2011-11-27, 00:49
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Träffsäker och rolig! Jag skrattade när jag läste den igår.

Jag förstår att han har trampat folk på tårna. I sann FB-anda så har bara FB:are rätt (utom jag då...) och alla andra (i synnerhet journalister, förutom dom på Avpixlat fast dom inte är journalister) har fel.

Hamilkar redogjorde tidigare ikväll för ett par viktiga aspekter som missas i diskussionerna om Expressenartikeln (i denna tråd samt i vissa inlägg även här).

Eftersom det inte verkar gå fram så kan ju då även jag försöka bidra med en del nyanser. Det har ju som sagt var genomförts (under ett par månader) ett prisat Flashbackgrävande.

• Expressen publicerade däremot under perioden en del annat material om Flashback där FB framställs i negativa sammanhang.
  • När sen Sveriges Radio tilldelar Flashbackgrävet och bloggen Terjadefoton ett journalistpris så är till en början Expressen tyst i åtta dagar för att i fredags publicera den aktuella parodiartikeln där priset nämns i ingressen men där tidningen sen väljer att låta 92 procent av artikeln handla om en parodi på en helt annan forumsektion än där den prisade grävtråden finns. Endast två meningar tillägnades journalistpriset.
  • Expressen har dessutom i den så kallade faktarutan benämnt de som har utfört det journalistprisade grävjobbet som "informanter" - utan att argumentera varför man gör denna bedömning. Expressen utelämnar också faktauppgiften om att även bloggen tilldelades priset.

Expressen har självklart rätt att göra helt andra bedömningar än vad både Sveriges Radios prisjury eller flera andra positiva journalister har gjort i frågan.

Expressen har valt att tiga om Flashbackgrävet i 2,5 månader och skriver därefter endast två meningar i frågan (25 nov) där man helt avstår från att problematisera viktiga frågor som t ex vad som är journalistisk eller vad som i stället är informatik. Det var ganska fegt, tycker jag, att inte våga argumentera för den ståndpunkt Expressens kulturavdelning intog angående Flashbackgrävet/terjadefotonbloggen. Därför är jag kritisk till Expressenartikeln.

Sen kan ju andra här, som kanske inte är helt insatta i hela frågan (?) försöka pådyvla oss artikelkritiker både ömma tår eller någon slags blockerande journalistaversion.

Jag tar gärna del av journalisters kritik mot Flashbackgrävet och/eller mot terjadefotonbloggen - men det blir inte ett bra samtal om kritikern skulle formulera sig endast i termer av "ert grävjobb förtjänar inte ett journalistpris". Jag anser att en bra kulturredaktion ska kunna argumentera och analysera bättre än vad som gjordes.

Jag begriper mig inte riktigt på vissa mytbilder som sprids härinne.

På bloggen finns för övrigt en kort kommentar till Expressenartikeln.
Senast redigerad av Lodjuren 2011-11-27 kl. 01:45.
Citera
2011-11-27, 15:45
Medlem
Tagelbergs avatar
Den där parodin är måttligt rolig enligt min mening. Det finns många trådar här inne som utvecklas betydligt galnare och fyndigare. Svårt också att se att det skulle finnas någon poäng i att parodiera något som är så extremt i original.

Sedan tycker jag väl att själva utmärkelsen är lite konstig från början. Flashback är ju inte journalistisk produkt utan ett diskussionsforum mellan anonyma signaturer. En insändarsida i realtid. Att sedan tidningarna idag presterar sämre än anonyma nötter på nätet i en del fall är nog snarare tidningarnas problem än Flashbacks ...
Citera
2011-11-27, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Den där parodin är måttligt rolig enligt min mening. Det finns många trådar här inne som utvecklas betydligt galnare och fyndigare. Svårt också att se att det skulle finnas någon poäng i att parodiera något som är så extremt i original.

Sedan tycker jag väl att själva utmärkelsen är lite konstig från början. Flashback är ju inte journalistisk produkt utan ett diskussionsforum mellan anonyma signaturer. En insändarsida i realtid. Att sedan tidningarna idag presterar sämre än anonyma nötter på nätet i en del fall är nog snarare tidningarnas problem än Flashbacks ...

