Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-08-18, 19:20
  #25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
"Janne Loffe Carlsson

Denne mångsidige man har gjort det mesta inom svensk underhållning. Snart även spelat revy i Växjö! Var på 60-talet trummis i den omskrivna jazzduon Hansson & Karlsson. Med TV-serien Någonstans i Sverige (1973) blev han Loffe med hela svenska folket. Andra filmer han medverkat i är Repmånad och Vem älskar Yngve Frej?. Har spelat revy hos Kar de Mumma och på senare år har han åter varit med i flera revyuppsättningar, bland annat på Nalen i Stockholm. Är i jul bioaktuell som huvudrollsinnehavare i långfilmen Jordgubbar med riktig mjölk. Och sedan är ju Loffe inte minst känd som en frejdig TV-programledare i kolossalformat!
Övriga meriter: Har kompat Jimi Hendrix på trummor"

Mångsidig man, svår att ogilla, verkar inte direkt förställa sig. Kanske som en
annan gammal trummis, Svante Thuresson ...
Fortfarande en totalt usel skådis, noll register.
Citera
2015-08-19, 07:38
  #26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fortfarande en totalt usel skådis, noll register.

Ett register har han i alla fall och det tillämpar han rakt igenom oavsett om det är rollspel eller privat.
Citera
2015-08-19, 08:49
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag gillar Loffe. Klart han inte är en "bra skådis" - han arbetar mer med karisma och "är sig själv" på scenenen - men det fungerar ofta ändå bra i de saker jag sett honom i (Repmånad, Någonstans i Sverige, Vem älskar yngve frej)

Han är ju lite som Kjell Berqkvist på det viset, att han spelar upp en enda roll som mycket liknar honom själv privat (även om Kjells "enda roll" är surgubbe medan Loffes roll är "skön gubbe")


Det stämmer bra. Och precis som Mia Skäringer gör samma roller. Och Julia Ceasar på sin tid.
Citera
2015-12-15, 11:55
  #28
Medlem
Teleslingas avatar
Åh, vad synd att gruppcheferna 1940 går omkring med kulsprutepistol m/45. Hur kan detta hända i en så för övrigt genomarbetad och högkvalitativ serie? Lyssna bara på den mycket trovärdiga tabulaturen vid ordergivningar till exempel.
Citera
2018-04-25, 14:20
  #29
Medlem
Geomeisters avatar
Jag har köpt DVD:n till Någonstans i Sverige. Det är sju avsnitt på cirka sex timmar och femton minuter sammanlagt. Bildkvaliteten är inte uppdaterad en sekund. Detta är givetvis synd, men vissa delar passar faktiskt bra i det gamla. Det känns mer "äkta" än att se på något i HD som tydligt inte ska vara i HD. Dock finns det delar som definitivt hade behövts uppdateras.

Serien har en oväntat stor bredd i handling och med olika karaktärer. Jag har sett annat som "Repmånad" och "47:an Löken" båda med Janne "Loffe" Carlsson som ytligt kan se ut att vara sak, men Någonstans i Sverige tycker jag har betydligt mer tyngd.

Man följer Sverige under krigstiden (Andra Världskriget) i ögonen av svenska soldater och deras nära. Huvudfokus i handlingen förs vidare av själva kriget. En del historiska händelser i gammal kvalitet slängs in och sedan fortsätter det med svenska perspektivet. Ur historiskt perspektiv är det faktiskt rätt intressant då Sveriges del av kriget inte nämns särskilt mycket i annan media. Vad gjorde egentligen Sverige? Vad hände här? En del vanliga scener är utan vidare underhållningsintresse, men visar hur det kunde gå till realistiskt.

Min favoritdel är när man följer gänget och deras närmsta. En del grejer är daterade eller mest konstiga, men det är humorn, värmen och det genuint bra går att hitta. En del scener är inte bara nostalgi utan genuint kul att titta på. Både ångesten och humorn av att ligga i armén går att ta på. Fokuset flyttar mellan olika karaktärer som har olika problem. Åter igen, allt har inte åldrats särskilt väl, men det som har åldrats gör det värt att spana igenom.

Jag gillar att avsnitten har en egen personlighet. En del scener är konstigt ihopklippta (nästa scen känns lite ologisk i sammanhanget) men det blir inte så att allt känns som samma "sak". Det är inte som dagens påkostade HBO-serier, men en del vändningar är rätt smarta och ger en lite tankar på hur de faktiskt kunde vara. Under seriens gång har jag både blivit lite kär i serien och halvt uttråkad. Är ändå glad att jag chansade på denna DVD. En del scener kommer jag nog ha med mig länge i "ryggsäcken"

Edit: Titelmelodin satte sig fint i huvudet
__________________
Senast redigerad av Geomeister 2018-04-25 kl. 14:24.
Citera
2022-05-15, 16:26
  #30
Medlem
explorerss avatar
Svensk klassiker
https://www.svtplay.se/video/1383891...ge-avsnitt-1-1

Många sköna karraktärer
Kanske en nyinspelning vore nåt, med dagens skildring.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback