2013-11-19, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Var det inte så att Jan "Loffe" Carlsson ibland kallades Janne "hö-hö" Loffe Carlsson?
Det är ju ett passande smeknamn isåfall. Det där med "hö-hö".

Varför skulle han kallas för det? Det är väl trevligt med folk som skrattar mycket i dagens så trista samhälle!
Citera
2013-11-19, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Skämtar du? Någonstans i Sverige är i vilket fall smörja: Jolo var inget geni precis.
Tycker du kanske, men Sverige stannade av och alla följde denna tv-serie på 70-talet minns jag som barn då.
Vad var det som var skit tycker du?
Citera
2013-11-19, 10:54
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Skämtar du? .

Nej, jag visste inte att det var via den serien han fick namnet "Loffe". Men jag är väl några år för ung för att ha ett självklart förhållande till serien. Jag är född i slutet av 70-talet, och det var väl då serien kom.

Hursomhelst är den kul att se. Det är lite folkbildande att ta till sig kultur som är såpass förankrad i folksjälen. Men visst, det är ju mycket buskis insprängt i serien.
Citera
2013-11-19, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Nej, jag visste inte att det var via den serien han fick namnet "Loffe". Men jag är väl några år för ung för att ha ett självklart förhållande till serien. Jag är född i slutet av 70-talet, och det var väl då serien kom.

Hursomhelst är den kul att se. Det är lite folkbildande att ta till sig kultur som är såpass förankrad i folksjälen. Men visst, det är ju mycket buskis insprängt i serien.

Jag har för mej att serien gick 1975-76, minns i alla fall att alla såg den.
Mycket allvar uppblandat med en hel det skämt. Det var där Loffe kom in i bilden.
Citera
2013-11-19, 13:30
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Tycker du kanske, men Sverige stannade av och alla följde denna tv-serie på 70-talet minns jag som barn då.
Vad var det som var skit tycker du?

Vad spelar det för roll hur många som såg det? Att Sverige skulle ha "stannat av" är trams men på den tiden fanns det ju bara två kanaler. Serien är ju extremt populistisk.

Citat:
Jag har för mej att serien gick 1975-76, minns i alla fall att alla såg den.
Mycket allvar uppblandat med en hel det skämt. Det var där Loffe kom in i bilden.

Den började gå 1973 första gången, men har väl repriserats ett otal gånger. Trist att det är så få kvalitetsprogram som lagts upp än så länge. Patetiskt att lägga upp skräp som Rederiet. Risken är väl att folk tror att SVT/SR alltid varit lika uselt som det är nu.
Citera
2015-07-27, 11:00
Medlem
Serien går i repris på SvT flera gånger i veckan nu i sommar men på väldigt
märkliga tider. Lyckades ändå spana in en glimt häromdagen när bassarna
var ute och skulle hjälpa flyktingar över norska gränsen.

Loffes replik : "Hur i hela friden har en fransos lyckats ta sig ända hit upp ?".
Sådana saker funderade man över på den tiden ! Those were the days minsann !
Citera
2015-07-27, 11:01
Medlem
Vad gäller hö-hö handlar det f ö inte bara om att säga det utan det är hur man
säger det som har betydelse. Men ingen kan göra det som Loffe !
Citera
2015-08-09, 12:28
Medlem
Lyckades spana in lite grand av det reprisavsnitt där den olycklige 107:an
Andersson både hinner med död och dop. Dopet av en nyfödd dotter följs
av den tragiska olyckan vid en artilleripjäs. Samtidigt hann man med en
fest med Loffe och korpral Hugg i högform.

Har för mig att det är Huggs tur att dö vid en granatolycka i nästa avsnitt.
Kriget skördade offer även i de länder som valde att stå utanför.
Citera
2015-08-09, 13:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Varför skulle han kallas för det? Det är väl trevligt med folk som skrattar mycket i dagens så trista samhälle!
Därför att hans skådespelartalanger är obefintliga, alltid Hö Hö.
Citera
2015-08-11, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Det är inte sant. Ta och titta på Slas triologin av Lars-Lennart Forsberg som startade 1974 och avslutades 10 år senare, Lysande skådespeleri.
Janne Carlsson är kanske ingen intelligent man, men däremot äger han emotionell intelligens och det är det som gör honom till en väldigt trovärdig skådespelare.
Ett exempel, filmen Gräsänklingar så var han så jordnära att hans rollkaraktär stämmer in exakt på ett 40 tal människor jag träffat på de senaste 20 åren.
Citera
2015-08-12, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

"Janne Loffe Carlsson

Denne mångsidige man har gjort det mesta inom svensk underhållning. Snart även spelat revy i Växjö! Var på 60-talet trummis i den omskrivna jazzduon Hansson & Karlsson. Med TV-serien Någonstans i Sverige (1973) blev han Loffe med hela svenska folket. Andra filmer han medverkat i är Repmånad och Vem älskar Yngve Frej?. Har spelat revy hos Kar de Mumma och på senare år har han åter varit med i flera revyuppsättningar, bland annat på Nalen i Stockholm. Är i jul bioaktuell som huvudrollsinnehavare i långfilmen Jordgubbar med riktig mjölk. Och sedan är ju Loffe inte minst känd som en frejdig TV-programledare i kolossalformat!
Övriga meriter: Har kompat Jimi Hendrix på trummor"

Mångsidig man, svår att ogilla, verkar inte direkt förställa sig. Kanske som en
annan gammal trummis, Svante Thuresson ...
Citera
2015-08-12, 08:33
Medlem
swimp78s avatar
Jag gillar Loffe. Klart han inte är en "bra skådis" - han arbetar mer med karisma och "är sig själv" på scenenen - men det fungerar ofta ändå bra i de saker jag sett honom i (Repmånad, Någonstans i Sverige, Vem älskar yngve frej)

Han är ju lite som Kjell Berqkvist på det viset, att han spelar upp en enda roll som mycket liknar honom själv privat (även om Kjells "enda roll" är surgubbe medan Loffes roll är "skön gubbe")
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in