Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-30, 13:54
  #1
Medlem
Tjena,

Sitter just nu och gör ett skolarbete. Trots att vi går på högskola så vägrar Ungdomsmottagningen bidra med fakta, vilket jag tycker är dåligt. Anledningen sägs vara att det inte vill bidra med information till något som inte är "personrelaterat". Således frågar jag Flashback. Följande frågor behöver vi svar på från någon kunnig:

1. Om en man och kvinna, som har haft sexuellt umgänge, är smittade av klamydia. Gäller samma antibiotika för både personerna? Eller är antibiotika individuellt och könsrelaterat? Personerna bör, logiskt sett, vara smittade av samma bakterie. Kan de överhuvudtaget vara smittade av olika bakterier? Finns det antibiotika mot alla klamydia-bakterier?

2. Om två helt friska människor får klamydia. Kan antibiotika bidra till bieffekter, t.ex. vid intag av p-piller, kosttillskott eller andra "normala" preparat?

Tack på förhand!

Felix m.fl
Citera
2011-11-30, 14:14
  #2
Medlem
fjungen33s avatar
Klamydia behandlas med doxyferm i de flesta fall kvinna som man. Clamydiabakterien är den samma hos båda könen. Finns liksom ingen man-klamydia. Men däremot finns det landsting som behandlar med azitromax som även slår ut mycoplasma som är en relativ ny bakterie i könshimmlen, dock ej samma bakterie som klamydia men ger liknande symtom. Ang om doxyferm krockar med P-piller, effekten av P-piller kan minska av behandlingen med Doxyferm (Fass.se,2011).

Klamydia orsakas av en bakterie, Chlamydia trachomatis. Bakterien finns i urinröret, hos kvinnor även i slidan/livmoderhalsen, och ibland i ändtarm och/eller svalg och smittar vid samlag och andra oskyddade sexuella kontakter. Inkubationstiden är kort, några dygn till någon vecka. Orsakande mikroorganism vid mycoplasma är Mycoplasma genitalium, är en liten bakterie utan cellvägg. Bakterien sprids mellan människor vid samlag. Inkubationstiden anges till cirka en vecka (www.smittskyddsinstitute.se)

Men i andra fall som tex uvi (urinvägsinfektion) kan det skillja lite vilken antibiotika man väljer, män med uvi får ofta tex ciproxin för den penetrerar lättare prostatan som ofta blir inblandad när en man väl får uvi. Men kvinnor kan med äta Ciproxin dock

Vill ni läsa om flera bieffekter ang Doxyferm eller Azitromax läs detta på Fass.se

Hoppas dett hjälper lite som svar
__________________
Senast redigerad av fjungen33 2011-11-30 kl. 14:46.
Citera
2011-11-30, 17:13
  #3
Medlem
in-vino-veritass avatar
Det finns, mig veterligen, fortfarande antibiotika mot alla STI-orsakande klamydia, däremot börjar det komma upp resistenta gonokocker som är rätt nasty.

Alla bakterier i Clamydiae orsakar dock inte STI, det finns även de som orsakar lunginflammation, clamydia pneumoiae, dock tror jag att det finns antibiotika till alla stammar av denna bakterien.
Citera
2011-11-30, 21:50
  #4
Medlem
tubularsonetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in-vino-veritas
Det finns, mig veterligen, fortfarande antibiotika mot alla STI-orsakande klamydia, däremot börjar det komma upp resistenta gonokocker som är rätt nasty.

Alla bakterier i Clamydiae orsakar dock inte STI, det finns även de som orsakar lunginflammation, clamydia pneumoiae, dock tror jag att det finns antibiotika till alla stammar av denna bakterien.

Hänger på här med en fråga! Twar som ju även är en form av Klamydia (clamydia pneumoiae) enligt Dr Gunnar Sandberg bör man använda Azithromax och i undantagsfall använda sig av Tetrazykliner som tex Doxyferm mm. Hur kommer det sig att det är så olika rön mellan olika Landsting? vidare så vill man knappt låta patienter ta Twar prov av det skälet att det är så länge sedan hade några fall. Är det ett speciellt dyrt prov eller vad det kan det bero på?

Källa: http://medicinskaccess.se/index.php/...tssyndrom.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback