Citat:
Ursprungligen postat av Uniko
Han är inte ute efter moralkärringar, vill han börja använda heroin så är det hans val.
Förvisso. Men han skriver ju faktiskt:
Citat:
Ursprungligen postat av Twopair
Jag hoppas att få återkomma snart med en tripprapport och tar under tiden gärna debatten med er oliktänkande eller redan frälsta om huruvida man skall göra det här med sitt liv?
Sedan kan man ju alltid framföra en negativ hållning på olika sätt, men det blir ju lätt en "moralkaketon" över det hela.
Jag har ju lite svårt att se det som hans eget val, faktiskt. Så länge man finansierar sitt [miss]bruk helt själv, och inte "driftar" och "bryter" och har sig (se vilka fina ord tant
Charmaine har lärt sig här på FB!

) kan det väl vara okej, men frågan är ju hur länge man klarar att göra det. Visst, telefonförsäljarjobb finns ju, men hur är det, klarar man ett jobb om man är i ett aktivt [miss]bruk* (notera att jag
frågar, jag vet inte då jag aldrig känt någon "horsare" vad jag vet)? Jag är kanske fördomsfull, men jag tror att ett heroin[miss]bruk till slut gör en människa för "sjuk" för att klara ett normalt liv med jobb, lägenhet o s v. I början, visst, men hur blir det efter en tid?
Men som sagt, jag
frågar i all min okunskap, nu behöver inte hela drogdelen hoppa på mig!.
Och förr eller senare vill man säkert/kanske/förhoppningsvis sluta med sk*ten. Då ska man på behandling, kanske gå på metadon resten av sitt liv. Det är knappast gratis för skattebetalarna. Observera att jag inte säger att missbrukare inte ska få hjälp, långt därifrån! Frågan som diskuteras är ju om det verkligen är helt upp till var och en att börja missbruka diverse droger. Men då kan man ju samtidigt diskutera om det är upp till var och en att börja röka. Rökning ---> ohälsa --->sjukvårdskostnader, äta för mycket fett--->ohälsa--->sjukvårdskostnader och så vidare i all oändlighet. Det blir kanske lite
OT i en tråd om just heroin....
Men om jag bortser från att det kostar samhället en massa pengar och bara ser till vad jag tycker annars, så tycker jag absolut inte att du ska börja med heroin,
Twopair. Det verkar så korkat (ursäkta) att med vett och vilje börja [miss]bruka en drog som faktiskt skadat** massor av människor, både de som [miss]brukar/t den och deras anhöriga. För det är ju faktiskt så, att det inte bara är sig själv [miss]brukaren skadar. Rent
kroppsligt är det förstås så, men
känslomässigt skadas och lider hela hans/hennes familj. Jag brukar se programmet "
Uppdrag: Missbruk" på TV4Fakta (torsdagskvällar kl 21) och det är rent hjärtskärande ibland...
Nej. Börja inte med heroin. Det är min åsikt, vad det nu är värd.
*Sådana här diskussioner tenderar lätt att handla om huruvida man kan bruka en drog. Jag tycker det är OT i denna tråd, därför skriver jag så här. Hoppas det är okej.
**
Jag vet, jag vet. "Det är inte heroinet i sig som skadar utan livsstilen som följer med [miss]bruket." Det har jag läst många gånger här på Flashback. Jag vet inte om jag tror på det riktigt. Det låter ju logiskt på ett sätt, ett drogmissbruk skapar knappast de bästa förutsättningarna för ett sunt leverne. Men helt klart är väl ändå att heroin kan döda väldigt snabbt om det överdoseras, så helt ofarligt kan det ju inte vara.
EDIT: Fast det kanske inte är
OT huruvida just
Twopair kan
bruka heroin utan att
missbruka det.... Äh, jag orkar inte ändra nu.