Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Läs alternativen noga innan ni röstar! Rösta för/emot på alla påståenden!
1a) FÖR: Pepparkakshuset ska ha årets årtal synligt.
76,92%
20 röster
1b) EMOT: Pepparkakshuset ska ha årets årtal synligt.
15,38%
4 röster
2a) FÖR: Pepparkakshuset ska vara märkt med deltagarens "användarnamn (nick)" synligt.
57,69%
15 röster
2b) EMOT: Pepparkakshuset ska vara märkt med deltagarens "användarnamn (nick)" synligt.
30,77%
8 röster
3a) FÖR: Pepparkakshuset ska vara utformat som en byggnad (Existerande eller fiktiv.).
65,38%
17 röster
3b) EMOT: Pepparkakshuset ska vara utformat som en byggnad (Existerande eller fiktiv.).
19,23%
5 röster
4a) FÖR: Pepparkakshuset ska vara designat av den som bygger det/tävlar med det.
65,38%
17 röster
4b) EMOT: Pepparkakshuset ska vara designat av den som bygger det/tävlar med det.
23,08%
6 röster
5a) FÖR: Pepparkakshuset ska endast byggas av ätbara delar (Med undantag för belysning.).
61,54%
16 röster
5b) EMOT: Pepparkakshuset ska endast byggas av ätbara delar (Med undantag för belysning.).
26,92%
7 röster
6a) FÖR: Pepparkakshuset ska innehålla "pepparkaka".
76,92%
20 röster
6b) EMOT: Pepparkakshuset ska innehålla "pepparkaka".
15,38%
4 röster
7a) FÖR: Pepparkakshuset ska innehålla egenproducerad pepparkaksdeg.
30,77%
8 röster
7b) EMOT: Pepparkakshuset ska innehålla egenproducerad pepparkaksdeg.
57,69%
15 röster
  • 1
  • 2
2011-11-28, 19:46
Moderator
Allaballawallas avatar
Då var det dags att rösta fram vilka av regelförslagen som ska få styra tävlingen.

Fas II: Omröstning och fastställande av regler och riktlinjer.
Under denna fas är det tänkt att vi ska rösta fram ett fungerande regelverk och några riktlinjer för hur det hela ska genomföras. Hur själva omröstningen/pollen kommer att se ut beror till väldigt stor del på hur många förslag vi kommer att få och vilka funktioner dessa fyller.

Kom ihåg att de demokratiska inslagen är själva omröstningarna, inte hur dessa är uppbyggda. De kommer att vara till för att organisera och underlätta tävlingen, inget annat.

Eftersom det i förslagstråden förekom alternativ som motsatte sig varandra så är tanken att vi ska rösta om man är för eller emot de olika förslagen.

De förslag som får fler röster för än emot kommer att gälla och de som får fler emot än för kommer att slopas. Om det skulle råka bli jämt mellan för och emot kommer regeln att tillämpas och därmed bedömas som för.

Det är viktigt att samtliga röstar på alla förslag och inte "hoppar över" regler de inte själva bryr sig om och att det bara röstas på antingen för eller emot.

Regelförslagen är följande:

1. Pepparkakshuset ska ha årets årtal synligt.
2. Pepparkakshuset ska vara märkt med deltagarens "användarnamn (nick)" synligt.
3. Pepparkakshuset ska vara utformat som en byggnad (Existerande eller fiktiv.).
4. Pepparkakshuset ska vara designat av den som bygger det/tävlar med det.
5. Pepparkakshuset ska endast byggas av ätbara delar (Med undantag för belysning.).
6. Pepparkakshuset ska innehålla "pepparkaka".
7. Pepparkakshuset ska innehålla egenproducerad pepparkaksdeg.

Förtydligande av innebörden av varje regelförslag:

Kommentar till 1. och 2.
Dessa regelförslag kommer att slås ihop om båda väljs, så att det i så fall blir både användarnamn och årtal som på något sätt styrker användarens legitimitet att använda bidraget för att tävla med.
Tyvärr kan det även vara negativt då de kan göra så att en "populär" användare får fler röster på grund av andra orsaker än tävlingsbidraget.

Kommentar till 3.
Med byggnad avses Wikipedias definition (Förutom den delen som beskriver att att människor kan uppehålla sig i den.), citat: "En byggnad definieras i plan- och bygglagen så som en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den. En byggnad kan ibland även vara en anläggning. Bland tillfälliga byggnader kan nämnas cirkustält och baracker. Vissa typer av byggnader, främst sådana som är avsedda som bostad, kallas även hus."

Samt snarlika konstruktioner, då till exempel ett smurfhus och SpongeBobs hus även kan klassas som byggnader; (Smurfarna bor i svampar och SpongeBob bor i en ananas.) dock har de i båda fallen dörrar och fönster.

Kommentar till 4.
Väldigt svårt att bevisa, även om vi avser designen på tävlingsbidraget och inte designen på en eventuell verklig förlaga, men vi utgår ifrån att folk är ärliga.

Kommentar till 5.
Väldigt svårt att bevisa, men vi får utgå ifrån att folk är ärliga.

Kommentar till 6.
Väldigt svårt att bevisa, men förutsättning för att det ska bli ett "Pepparkakshus".

Kommentar till 7.
Väldigt svårt att bevisa (Vilket inte heller nödvändigtvis behöver påverka slutresultatet.), men vi utgår ifrån att folk är ärliga.

Ett förslag klassas som oseriöst och är därför struket:
Extrapoäng för THC i degen.

Då det ger fördelar åt en viss grupp (Cannabisförespråkare), hur nu "extrapoäng" skulle tillämpas i en tävling av det här slaget, skapar det olika förutsättningar för tävlande baserat på deras inställning till narkotikaklassade preparat.

Förslaget fyller inte heller någon funktion då den slutgiltiga omröstningen baseras på visuella bedömningar av bildbidrag och inte ingredienser...

Samtliga förslag och hur delmomenten är planerade återfinns i tråden: Flashback bygger pepparkakshus! [FAS ETT]
2011-11-29, 00:56
Medlem
slutbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ett förslag klassas som oseriöst och är därför struket:
Extrapoäng för THC i degen.

Haha, nej!

Min tanke är ju att om två hus ser lika bra ut, men det ena är bakt med vanlig deg och det andra är ett påkostat hus, innehållandes hampadeg så röstar jag ju på det senare huset. Likaväl som jag röstar på någon som har piffat till några tinnar och torn med bladguld.

Ska slänga in mina första bitar i ugnen om 30min. Har kommit på att det här med hus är nog sjukt mycket svårare än jag trodde för några dagar sedan
2011-11-29, 17:33
Medlem
Bra initiativ.
Ska nog delta, blir att köpa lite deg och sätta igång!
2011-11-29, 21:11
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wsup
Bra initiativ.
Ska nog delta, blir att köpa lite deg och sätta igång!

Vänta med att köpa degen tills regel nummer sju är klar
2011-11-29, 21:16
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Vänta med att köpa degen tills regel nummer sju är klar

Känns som att det är regel som är enkel att komma runt minst sagt
2011-11-29, 21:29
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liljenstar
Känns som att det är regel som är enkel att komma runt minst sagt

Det är sant, men vi får väl vara lite ärliga mot varandra här! Detta är flashback, här kastar vi inte en massa lögner på varandra hur som he... Never mind!

Om man nu nödvändigtvis måste gå runt reglerna så är det kanske inte så smart att skriva ut det innan tävlingen ens börjat.
2011-11-29, 21:39
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Det är sant, men vi får väl vara lite ärliga mot varandra här! Detta är flashback, här kastar vi inte en massa lögner på varandra hur som he... Never mind!

Om man nu nödvändigtvis måste gå runt reglerna så är det kanske inte så smart att skriva ut det innan tävlingen ens börjat.

Jag gör självklart alltid min egen deg, det är den enda som håller måttet, men förstår om inte alla orkar med det...

edit: undrar vidare över regeln ang att man skall ha "designat" huset själv. Känns ju minst sagt luddigt, speciellt om man avbildar en befintlig byggnad. Vad lägger ts i begreppet "designa"?
Senast redigerad av liljenstar 2011-11-29 kl. 21:54.
2011-11-30, 06:30
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liljenstar
Jag gör självklart alltid min egen deg, det är den enda som håller måttet, men förstår om inte alla orkar med det...

edit: undrar vidare över regeln ang att man skall ha "designat" huset själv. Känns ju minst sagt luddigt, speciellt om man avbildar en befintlig byggnad. Vad lägger ts i begreppet "designa"?

En gissning är att det inte ska vara utfört efter instruktionerna på förpackningen till pepparkaksdegen, samt att man inte kan tävla med grannens pepparkakshus. Men det vore bra om TS kunde klargöra.
2011-11-30, 08:51
Medlem
slutbits avatar
Citat:
En gissning är att det inte ska vara utfört efter instruktionerna på förpackningen till pepparkaksdegen, samt att man inte kan tävla med grannens pepparkakshus. Men det vore bra om TS kunde klargöra.

Man ska väl ha skapat och använt en egen ritning(Jag kan ha fattat fel?). Sen förklarar ju #3 att man kan använda vilken existerande eller fiktiv byggnad som helst. Jag antar att det betyder att du ska ha skapat ritningen själv och inte använda någon befintlig husritning från nätet. Jag var sugen för någon vecka sedan att använda mig av Bank of China tower i Hong Kong. Roligt att spritsa socker på de där vita linjerna, men byggnaden är sjukt opepparkakig. Dick hittade jag ju hela ritningen på internet, då kändes det inte lika festligt längre:
http://skyscrapermodels.us/models/Bank_China_HKC.html

AARGGHHHH!!!!
Helvete vad svårt det här var. Kunde inte någon ha berättat hur svårt det var? Mitt hus var ritat och anpassat för pepparkakor med infinitesimal tjocklek(JA!, just därför, för att jag är dum i huvudet!). Alla mina väggar svällde tyvärr upp till kring 1cm. Har även försökt göra ett cylindriskt torn med pepparkaksdeg lindat kring en ölburk. Det gick bra, men väggarna har en snitttjocklek kring två cm. Det gör att inga av mina delar längre passar ihop. Kände mig sjukt avancerad när jag satt med mina geometriska beräkningar på rutat a4-papper.

Kommer klistra ihop skiten, men det kommer nog inte bli något fagert torn, tyvärr
Senast redigerad av slutbit 2011-11-30 kl. 08:53.
2011-11-30, 09:05
Medlem
piassavas avatar
Jaså, Flashbacks dödsmördarknarkarnazister ska baka pepparkakshus. Undras om detta kommer att toppa löpsedeln för Aftonslasket?

Jag är med i alla fall och jag kommer att följa de slutliga regler som gäller.
2011-11-30, 09:07
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutbit
AARGGHHHH!!!!
Helvete vad svårt det här var.

Jag lider med dig. För några år sedan bakade jag en pepparkaksborg, och den såg ut att vara designad av Gaudi.
2011-11-30, 09:11
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutbit
Jag var sugen för någon vecka sedan att använda mig av Bank of China tower i Hong Kong. Roligt att spritsa socker på de där vita linjerna, men byggnaden är sjukt opepparkakig.

Tack snälla du för morgonens garv! Opepparkakig, ett helt underbart ord!

Jag kommer nog göra ett försök att delta om man inte måste göra degen själv. Det lär ta över ett dygn (har jag hört) och det tålamodet har jag inte.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in