Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-03, 18:38
  #1
Medlem
TheThorns avatar
Pratade men min polares farsa igår, den mest välutbildade och smarta man jag känner. Han påstod att om man inte har tillräckliga betyg så kan man läsa en kurs inom samma ämne där man är behörig för att sedan "sälja" in sig hos läraren till kursen man egentligen vill läsa, t.ex. läsa någon lättare ekonomikurs så att man redan är "inne" i systemet och sen gå till läraren som håller i Företagsekonomin och förklara att man (tidigt skede på terminen) är intresserad av att läsa den kursen också; -"Kom igen, ni har säkert en plats över till en ung engagerad kille" (p.g.a dropouts o.s.v). Att man alltså ska kunna fixa det internt, påstod även att han gjort detta under sina studier ... Myt?, eller någon som har erfarenhet av detta själv ?
Citera
2011-12-03, 18:58
  #2
Medlem
Ingen aning, men tror inte lärarna har något som helst med o göra vilka som blir antagna till en kurs.

Gissar på myt.
Citera
2011-12-03, 19:28
  #3
Medlem
TheThorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
Ingen aning, men tror inte lärarna har något som helst med o göra vilka som blir antagna till en kurs.

Gissar på myt.

Lät för bra för att vara sant ..
Citera
2011-12-03, 19:32
  #4
Medlem
Zijns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
Ingen aning, men tror inte lärarna har något som helst med o göra vilka som blir antagna till en kurs.

Gissar på myt.


Jag stod som reserv på en utbildning och kom samtidigt in på ett annat som var på samma skola. Jag var och tjatade på de som hade koll över vilka reserver som skulle ringas in och tack vare att jag fanns på plats och kunde hoppa på samma minut så fick jag även första reservplatsen, trots att jag var nummer 7, om jag inte kommer ihåg helt fel. Dock så hade jag behörighet till utbildningen och det måste du nog faktiskt ha, på grund av att det är saker du lärde dig i de kurserna som du helt enkelt måste kunna innan du hoppar på nästa kurs (man kan inte hoppa på matte B om man inte läste matte A......)
Citera
2011-12-03, 19:33
  #5
Medlem
wusligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheThorn
Lät för bra för att vara sant ..

Tror knappast lärarna / föreläsararna / examinatorerna har någon aning, isf är det väl studiehandledare och eventuella kursansvariga du ska smöra för
Citera
2011-12-03, 19:54
  #6
Medlem
Det är studievägledarna som sköter de formella besluten, men det är inte ovanligt att de lyssnar på lärarens åsikt. Speciellt gäller detta om platserna till kursen inte fyllts.
Citera
2011-12-03, 21:25
  #7
Medlem
tjuvholts avatar
Det går absolut att läsa kurser man inte är behörig till. Jag har inte tagit studenten än men börjar snart studera religionssociologi på uppsala universitet. Min religionslärare är universitetslektor och teologiska fakulteten har givit mig och ett par elever dispens.

http://www.unt.se/uppsala/universite...t-1471816.aspx
Citera
2011-12-03, 22:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjuvholt
Det går absolut att läsa kurser man inte är behörig till. Jag har inte tagit studenten än men börjar snart studera religionssociologi på uppsala universitet. Min religionslärare är universitetslektor och teologiska fakulteten har givit mig och ett par elever dispens.

http://www.unt.se/uppsala/universite...t-1471816.aspx

Ja, vad fan, var stolt över att du lyckas läsa en skitkurs - på ett förhållandevis bra universitet. Men jag tror TS menade riktiga utbildningar (dvs program). Din religionssociologi kommer generera feta jobb dock så kör hårt och skit i allt annat!
Citera
2011-12-04, 00:44
  #9
Medlem
tjuvholts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggsombaraden
Ja, vad fan, var stolt över att du lyckas läsa en skitkurs - på ett förhållandevis bra universitet. Men jag tror TS menade riktiga utbildningar (dvs program). Din religionssociologi kommer generera feta jobb dock så kör hårt och skit i allt annat!


Vet inte om du lider brist på intellekt eller om det var jag som var otydlig. Kontentan av mitt inlägg var att högskoleverket kan frångå behörighetskraven på kurser(är du inte läskunnig?). Jag bekräftar det sedermera med egen utsago och länk till UNT.

Vidare förstår jag inte varför du kommer hit med ditt översittarattitydsdravel och raljerar över att jag skulle vara stolt, att det är en skitkurs, vilken rang universitet är av för att slutligen ironiserar över vilka "feta" (hur gammal är du, egentligen?) jobb det kommer generera. Diit narcissistiska användarnamn gör förvisso ditt uttalande föga förvånande.

Kunde du inte bara snällt besvara TS frågeställning?
Citera
2011-12-04, 10:44
  #10
Medlem
karamellas avatar
Uppsala Universitet kraver t.ex oftast att man fyller i en blankett som antagningen pa UU sedan laser. Bedoms det att man gjort annat som gor det rimligt att man har de forkunskaper som kravs brukar man generellt kunna bli antagen.
Citera
2011-12-04, 20:17
  #11
Medlem
TheThorns avatar
Känns som att det är många faktorer som spelar in, bl.a. Tur ... Men om omständighetena är de rätta så verkar det gå! Uppskattar alla svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback