Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-28, 09:53
  #1
Avstängd
Sanningen är det bästa av allt, i går, söndag kväll bästa sändningstid BBC entertaiment spelar Darren brown rysk roulette, har en revolver laddad med en patron och skjuter tre skott mot sitt huvud i live sändning.
Var bara en tidsfråga innan rysk roulette skulle bli underhållning på tv.
Är det verkligen lämpligt att skaffa barn till en sådan värld, och dessutom låta barnet växa upp i en slags skyddad kokong som öppnas när barnet är 30 år gammalt och får en chock hur världen ser ut.
Civilisationer som är uppbyggda på lögn krachar sedan av sanningen.
Just det där som man får höra när man är liten om att människor är det mest värdefulla som finns i världen och att slaveri är förbjudet, kan man se på olika sätt.
När en människa har arbetat slut på sina leder i kroppen är förtfarande organen hjärta,lunga,lever, njurar värda en förmögenhet.
Är det verkligen en lämplig plats att skaffa barn på, denna planet?
Så vida man inte tänkt använda barnet som just slav och eventuell organbank i framtiden då menar jag.
__________________
Senast redigerad av Gamlerunke 2011-11-28 kl. 09:56.
Citera
2011-11-28, 10:04
  #2
Medlem
Fredrikb82s avatar
Just idag är den bästa tiden någon sin att leva på denna jorden, det blir dock ännu bättre i framtiden.
Citera
2011-11-28, 10:14
  #3
Avstängd
Att man har rysk roulette som underhållning på TV visar ju att människovärdet är rätt lågt.
När du säger bättre, menar du för alla eller endast för vissa, och på vilket sätt kan man bli tvingad att bete sej för att få uppleva det bättre?
Citera
2011-11-28, 10:18
  #4
Medlem
Fredrikb82s avatar
Första delen: För mänskligheten som stort (Mindre krig, mindre fattigdom, mindre svält, högre levnadsstandard, mindre sjukdomar etc)

Den andra delen förstår jag inte
Citera
2011-11-28, 10:37
  #5
Avstängd
Uppenbarligen måste man ju göra något för att få det bättre som individ, frågan är vad.
Är det så att man måste offra andra människor som i ordspråket "den enes död är den andres bröd"
Mindre krig, är det verkligen mindre krig nu?
Mindre fattigdom, hur räknar du det, är det hur mycket man tjänar då eller hur mycket man tvingas betala varje månad, eller menar du att en som tjänar en milijon i månaden samtidigt som han tvingas betala lika mycket är rikare än den som tjänar 1 kr men inte har några utgifter.
Och vad räknar du med hög levnadstandard, är det att ha en 5 rummare i centrala stockholm eller att rida runt på prärien som buffalo bill?
Vilka sjukdommar du menar som är mindre av förstår jag inte helller, dom flesta här i europa dör av hjärt och kärlsjukdommar, och hur många är det som klarat sej från magsår, för att inte glömma canser.

Mest intressant är ju som du säger ändå hög levnadstandard, är det högt eller lågt att arbeta 40 tim/veckan?
Citera
2011-11-28, 10:47
  #6
Medlem
Fredrikb82s avatar
Uppenbarligen måste man ju göra något för att få det bättre som individ, frågan är vad.
Arbeta, utbilda sig, starta företag

Är det så att man måste offra andra människor som i ordspråket "den enes död är den andres bröd"
Nej, alla får det bättre

Mindre krig, är det verkligen mindre krig nu?
Ja (http://peacemonitor.org/?p=142)

Mindre fattigdom, hur räknar du det:

Antalet fattiga i värden har drastiskt minskat de senaste 20 åren, det finns ingen som bestrider dessa siffror.

Och vad räknar du med hög levnadstandard, är det att ha en 5 rummare i centrala stockholm eller att rida runt på prärien som buffalo bill?

Se fattigdom.

Vilka sjukdommar du menar som är mindre av förstår jag inte helller, dom flesta här i europa dör av hjärt och kärlsjukdommar, och hur många är det som klarat sej från magsår, för att inte glömma canser.

Flertalet sjukdomar har helt blivit eliminerade, medel livslängden har ökat dramatiskt de senaste årtiondena globalt sätt.

Mest intressant är ju som du säger ändå hög levnadstandard, är det högt eller lågt att arbeta 40 tim/veckan?

MYCKET lågt historiskt sätt.
Citera
2011-11-28, 11:01
  #7
Medlem
micro113s avatar
Inget nytt koncept:

Citat:
Russian Roulette (2003)
Den 5 oktober 2003 spelade Derren Brown en omgång rysk roulette direktsänt på Channel 4 (med en kort fördröjning utifall olyckshändelser skulle uppstå). Stunttricket utfördes på en hemlig plats utanför Storbritannien. En frivillig, utvald från 12 000 intresseanmälda, laddade en revolver med sex numrerade kammarstycken och fick därefter långsamt räkna från ett till sex, under noggrann analys av Brown. Hans uppgift var att förutspå patronens placering. Brown avlossade skott vid kammare 3 och 4 med revolvern riktad mot huvudet och bevisade att dessa var tomma. Han valde därefter att skjuta kammare 5 riktat bortåt. När kammaren visade sig vara tom samlade han andan i över en minut innan han riktade revolvern mot sitt huvud igen, redo att avlossa kammare 6. Direkt därefter bytte han måltavla och avlossade det skarpa skottet från kammare 1 mot en sandpåse.

Programmet fördömdes strax därpå av brittisk polis. Det visade sig senare att inspelningsplatsen var i Jersey, där handeldvapen också är bannlysta, och Brown blev anklagad för att ha spelat folk ett spratt. Jersey-polisen sa några dagar därpå att de hade blivit informerade om programidén flera dagar i förväg och att ingen riktig ammunition användes och att ingen utsattes för någon fara.

Derren försvarade programmet genom att säga "Det låter säkert konstigt, men som en magirelaterad artist i och med händelsen har jag blivit tillfrågad: Var det på riktigt? Var det inte på riktigt? Det lyfter det hela till en nivå som jag är väldigt nöjd med. Vad som kvarstår är att det hela var oerhört bra tv-underhållning"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Derren_Brown
Citera
2011-11-28, 11:22
  #8
Medlem
kek123s avatar
Vad har en änka med trådstarten att göra?
Citera
2011-11-28, 11:40
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Inget nytt koncept:


http://sv.wikipedia.org/wiki/Derren_Brown


Tydligen inte, men live lyste tydligt i översta hörnet, vilket han även påpekade.
Och fick tydligen även lura polisen och säga att det var lösa skott, som det står där i wiki.
Men faktum är ju att han skjöt 3 klick av 5 möjliga mot sitt huvud och 2 skott mot måltavlan, antingen för att han verkligen var osäker eller för att han ville höja spännigen lite extra, själv tror jag det sista.
Det jag menar är att även om han skulle ha laddat revolvern själv med egna händer är det ändå inte 100% säkert att han inte skulle ha skjutit sej själv i huvudet.
Och BBC som gärna vill framstå som seriösa i övrigt är så desperata på tittarsiffror (mer än pengar) att dom låter en människa spela rysk roulette på bästa sändningstid live.
Troligen var det ett individuellt beslut som lät det hända, samtidigt är ju detta verkligheten så varför dölja det.
Tycker gott och väl barn ska få lära sej och vara med från början (döfött tror jag det kallas) att få se hur det ser ut i verkligheten, och gärna få reda på varför det ser ut som det gör.
__________________
Senast redigerad av Gamlerunke 2011-11-28 kl. 11:43.
Citera
2011-11-28, 11:44
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kek123
Vad har en änka med trådstarten att göra?

Änklingen någon som frågar.

Änkligen = änkans son, som jag förmodar att Darren brown är, man måste ju vara rejält rubbad för att köra rysk roulette på BBC live.

Vet inte varför man ändrat till äntligen.
Men förmodligen av samma anledning som man ändrat fouldier till soldier.
__________________
Senast redigerad av Gamlerunke 2011-11-28 kl. 11:52.
Citera
2011-11-28, 12:31
  #11
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamlerunke
Änklingen någon som frågar.

Änkligen = änkans son, som jag förmodar att Darren brown är, man måste ju vara rejält rubbad för att köra rysk roulette på BBC live.

Vet inte varför man ändrat till äntligen.
Men förmodligen av samma anledning som man ändrat fouldier till soldier.

Men en änkas son är väl inte änkling? Det är ju en död kvinnas man som är det? Eller är jag för trött för din underfundiga humor?

OnT
: Denna fråga har väl ställts i alla tider; varför sätta barn till denna hemska värld? Och i alla tider, tider som varit både extremt mycket sämre och extremt mycket bättre än de vi nu lever i, har man fortsatt sätta barn till världen.

Faktum är väl att det faktiskt är ganska bra tider nu, om m man bortser från människans aldrig försvinnande nöje att ta kål på varandra och alla andra levande arter...

Som Fredrikb82 har det aldrig varit färre krig, sjukdomar kommer alltid finnas tyvärr men många av dem beror ju på vår livsstil och antalet skulle kunna minskas betydligt. Cancer är enklare att hitta i tid och i många fall möjligt att bota.

Jag tror det handlar om något slags hopp; att just våra barn ska bli de som "vet bättre" och gör allting rätt. Förutom det vanliga, att man vill "leva vidare" och så vidare.

Var lite glad och inte en sådan gammal pessimist! Döden hinner ikapp oss alla.
Citera
2011-11-28, 16:20
  #12
Avstängd
Låt gå då för att man skaffar barn, och vill "levfa vidare" men av vilken anledning uppfostras barn med orden att människan är det dyrbaraste som finns och att slaveri är förbjudet.
Är det för att senare kunna sätta press på barnen tro?
Just eftersom "människan är det dyrbaraste som finns" kan tolkas på framför allt två sätt.
Och bägge sätten är sant.
Och även "leva vidare" kan tolkas på två sätt, den mörka sidan säger då att man låter sitt barn avlida och tar dennas organ för eget bruk.
Det andra sättet att "leva vidare" och av många ses som bra, är att återuppta eller hitta nytt arbete, arbeta och betala hyra.
Med andra ord anpassa dej eller upphör att existera, ett slags ultimatum från "hög levnadsstandard" samhället till individen.
Och man tvingas samtidigt erkänna att slaveri är förbjudet, som om att man tvingas erkänna att man begått ett mord man inte har begått under tortyr.
Ja, det är frivilligt jag tycker om det. Jag tycker det är bra. Jag tycker det är roligt att arbeta, jag vill arbeta mycket.
Jag vill bo i en dyr lägenhet och betala mycket hyra, när jag svimmar på kvällarna av utmattning efter arbetet kallas för frihet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback