Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Träffsäker och rolig! Jag skrattade när jag läste den igår.
Jag förstår att han har trampat folk på tårna. I sann FB-anda så har bara FB:are rätt (utom jag då...) och alla andra (i synnerhet journalister, förutom dom på Avpixlat fast dom inte är journalister) har fel.
Jag förstår att han har trampat folk på tårna. I sann FB-anda så har bara FB:are rätt (utom jag då...) och alla andra (i synnerhet journalister, förutom dom på Avpixlat fast dom inte är journalister) har fel.
Hamilkar redogjorde tidigare ikväll för ett par viktiga aspekter som missas i diskussionerna om Expressenartikeln (i denna tråd samt i vissa inlägg även här).
Eftersom det inte verkar gå fram så kan ju då även jag försöka bidra med en del nyanser. Det har ju som sagt var genomförts (under ett par månader) ett prisat Flashbackgrävande.
- Expressen publicerade däremot under perioden en del annat material om Flashback där FB framställs i negativa sammanhang.
- När sen Sveriges Radio tilldelar Flashbackgrävet och bloggen Terjadefoton ett journalistpris så är till en början Expressen tyst i åtta dagar för att i fredags publicera den aktuella parodiartikeln där priset nämns i ingressen men där tidningen sen väljer att låta 92 procent av artikeln handla om en parodi på en helt annan forumsektion än där den prisade grävtråden finns. Endast två meningar tillägnades journalistpriset.
- Expressen har dessutom i den så kallade faktarutan benämnt de som har utfört det journalistprisade grävjobbet som "informanter" - utan att argumentera varför man gör denna bedömning. Expressen utelämnar också faktauppgiften om att även bloggen tilldelades priset.
Expressen har självklart rätt att göra helt andra bedömningar än vad både Sveriges Radios prisjury eller flera andra positiva journalister har gjort i frågan.
Expressen har valt att tiga om Flashbackgrävet i 2,5 månader och skriver därefter endast två meningar i frågan (25 nov) där man helt avstår från att problematisera viktiga frågor som t ex vad som är journalistisk eller vad som i stället är informatik. Det var ganska fegt, tycker jag, att inte våga argumentera för den ståndpunkt Expressens kulturavdelning intog angående Flashbackgrävet/terjadefotonbloggen. Därför är jag kritisk till Expressenartikeln.
Sen kan ju andra här, som kanske inte är helt insatta i hela frågan (?) försöka pådyvla oss artikelkritiker både ömma tår eller någon slags blockerande journalistaversion.
Jag tar gärna del av journalisters kritik mot Flashbackgrävet och/eller mot terjadefotonbloggen - men det blir inte ett bra samtal om kritikern skulle formulera sig endast i termer av "ert grävjobb förtjänar inte ett journalistpris". Jag anser att en bra kulturredaktion ska kunna argumentera och analysera bättre än vad som gjordes.
Jag begriper mig inte riktigt på vissa mytbilder som sprids härinne.
På bloggen finns för övrigt en kort kommentar till Expressenartikeln.
Senast redigerad av Lodjuren 2011-11-27 kl. 01:45.
Senast redigerad av Lodjuren 2011-11-27 kl. 01:45.