Jag blev sur när det ser ut som att han han nedvärderar en riktigt bra FB-tråd med substans och allt och värd sin utmärkelse. Guilt By association. Mc Carthyism.

Vilka referensramar har läsarna på Exp Kultur? Jesper Högström har ju sin trygga So-Fo-mediaklass.

Kunde funkat på en blogg....
Citera
2011-11-27, 19:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Självgoda flashbackare känner sig naturligtvis lite kränkta av det här och börjar lipa om avundsjuka. Den som är lite mer öppensinnad ser nog det lite småroliga med julparodin

"Kulturberikare" torde vara Flashbacks vanligaste ord. Men parodin var inte bara lite smårolig, den har en allvarlig underton också. Flashback har faktiskt tilldelats Sveriges radios journalistpris, årets medieorm. Det är ett pris som ska gå till den som föredömligt arbetar för att utveckla journalistiken och Flashbackgrävarna som avslöjade naturfotografen Terje Hellesøs falska bilder har välförtjänt tilldelats priset.

Det Jesper Högström raljerar över är att Flashback sällan, om än någonsin håller den nivån och då är frågan om man förtjänar ett journalistpris? Högström vänder sig mot den låga nivån i skvalleravdelningen vad gäller källkritik och källhantering och ofta sprids helt falska påståenden. Sveriges radio har alltså delat ut ett journalistpris till till någon som använder sig av källhantering och uthängningar av människor som Sveriges radio inte ens skulle drömma om. Nivån på Flashback gestaltas tydligast av att många här inte ens verkat notera den kopplingen.

Men så utövas inte källkritik och källhantering i den form som avses heller och det är förstås också en omöjlighet. Ändå bör man hålla i minnet att krimtrådarna på Flashback, som jag har bättre koll än Högström på, ofta till slut har bättre koll på fakta än en journalist som skriver en artikel ofta kan skaffa sig, speciellt de som skriver krimartiklar på Expressen.

Och så är det ofta på nätet. Jag har följt Amanda Knox-fallet med hjälp av utländska kommentatorer på nätet, som var oerhört överlägsna det som tidningarna skrivit. (Dumheterna och felaktigheterna i rewritesen i de svenska kvällstidningarna var där extra beklämmande. )

Ibland sker detta också på Flashback, och denna crowd sourcing är förstås styrkan bakom det. Hamilkar pekar helt riktigt på tråden om barmhärtighetsmordet och den prisbelönade tråden som exempel på när det fungerar utomordentligt. Ofta fungerar det betydligt sämre också, men även denna eklekticism är en sorts styrka. Om inget annat så låter den demokratiskt alla komma till tals, samtidigt som de starkaste argumenten idealt bör vinna.

Priset var rättvist.
Citera
2011-11-28, 02:03
Medlem
Lodjurens avatar
Expressen publicerar idag den 27 nov en ny artikel där vårt prisbelönta gräv omnämns. Jag postade mitt inlägg om detta i den här tråden.
Citera
2011-11-28, 02:12
Medlem
Von.Larssons avatar
Tog mig knappt igenom halva, så tråkig var den.

Jag bryr mig inte om vad någon skriver eller säger om flashback, det vara bara så urbota dum och tråkigt rakt igenom.
Citera
2011-11-30, 12:32
Medlem
Lodjurens avatar
Jag länkade till vår replik i mitt inlägg i journalistpristråden.
Citera
2011-12-05, 12:36
Medlem
Lodjurens avatar
Jag har lagt in länken till dagens DN-krönika om Flashback och journalistpriset i pris-tråden

Där nämns också i kritiska ordalag Expressens parodi.
Senast redigerad av Lodjuren 2011-12-05 kl. 12:49.
Citera
2011-12-06, 20:23
Medlem
Lodjurens avatar
Tipsar om ett färskt inlägg i journalistpristråden. Idag har man skrivit om oss i (hittills) tre olika medier. Dessutom har det twittrats friskt.
Citera
2011-12-09, 01:30
Medlem
Oformads avatar
Nog för att det stämmer in för dåligt på flashback för att vara bra satir.

Men som ren parodi tyckte jag det var rätt underhållande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in