• 1
  • 2
2005-01-04, 21:56
Medlem
må bras avatar
Har lite frågor.

Först och främst undrar jag om du dricker Cola eller Cola light?
Varför dricker du just Cola\Cola light?

Och hur mycket "nyttigare" är igentligen Cola light tror ni?
Och vad finns de för dåligt med light?

För ca 3år sedan började jag dricka Cola light för att de va mindre socker i den. Det var inte så gott som vanliga colan men de gick.
Men sedan fick man höra att light inte alls va bra, man kunde få cancer och aspartamet skulle inte alls vara "bra".

Det negativa med light tycker jag är att man blir hungrig av den.
Men nu idag dricker jag fortfarnade bara light då jag tycker vanliga Colan smakar för sött och man riktigt känner de onyttiga sockret.
Citera
2005-01-04, 22:13
Medlem
Lisa Regerar!s avatar
Dricker inte Cola light annat än om jag äter fet mat, typ McDonalds. Mår dåligt i hela kroppen av det, lightcola alltså.
Citera
2005-01-04, 23:15
Medlem
cosmic_dancers avatar
jag dricke rmest light. Jag skulle gå ner i vikt förut och började då med light och har nu fortsatt. Slutade emd mina försök till viktminsking men ajg dricker cola light ändå för det är så onödiga kalorier. Men ibland dricker jag vanlig. Sen också då man äte rmycket fet mat och godis etc på helgerna känns det bättre med light.
Citera
2005-01-04, 23:34
Medlem
må bras avatar
Ok

Då jag inte dricker light läsk är på helgerna när man groggar till det
Citera
2005-01-05, 04:34
Medlem
dexs avatar
Dricker den vanliga då jag inte gillar light-smaken...
Citera
2005-01-05, 09:37
Medlem
Sun Rulers avatar
Jag dricker till absolut största delen cola-light, en av världens godaste drycker.

Vad det beträffar cancerriskerna, enligt svenska konsumentverket och amerikanska motsvarigheten är aspartam ofarligt vid normal konsumtion. Här finns dock länkar som kräver djupare studier:

http://www.konsumentsamverkan.se/11v...d/ordkrig.html

Sedan finns de som hävdar motsatsen:

Aspartam är ett syntetiskt sötningsmedel som innehåller aminosyran fenylalanin. Man har utfört ett mycket stort antal studier på aspartam, över 200 stycken, och det finns inga bevis för att det skulle vara skadligt för människan. Varje dag konsumerar flera hundra miljoner människor aspartam i olika livsmedel och med tanke på det är det förvånande att inte fler biverkningar rapporterats. Ha dock i åtanke att allt är ett gift, det är bara beroende på mängden man intar. Du ska dock konsumera väldigt mycket aspartam (ca 6-8 st 11/2liters läskflaskor per dag) för att man ska behöva oroa sig. Det bildas bl a metanol (träsprit) vid nedbrytningen av aspartam i kroppen. Levern hinner dock ta hand om små mängder metanol utan att det gör skada och vanlig grapefruktjuice ger faktiskt mer metanol än lightläsk gör.

Källa: Fredrik Paulun http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=483

En sak är forskarna tämligen överrens om, att det inte är bra för tänderna.
Citera
2005-01-05, 18:25
Medlem
PuzzelGirls avatar
CocaCola Light!

Inte för att jag tror att det är speciellt mycket bättre utan för att det är så enormt mycket godare!

Vanlig cola måste användas när man dricker Rom och Cola - där smakar inte Lighten bra...
Citera
2005-01-05, 18:35
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Jag dricker inte läsk alls, utom till groggen. Då brukar jag använda Apotekarnes med mindre socker. Tycker att den smakar bättre.
Däremot vräker jag i mig lightsaft.
Citera
2005-01-05, 18:35
Medlem
T.R.I.C.s avatar
cola light är godast ljummen lustigt nog och det är inte min personliga åsikt, det är den vedertagna sanningen (jo, eller hur?).
Citera
2005-01-05, 19:14
Bannlyst
Dricker light, eftersom jag vill skära ner på min socker konsumtion. Är inte ett jota rädd för aspartam, hittils har väl ingen hittat konkreta bevis för att det är farligt, och ändå måste ju det vara ett av de ämnen som studerats mest på senare tid.
Citera
2005-01-05, 19:49
Bannlyst
Det ska vara RIKTIG cola såklart. Light smakar ju diskvatten.
Citera
2005-01-05, 20:02
Medlem
FetFulElaks avatar
Light. Alla gånger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto