Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-01, 01:56
Moderator
Allaballawallas avatar
Fas III: Publicering av bidrag.
Från och med 2011-12-01 till och med 2011-12-18.

Då är omröstningen av regelverket avslutad och det är alltså dags att börja bygga pepparkakshus.

Regler för tävlingen är:

1. Pepparkakshuset ska ha deltagarens användarnamn samt årets årtal synligt.
2. Pepparkakshuset ska vara utformat som en byggnad (Existerande eller fiktiv.).
3. Pepparkakshuset ska vara designat av den som bygger det/tävlar med det.
4. Pepparkakshuset ska endast byggas av ätbara delar (Med undantag för belysning.).
5. Pepparkakshuset ska innehålla "pepparkaka".

Förtydligande av reglerna:

Regel nummer 1.
Samtliga tävlande ska märka sitt bidrag med sitt användarnamn och årets årtal (2011) så att det är synligt för andra deltagare och övrig publik att avgöra bidragets äkthet. Hur detta görs bestämmer den tävlande själv, det är alltså bidraget som ska märkas och inte bara bilden/bilderna av det. Detta är en sammanslagning av regelförslagen 1. Pepparkakshuset ska ha årets årtal synligt. och 2. Pepparkakshuset ska vara märkt med deltagarens "användarnamn (nick)" synligt.

Det kan exempelvis göras med en skylt med både användarnamn och årtal utskrivet, eller med kristyr på valfri placering på byggnaden. Det viktiga är att det är tydligt och synligt.

Regel nummer 2.
Med byggnad avses Wikipedias definition (Förutom den delen som beskriver att att människor kan uppehålla sig i den.), citat: "En byggnad definieras i plan- och bygglagen så som en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den. En byggnad kan ibland även vara en anläggning. Bland tillfälliga byggnader kan nämnas cirkustält och baracker. Vissa typer av byggnader, främst sådana som är avsedda som bostad, kallas även hus."

Samt snarlika konstruktioner, då till exempel ett smurfhus och SpongeBobs hus även kan klassas som byggnader; (Smurfarna bor i svampar och SpongeBob bor i en ananas.) dock har de i båda fallen dörrar och fönster.

Regel nummer 3.
Varje tävlingsbidrag ska vara helt och hållet designat av den som tävlar med det. Detta innebär alltså att pepparkakshuset får ha en verklig förlaga men att själva tävlingsbidraget inte är skapat av någon annan. Som exempel går det bra att tävla med en exakt kopia av Eiffeltornet, om någon nu skulle vilja göra det, så länge den tävlande inte använder sig av ritningar för detta som någon annan har skapat (Trots att förlagan är skapad av bland andra Gustave Eiffel och Stephen Sauvestre.).

Självklart ska den som tävlar även ha byggt pepparkakshuset själv, även om viss assistans av andra är tillåten.

Regel nummer 4.
Om den tävlande väljer att ha någon typ av belysning går det bra att till exempel använda sig av en ljusslinga eller värmeljus trots att dessa inte är avsedda att ätas. Samtliga övriga delar ska alltså gå att äta och i grunden vara avsedda för det ändamålet.

Regel nummer 5.
En självklarhet för att det ska kunna bli ett "Pepparkakshus" som förhoppningsvis inte behöver förklaras.

Då regelförslaget 7. Pepparkakshuset ska innehålla egenproducerad pepparkaksdeg. fick fler röster emot än för är det struket.

Fas III: Publicering av bidrag.
För att alla som vill rösta ska få möjligheten att se bidragen bör bilder på dessa publiceras på valfri sida lämpad för detta, med en direktlänk till bilden/bilderna på bidraget/bidragen som avses. De som vill se bilderna ska alltså inte behöva ladda ner dessa till sin dator.

Publiceringar av länkar till tävlingsbidrag samt alla diskussioner rörande olika tolkningar av regelverket görs i denna tråd. För att vi inte ska ha en massa olika trådar kommer även alla råd, tips, trix, recept och övriga diskussioner om själva byggandet och det som berör ämnet att ske i denna tråd.

Alla medlemmar som vill vara med och tävla ska ha publicerat sina bidrag senast söndag 2011-12-18 klockan 23:59. Efter detta startar själva omröstningen för att vinna den ärorika titeln:
Skaparen av Flashbacks pepparkashus på riktigt 2011!

Tidigare steg mot målet:
Flashback bygger pepparkakshus! [FAS ETT]
Flashback bygger pepparkakshus! [FAS TVÅ]

Börja bygg pepparkakshus om ni inte redan har börjat!
Citera
2011-12-11, 23:32
Medlem
slutbits avatar
Hörni? Hur går det för er? Jag ska klicka på godisbitar och klistra på kristyren om någon dag. Då hoppas jag att det finns någon som kan konkurrera med mig. Surt att vinna fb-mästerskapen i pepparkaksbygge som enda tävlande!
Citera
2011-12-12, 02:28
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutbit
Hörni? Hur går det för er? Jag ska klicka på godisbitar och klistra på kristyren om någon dag. Då hoppas jag att det finns någon som kan konkurrera med mig. Surt att vinna fb-mästerskapen i pepparkaksbygge som enda tävlande!
Jag hoppas fler tänker delta. Jag ser fram emot att få se alla bidragen.
Själv bygger jag inte pepparkakshus då jag "förbyggde" mig en gång när ungarna var små och jag blev tvungen att göra (har förträngt hur många, men det var tvåsiffrigt) ett gäng till en julmarknad.
Citera
2011-12-12, 18:31
Moderator
Allaballawallas avatar
Ska bara på med resten av kristyren och lite fler Non Stop (Är egentligen klar men det ska ju vara snyggt, rätt ljus, skön stämning och allt sånt när man plåtar... ) så det blir förhoppningsvis publicering för min del inom ett dygn eller två...
Citera
2011-12-13, 23:24
Medlem
Jag hoppas också på många deltagare! Själv ska jag absolut vara med . Gäller bara att bli klar i tid.
Citera
2011-12-16, 04:20
Medlem
panzer-siddharthas avatar
ÅRETS FÖRSTA TÄVLANDE!

Som alla vet så är pepparkakor bruna.
Således torde även pepparkakshus vara bruna.
Jag har hållit mig ganska klassisk här, utan godispynt, med räta vinklar och många pepparkaksgubbar.

Till bygget har jag använt mig av:
  1. Gille pepparkaksdeg. - Gräddat, till väggarna och gubbarna
  2. Skogaholms pepparkaksdeg. - Gräddat, till väggarna och gubbarna
  3. Socker. - Smält till limningen
  4. Råsockerkristall. - Sönderslagen och skuren till ritualkniven
  5. Röd karamellfärg och vatten. - Blandat till blodet
  6. Blomsterströssel. - Format till hjärtat genom borttagning av alla kronblad utom två

Här är årets första bidrag:
Frontbild
http://img843.imageshack.us/img843/8226/peppar.jpg
Detalj, Kniv och hjärta
http://img849.imageshack.us/img849/9616/heartz.jpg
Detalj, Offer
http://img845.imageshack.us/img845/6624/sacrifice.jpg

Användarnamn och årtal är med på helbilden.
Bygget är utformat som en byggnad (och 52 gubbar)
Designen är min egen, till viss del efter historisk förlaga.
Allt material är ätligt och mycket av allt gick åt under bygget.
Bygger innehåller till +90% pepparkaka.

Så! Fler tävlande! NU! Tävlingen stänger ju på natten 2011-12-18!
Eller ska ni låta en fb-noob som mig vinna på walkover?
(När jag hörde om tråden var jag bara tvungen att logga in, efter åratal oinloggad.)
Citera
2011-12-16, 08:18
Medlem
slutbits avatar
Men så djävulskt

Sjukt vackert verk. Nu blev jag själv sugen på att bli färdig med mitt hus. Ska försöka få det färdigt snarast så att du får någon att tävla med (Har jag sagt nu i en vecka).

Tack för inspirationen
Citera
2011-12-16, 16:44
Moderator
Allaballawallas avatar
Bra av panzer-siddhartha att vara först på bollen...

Då kommer bidrag nummer två.

Självklart har jag valt att färga degen till mitt pepparkakshus med röd och grön karamellfärg (Den gula syntes inte efter besöket i ugnen.), eftersom en del pepparkakor inte är bruna...
Mitt hus är ganska traditionellt men lite skevt.

Jag har använt mig av färdig deg från Skogaholms som sedan har modifierats lite lätt med mer vetemjöl och den redan omskrivna karamellfärgen (Förutom till baksidan som gick sönder.), mjölet behövdes eftersom degen var lite väl fet.

Framsidan och sidorna är röda, men sidorna är även gröna upptill.

Plattan huset står på är grön och inte helt täckt för att visa på snöbristen i Sverige.

Till att limma ihop det hela har jag valt att använda vanligt strösocker som jag smällt och tillsatt lite vatten för att få det hela lite mer lätthanterligt.

Jag har använt mig av "polkagriskäppar" för att staga upp taket (Ovanpå) och även vid "husknutarna".
Taket är utsmyckat med Non Stop mest för att jag kunde.
Framsidan är belagd med några stycken kolabönor eftersom resten råkade bli uppätna...
Det hela är insvept i en klassisk kristyr bestående av florsocker, ägg och ättika.

Så här blev resultatet sett från framsidan, baksidan, "ovansidan", vänstersidan och slutligen även från högersidan.

Då var det två bidrag inlämnade och förhoppningsvis kommer det att hagla in mängder med bidrag de närmaste dagarna för att få till en lyckad tävling.
Senast redigerad av Allaballawalla 2011-12-16 kl. 16:54.
Citera
2011-12-16, 20:08
Medlem
Illusioners avatar
Jag ska se om jag hinner få upp något hus innan den artonde. Har en plan på ett fantastiskt hus.
Citera
2011-12-16, 20:14
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzer-siddhartha
Designen är min egen, till viss del efter historisk förlaga.
Ursäkta, men vilken förlaga tänker du på?
Vidare gillar jag de varierade färgerna på gubbarna.
Ett mästerligt bygge iaf
Citera
2011-12-16, 21:36
Medlem
panzer-siddharthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Ursäkta, men vilken förlaga tänker du på?
Vidare gillar jag de varierade färgerna på gubbarna.
Ett mästerligt bygge iaf
Det är givetvis de halvkända ramp- och trapplösa Inca-pyramiderna mellan Huacas del Sol y la Luna-pyramiden vid Trujillo och Caral-pyramiden vid Barranca-Huacho i Peru, min ska alltså likna en av de som ligger mer inåt kusten bakom Huascarán-nationalparken. Där själva offerritualerna ägde rum.

Tack! Jag gillar också att jag fick till ett brett spektra på gubbarna i gester och nyans.
Degen spelade ingen roll för färgen på slutresultatet utan det handlade bara om gräddningstid.
Till gubbarna använde jag en form på 2.5cm gubbhöjd jag köpt på TGR tillsammans med ett helt
gäng andra klassiska formar som hjärta och blomma (och massa modellera, allt i ett äggliknande klot)
för 10 kronor. Min ärade mor som även fick huset fick ..många kakor. Ett varnande finger apropå deg:
Gille pepparkaksdeg. - Bra deg, fast och lättbearbetad. Kunde kavlas tunt.
Skogaholms pepparkaksdeg. - Besvärande oljig och lös. Höll knappt ihop.
När de var gräddade såg de precis likadana ut och smakade nästan likadant.
Citera
2011-12-17, 19:42
Medlem
Illusioners avatar
Bidrag nummer tre!

Nu har jag lyckats med att bygga upp ett pepparkakshus jag är måttligt stolt över. Har arbetat hela eftermiddagen med mitt hus och jag har dessutom bränt mig på en plåt.

Jag utgick ifrån denna simpla skiss.
Om man jämför resultatet med min skiss tycker jag ändå att man får vara relativt nöjd.
Resultat. Bild1.
Resultat. Bild2.
Resultat. Bild3.
Resultat. Bild4.
Resultat. Bild5.
Resultat. Bild6.

Som ni själva ser så är taket min stolthet. Bara lagret med socker på det ser ut att bära mig upp ända till en säker tredjeplats i nuläget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in