.php?p=12565665#post12565665

Citat:
Ursprungligen postat av gsplove
Ledsen UFCs regelsystem skulle inte tillåtas.
MMA är tillåtet i Sverige men då med ett annat regelsystem (inga armbågar och lite andra saker som mest har med pappersexercis och annat att göra).
Eftersom UFC aldrig ändrar sina regler så är det inte aktuellt för dem att ha en gala här.

Citat:
Ursprungligen postat av gsplove
För det första så är det inte regeringen som bestämmer om det utan det är kampsportsdelegationen som gav SMMAF (svenska mma förbundet) ett treårigt tillstånd att arrangera mmatävlingar efter deras regelsystem efter att först ha haft ett ettårigt tillstånd.
Om UFC ska få tillstånd så krävs det att när den treåriga perioden är slut att SMMAF söker tillstånd efter UFCs regelsystem istället vilket iofs inte är omöjligt men ganska otroligt.

Om jag inte missminner mig helt så ändrade UFC på sina regler tillfälligt under UFC 97 då man förbjöd stomps (mot kroppen). Det läget var dock mer akut och brådskande än vad ett liknande ärende i Sverige komemr att vara.
Citera
2009-06-15, 02:35
Medlem
jirlows avatar
[quote=Daevas]Utsålt kan det nog bli, blev inte k1-galorna det? Det finns ju en nybygd Malmö arena också, som antagligen hade dragit mer folk från Danmark. Malmö arena tar enligt wiki 12500 under sportarrangemang. Dessutom lär det bli några fler platser då oktagonen knappast tar lika stor plats som en rink. http://sv.wikipedia.org/wiki/Malm%C3%B6_Arena.

k1galorna kostar inte 5k uppåt för ringside som ufc alltid gör, men om ufc nu kommer till sverige hoppas jag verkligen att man slipper åka ner till malmö :P
Citera
2009-06-15, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulk
Det hade ju känts mer aktuellt om någon av våra svenska fighters hade gjort bra ifrån sig i UFC, nu känns det lite långt borta...

Känner inte till någon tysk i UFC, ändå sändes senaste galan där.
Citera
2009-06-15, 09:51
Medlem
Res-Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulk

Eftersom att Tyskland har så många Fighters i UFC menar du
Men det var väl för att det är ett av dom länderna med flest invånare osv.
Citera
2009-06-15, 10:49
Medlem
-Mayweathers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Res-Q
Eftersom att Tyskland har så många Fighters i UFC menar du
Men det var väl för att det är ett av dom länderna med flest invånare osv.

Ligger väldigt centralt också, men UFC i Sverige förstår jag bara inte.
Citera
2009-06-15, 11:54
Medlem
tjock-steffes avatar
Sverige är bara aktuellt i teorin. I praktiken kommer krångliga regler och lagar samt för lite pengar att få UFC att titta på andra marknader.

Tyskland är en mycket intressant marknad för UFC då det finns gott om pengar att tjäna och de har en betydligt liberalare lagstiftning.

Tror att England och Tyskland är de prioriterade marknaderna i Europa för UFC. Sverige ligger i praktiken långt ner på listan.
Citera
2009-06-15, 12:04
Medlem
sleinads avatar
Det låter ju lite för bra för att vara helt sant. Men om Dana säger att Sverige finns med på listan så har de nog lite lösryckta planer för det.
Sen finns det som sagt töntiga lagar och regler som sätter stopp och det är jävligt trist.

OM det dock blir verklighet så tror jag inte att det blir något problem att sälja ut en stor arena, gäller även Globen. Dessutom kan nog en svensk få chansen då, just för att dra lite mer folk och skapa stämning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in