Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-01, 20:37
  #1
Medlem
Hej

Jag vet inte riktigt vad mitt problem är, därför har jag valt att beskriva det för er. Jag ber om ursäkt ifall det framgår som lite invecklat och svårt att sätta sig in i.

För ett halvår sedan kom jag hem ca 04.00, det var sommar och jag gick till sängs för att sova. Sova är något som jag aldrig har haft problem med förut.
När jag lägger mig och håller på att somna, det såkallade "mellanläget" när man liksom känner att man håller på att försvinna bort in i drömmarna. Jag fastnar här, och är medveten i min egen dröm om man säger så. Jag ligger still och allting går i slowmotion, jag kan styra min hjärna på det sättet att jag kan bestämma mig för att tänka på rostat bröd, röra på ena foten, skrika efter hjälp men allting går väldigt långsamt och i själva verket så gör jag inget av det som jag tänker att jag gör även ifall det känns 100% verkligt.

Detta har inte försvunnit och det jagar mig varenda gång jag ska gå och lägga mig utan någon i sängen bredvid, när jag är full eller när jag inte har tv:n på.
Utvecklingen har gått så långt fram så att varje gång jag håller på att somna vet jag att detta ska hända och sen händer det.
Nu, ca 6 månader senare så hör jag röster, tex att min far skriker mitt namn, samtidigt som min styvfar skriker det. Och det kan bara inte sluta, det finns inget sätt för mig att ta mig ur det och jag funderar på att söka hjälp. Problemet är att jag inte vet var jag ska vända mig riktigt, jag har försökt förklara för ett antal äldre människor med mer erfarenhet än mig men de flesta skrattar mest åt mig och säger att jag bara oroar mig.

Jag har läst lite om hypnofobi men jag är inte rädd för att inte vakna igen eller döden och andra relaterade ämnen. I alla fall inte medvetet.
Jag är relativt stressad och har alltid fullt upp men det är aldrig något som har stört mig förut..

Är det någon som har/haft samma "problem"? Eller någon kunnig som vet vad jag ska göra? Ska jag söka hjälp eller kan jag "bota" detta på egen hand?

Tack på förhand.
Citera
2011-12-02, 10:01
  #2
Medlem
KiaWs avatar
PoP -> Drömmar och sömnrelaterade fenomen
/Mod
Citera
2012-01-17, 11:00
  #3
Medlem
Jag har ett liknande problem som dig förutom att jag inte upplever det i slowmotion, och att jag inte har lika stor kontroll över "drömmen" som du verkar ha. Det allra vanligaste för mig är dock att jag kan ligga och "sova" men samtidigt vara 100% medveten om allt som händer runt omkring mig. Jag kan t.ex. höra TVn från vardagsrummet och bilda mig en uppfattning av vad som sker på TV-rutan istället för att somna, eller komma på mig själv ligga och trumma på sänggaveln trots att jag är väldigt trött. Det är som att halva min kropp sover medan den andra är rastlös. Så här kan jag ligga och hålla på långt in på natten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback