Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-25, 17:29
  #13
Medlem
I det här fallet där jag råkar vara lite insatt ställer jag mig 2 frågor:

Varför kommer detta ut nu när Securitas är mitt upp i slutskedet av upphandling inför förnyat kontrakt?

Varför valde personen/personerna att bryta den påskrivna tystnadsplikten och vända sig till media?
Citera
2011-11-25, 19:25
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Men i och för sig är det mänskligt att fela. Självklart missar säkert personalen där 8/10 farliga föremål. Inget konstigt med det. Nu vet jag dock inte hur det fungerar till 100% på Arlanda, men det absolut bästa vore ju om man röntgar bagagen två gånger av två olika operatörer. Då blir ju risken betydligt mindre att man missar farliga föremål.

Det skulle helt klart vara det bästa, men det är inte för inte som Arlanda har den kortaste kötiden genom säkerhetskontrollen...
Citera
2011-11-25, 19:28
  #15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youtuber
Hur fan tänker du TS när du postar detta?

Hur fan tänker SVD??

Det borde vara straff för information som kan leda till allmänfarlig ödeläggelse

till papperskorgen med denna tråd om jag får bestämma

Det har varit på P1 idag också.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4821114

Vi kan ju inte gärna papperskorga trådar om ämnen som alla vanliga nyhetsförmedlingar redan publicerat.

Men i princip håller jag med Dig om att det är oansvarigt att släppa denna typ av nyheter så här. Men vi vet ju inte säkert att man faktiskt inte har åtgärdat de värsta problemen.

Strix/Mod
Citera
2011-11-25, 19:29
  #16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikotinslaven
Varför valde personen/personerna att bryta den påskrivna tystnadsplikten och vända sig till media?

Gjorde de det? Eller har de blivit uppmanade av arbetsgivaren för att förekomma ett "avslöjande"?
Citera
2011-11-25, 19:33
  #17
Medlem
Artexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Gjorde de det? Eller har de blivit uppmanade av arbetsgivaren för att förekomma ett "avslöjande"?
Jag förstår inte din fråga riktigt.
Citera
2011-11-25, 20:38
  #18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artex
Jag förstår inte din fråga riktigt.

Jag funderar på om de anställda verkligen helt på eget initiativ gått till media med uppgifter om säkerhetsmisslyckandet på Arlanda, eller om de uppmanats därtill, eller åtminstone medgivits, av sin arbetsgivare.
Citera
2011-11-25, 20:41
  #19
Medlem
daphoxs avatar
Betyder inte detta att de gör sitt jobb väldigt bra? Vafan ska de reagera på attrapper för? De intressanta är hur många riktiga bomber de släpper igenom...
Citera
2011-11-25, 20:49
  #20
Medlem
Artexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag funderar på om de anställda verkligen helt på eget initiativ gått till media med uppgifter om säkerhetsmisslyckandet på Arlanda, eller om de uppmanats därtill, eller åtminstone medgivits, av sin arbetsgivare.
De som gått till media är anställda av Securitas. Varför skulle dom vilja smutskasta sitt eget företag?
Citera
2011-11-25, 22:42
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Låter konstigt med tanke på att röntgenpersonalen på Arlanda måste vara uppe i en viss nivå som är ganska hög när det gäller att upptäcka farliga föremål i bagagen.
Det stämmer att alla som är certifierade att sitta vid röntgen har ordentlig utbildning och har klarat "utcheckning". Tyvärr så hjälper inte det när man är slutkörd av mastodontpass utan raster. Dessutom har Swedavia höga krav på korta kötider vilket gör att alla kontrollanter jobbar under STRESS STRESS STRESS hela passen! Flygplatskontrollanter är inte mer än människor och under såna förhållanden presterar ingen människa särskilt bra!
Citera
2011-11-26, 02:37
  #22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artex
De som gått till media är anställda av Securitas. Varför skulle dom vilja smutskasta sitt eget företag?

Det vet jag inte, och den frågan är ju lika intressant om de gjort det på eget bevåg, eller på uppmaning från chefen. Vilka bevekelsegrunder har de som gått ut? Förefaller åtminstone delvis relevant i sammanhanget.
Citera
2011-11-26, 17:14
  #23
Medlem
En sak är säker: ingen chef har uppmanat någon anställd att läcka dessa uppgifter. Det finns INGEN vits med att detta kommer ut i media, speciellt i slutskedet av en upphandling. Just nu kan jag svära på att det förekommer en jakt utan dess like på den som gått ut till media.
Att en anställd har gått ut till media är pga att företaget lyckats reta upp en enskild person i och med den kommande omorganisationen som har skett enbart i syfte att spara pengar och utan någon som helst hänsyn till de anställda. Behandla din personal med respekt och du får engagerade, pålitliga och trogna medarbetare. Behandla anställda som Securitas gjort och detta är ett skolboksexempel på vad som händer.
Däremot är det inget som gynnar vare sig flygsäkerheten i stort eller de anställda.
Citera
2011-11-26, 18:12
  #24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikotinslaven
I det här fallet där jag råkar vara lite insatt ställer jag mig 2 frågor:

Varför kommer detta ut nu när Securitas är mitt upp i slutskedet av upphandling inför förnyat kontrakt?

Varför valde personen/personerna att bryta den påskrivna tystnadsplikten och vända sig till media?

Citat:
Ursprungligen postat av Nikotinslaven
En sak är säker: ingen chef har uppmanat någon anställd att läcka dessa uppgifter. Det finns INGEN vits med att detta kommer ut i media, speciellt i slutskedet av en upphandling. Just nu kan jag svära på att det förekommer en jakt utan dess like på den som gått ut till media.
Att en anställd har gått ut till media är pga att företaget lyckats reta upp en enskild person i och med den kommande omorganisationen som har skett enbart i syfte att spara pengar och utan någon som helst hänsyn till de anställda. Behandla din personal med respekt och du får engagerade, pålitliga och trogna medarbetare. Behandla anställda som Securitas gjort och detta är ett skolboksexempel på vad som händer.
Däremot är det inget som gynnar vare sig flygsäkerheten i stort eller de anställda.

Du har således besvarat Din ovan ställda fråga, förmodar jag?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback