Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-04, 20:12
  #1
Medlem
feeltherhythms avatar
Sökte i tidigare trådar, men hittade ingenting som riktigt svarade på min fråga.

Så, som rubriken lyder... Tjänar man på att plugga en master i data-systemvetenskap?
Jag går just nu 3e året på en kandidatutbildning i just data-systemvetenskap och försöker planera mina kommande år lite. Jag funderar på att bli programmerare men tror inte jag kommer vilja sitta med det hela livet, utan vill jobba mig framåt och uppåt i ett företag. Hur mycket tjänar man egentligen på att plugga en master då? Eller ger erfarenhet större möjligheter än en längre pluggtid? Är lönen högre om man har en master (ingångslönerna är ju redan rätt höga inom IT)? Berätta gärna lite om egna erfarenheter!

//feeltherhythm
Citera
2011-12-04, 20:18
  #2
Medlem
doffdavid2s avatar
Pengar, eventuellt i natura.
Citera
2011-12-04, 20:35
  #3
Medlem
feeltherhythms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doffdavid2
Pengar, eventuellt i natura.

Hur menar du då?
Citera
2011-12-04, 20:55
  #4
Medlem
Cleptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feeltherhythm
Sökte i tidigare trådar, men hittade ingenting som riktigt svarade på min fråga.

Så, som rubriken lyder... Tjänar man på att plugga en master i data-systemvetenskap?
Jag går just nu 3e året på en kandidatutbildning i just data-systemvetenskap och försöker planera mina kommande år lite. Jag funderar på att bli programmerare men tror inte jag kommer vilja sitta med det hela livet, utan vill jobba mig framåt och uppåt i ett företag. Hur mycket tjänar man egentligen på att plugga en master då? Eller ger erfarenhet större möjligheter än en längre pluggtid? Är lönen högre om man har en master (ingångslönerna är ju redan rätt höga inom IT)? Berätta gärna lite om egna erfarenheter!

//feeltherhythm
Inom vad ska du söka master?
Citera
2011-12-04, 21:07
  #5
Medlem
feeltherhythms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clepto
Inom vad ska du söka master?

Jag tänkte ta den generella, Master i Data-Systemvetenskap rent av. Passar mig bäst ändå!
Citera
2011-12-05, 14:06
  #6
Medlem
Cleptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feeltherhythm
Jag tänkte ta den generella, Master i Data-Systemvetenskap rent av. Passar mig bäst ändå!
Vet du om man kan söka till informatik? Förlåt om det blir off-topic
Citera
2011-12-05, 14:17
  #7
Medlem
FrasseSwahns avatar
Systemvetenskap är en av de få yrkena som kan ge väldigt stor lön med jämförelse till utbildningen. I detta yrket gäller nästan kontakter och arbetserfarenhet ingenting. Vissa får t.om fast anställning innan de är klar med sin magister examen.
Citera
2011-12-05, 15:04
  #8
Medlem
feeltherhythms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clepto
Vet du om man kan söka till informatik? Förlåt om det blir off-topic

Finns inte på min skola iaf :/ Om man googlar lite fort så ser det ut som det finns, men inte på de större universiteten.
Citera
2011-12-05, 15:06
  #9
Medlem
feeltherhythms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseSwahn
Systemvetenskap är en av de få yrkena som kan ge väldigt stor lön med jämförelse till utbildningen. I detta yrket gäller nästan kontakter och arbetserfarenhet ingenting. Vissa får t.om fast anställning innan de är klar med sin magister examen.

Hmm okej. Jo jag vet en del som fått fast anställning redan innan de slutat kandidatprogrammet som jag går till och med så. Låter ju som det lutar mot en master då
Citera
2011-12-05, 18:07
  #10
Medlem
Fantomen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseSwahn
Systemvetenskap är en av de få yrkena som kan ge väldigt stor lön med jämförelse till utbildningen. I detta yrket gäller nästan kontakter och arbetserfarenhet ingenting. Vissa får t.om fast anställning innan de är klar med sin magister examen.
Systemvetenskap är inget yrke, utan läran om system.

Har själv sneglat på Göteborgs Universitets masterprogram "IT Management". Är det någon som har erfarenhet av att ha läst en/ett magister/masterprogram efter en systemvetenskaplig kandidat eller känner någon som gjort det och kan ge lite information?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback