Citat:
Ursprungligen postat av Kelbhuvet
K
Kolla på kommentarerna av Lindh-e. Längst ner på sida 1 och sedan några kommentarer till på sid 2 o 3
Lindh-e's kommentarer är dock inte mycket att hänga i julgranen. Det osar populärvetenskap (typ IllVet) om det. Funkar förvisso som överblick och är antagligen det djupaste Svensson lär gå när det gäller kvantmekanik men det är långt ifrån tillräckligt för att faktiskt förstå saker. Redan där i tråden så blottades några av dennes missförstånd.
Jag var också ungefär likadan för inte alls särskilt längesen och gillade det "mystiska" med kvantvärlden samt orerade vitt och brett om dessa saker. På senare tid har jag insett att bör ta det lugnt med den saken och ffa. låta bli att leka auktoritet om man inte faktiskt suttit och crunchat fysiken bakom en längre tid.
Man stöter på stora bekymmer när man ska försöka förmedla vissa saker och samtidigt undvika att överösa folk med siffror. Alla omskrivningar och förenklingar i populärvetenskapliga tidsskrifter kan egentligen totalkvadda själva essensen och man förklarar då i princip ingenting. I värsta fall sår man bara missförstånd... Mycket kvantmysticism (new age-prylar som påstår sig vara vetenskapliga) och sådana saker bygger helt och hållet på dylika missförstånd, t.ex.
Det är oerhört olyckligt att det ska behöva vara så svårt.
Hemskt många besserwissrar stoltserar med "jag har läst kvantfysik" här på forumet, framför allt i de underforum som sällan frekventeras av
riktiga fysiker.

Det brukar visa sig ganska snart att de egentligen inte förstår särskilt mycket alls.
Nu är det här filosofiforumet och visst finns det gott om saker som snuddar på det inom både kvantmekanik och teoretisk fysik, men har ni några särskilda funderingar så föreslår jag att ni tar dem i den här tråden:
https://www.flashback.org/t421786
Där huserar folk som är kunniga på riktigt.