Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-29, 23:27
  #1
Medlem
Hej, jag är intresserad men har absolut ingen kunskap i sådana här frågor så jag
hoppas ni kan hjälpa mig att blir lite klokare

Eurozonen verkar sjunga på sin sista vers. - http://www.e24.se/international-news...se_3206038.e24
USA är i kris.

(Tror faktiskt jag inte behöver vidareutveckla det något mer överhuvudtaget)

Hur kommer det här att påverka valutorna i 2012?

Låt och säga att jag har ett sex-siffrigt belopp i kontanter, hade du haft dem i SEK eller i NOK 2012 om du fick välja och varför?

Låt oss säga att jag tänkt köpa något fem-siffrigt som bara finns i Euro eller Dollar länder, hade du väntat i några månader i förhoppningen om att en av de valutorna blir mycket billigare?

Vad händer med med Euron om europazonens länder med start i Italien börjar falla som dominobrickor?
Vad händer med Dollarn om USA kris blir ännu värre?

Tack på förhand!
iNOR
Citera
2011-11-29, 23:30
  #2
Medlem
W.R.s avatar
Alla dagar i veckan hade jag valt att ha USD under 2012. Having said that, tror jag inte direkt på dollarn, men jämfört med de andra alternativen är den överlägsen.
Citera
2011-11-29, 23:45
  #3
Medlem
Jag hade haft dem i SEK , lite beroende på tidsramen dock, trycks EURO o USD som aldrig förr, större volym pengar, ju längre ifrån sedelpressen du sitter ju lägre blire värdet per enhet, o sverige är långt ifrån dessa sedelpressarna, detta sagt är SEK stabil ijämnförelse så kortfattat de ger dig större frihet att handla i den valuta som är mest fördelaktigt vid inköpstillfället, dvs både euro och usd ska ner mot sek och nok, men om du inte följer norges ekonomi, så kanske iaf sverige,så sek?

Ja skulle köpa usd @ 5:50 dock, jänkarna tilllåter inte att den går lägre

/s
Citera
2011-11-30, 03:17
  #4
Medlem
W.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saxess
Jag hade haft dem i SEK , lite beroende på tidsramen dock, trycks EURO o USD som aldrig förr, större volym pengar, ju längre ifrån sedelpressen du sitter ju lägre blire värdet per enhet, o sverige är långt ifrån dessa sedelpressarna, detta sagt är SEK stabil ijämnförelse så kortfattat de ger dig större frihet att handla i den valuta som är mest fördelaktigt vid inköpstillfället, dvs både euro och usd ska ner mot sek och nok, men om du inte följer norges ekonomi, så kanske iaf sverige,så sek?

Ja skulle köpa usd @ 5:50 dock, jänkarna tilllåter inte att den går lägre

/s

Men, det är lite naivt att tro att bara för att Sverige klarar krisen väl så kommer SEK att bli ett safeheaven. SEK följer EURO, så om EURO minskar i värde mot USD, gör så även SEK.
Citera
2011-11-30, 06:20
  #5
Medlem
SparkMans avatar
Jag tror CHF är säkrare än både USD och SEK.
Citera
2011-11-30, 06:43
  #6
Medlem
Jag sysslar dagligen med valutahandel och utveckling av finansiella instrument rörande valutor och tänker ge tipset om att lägga in en andel dollar i portföljen när läget på marknaden ser ut som det gör. Hur du väljer att exponera dig till dollar är upp till dig själv. Men minst risk i dagsläget, enligt mig, är att ha i rena dollar, eller att gå "long" i någon warrant. Med rätt vikt av ditt totala innehav såklart. Ta inte onödigt stor risk.

Jag har själv gjort detta.

Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Jag tror CHF är säkrare än både USD och SEK.

Nja, jag skulle inte ta det för givet, snarare tvärtom. Schweiz har gått ut och klargjort att de inte kommer låta sin valuta stärkas mer mot andra.
__________________
Senast redigerad av Acre 2011-11-30 kl. 06:46.
Citera
2011-11-30, 08:36
  #7
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acre
Nja, jag skulle inte ta det för givet, snarare tvärtom. Schweiz har gått ut och klargjort att de inte kommer låta sin valuta stärkas mer mot andra.
Mer? Inte bara hålla fast den mot euron som nu?

Jag får väl säga guld då, men man är ju sent ute och det kan ju tokrasa med. Så kanske bättre att blanda usd och guld isf.

Det sägs ju dock att behöver folk pengar så säljer de guldpositionerna och då går det ju ner hur som så ..

Och i en situation med kaos kanske de måste höja säkerhetsmarginalerna ytterligare och det har ju också lett till tvångsförsäljningar förr så ...

.. och det är ju mycket spekulation och många som redan har köpt ..

Å andra sidan, om 20 år, äger du då helst guldet eller just nu motsvarande värde i dollar?
Citera
2011-11-30, 08:59
  #8
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saxess
Jag hade haft dem i SEK , lite beroende på tidsramen dock, trycks EURO o USD som aldrig förr, större volym pengar, ju längre ifrån sedelpressen du sitter ju lägre blire värdet per enhet, o sverige är långt ifrån dessa sedelpressarna, detta sagt är SEK stabil ijämnförelse så kortfattat de ger dig större frihet att handla i den valuta som är mest fördelaktigt vid inköpstillfället, dvs både euro och usd ska ner mot sek och nok, men om du inte följer norges ekonomi, så kanske iaf sverige,så sek?

Ja skulle köpa usd @ 5:50 dock, jänkarna tilllåter inte att den går lägre

/s
Du tänker fel. USA bryr sig lite om USD:s värde mot SEK. SEK flyter och är en liten valuta.
Citera
2011-11-30, 09:19
  #9
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Har hört blivande ekonomer säga att euron kommer att dubbla sitt värde inom några veckor, för att rädda EU kommer man att bilda en EU stat och skaka fram stimulanspaket för regionen. Skall man ta dem på orden eller är det bara nys?
Citera
2011-11-30, 10:58
  #10
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Har hört blivande ekonomer säga att euron kommer att dubbla sitt värde inom några veckor, för att rädda EU kommer man att bilda en EU stat och skaka fram stimulanspaket för regionen. Skall man ta dem på orden eller är det bara nys?
Nej, spekulation/drömmar/egnahittapåidéer/tankar

Inom några veckor dessutom.. Lycka till ..

Se hur lång tid det tar att göra en utbetalning som de ändå aldrig skulle vilja låta bli till Grekland och fundera själv på hur troligt det är att alla EU-länder skulle komma överens om att skapa en EU-stat på några veckor . (Hur troligt det nu ens hade varit att det någonsin skulle ske.)
Citera
2011-11-30, 11:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saxess
Jag hade haft dem i SEK , lite beroende på tidsramen dock, trycks EURO o USD som aldrig förr, större volym pengar, ju längre ifrån sedelpressen du sitter ju lägre blire värdet per enhet, o sverige är långt ifrån dessa sedelpressarna, detta sagt är SEK stabil ijämnförelse så kortfattat de ger dig större frihet att handla i den valuta som är mest fördelaktigt vid inköpstillfället, dvs både euro och usd ska ner mot sek och nok, men om du inte följer norges ekonomi, så kanske iaf sverige,så sek?

Ja skulle köpa usd @ 5:50 dock, jänkarna tilllåter inte att den går lägre

/s

Okej, så om jag har möjligheten att avvakta några månader på mitt "älskade framtida köp" som kommer ske i Euro eller USD så ska jag vänta lite tycker du.
Jag har faktiskt mer koll på Norges ekonomi en Sveriges, eller ja, kanske lika mycket koll.. det är nog 50/50 där, likaså har jag bank i båda länderna men det är bra att höra framtidsprognoserna
Citera
2011-11-30, 11:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acre
Jag sysslar dagligen med valutahandel och utveckling av finansiella instrument rörande valutor och tänker ge tipset om att lägga in en andel dollar i portföljen när läget på marknaden ser ut som det gör. Hur du väljer att exponera dig till dollar är upp till dig själv. Men minst risk i dagsläget, enligt mig, är att ha i rena dollar, eller att gå "long" i någon warrant. Med rätt vikt av ditt totala innehav såklart. Ta inte onödigt stor risk.

Jag har själv gjort detta.



Nja, jag skulle inte ta det för givet, snarare tvärtom. Schweiz har gått ut och klargjort att de inte kommer låta sin valuta stärkas mer mot andra.

Jag kommer aldrig att ha mina pengar i någon annan valuta än i NOK och SEK som jag har det idag, men vem kommer gå starkast 2012?

Jag planerar ett fem-siffrigt köp av en produkt som bara finns att köpa i EURO eller USD.
Bör jag avvakta mitt älskade köp några månader o hoppas på att jag tjänar några tusenlappar?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback