Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-25, 07:44
  #1
Medlem
Jahapp, inte så oväntat kanske.. har tänkt på detta rätt så länge och hur stora säkerhetsbristerna på arlanda verkligen är.. Och så dyker denna artikel upp:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ar...pp_6662430.svd

"Arlandas säkerhetskontroll bestod inte provet. En bombattrapp fanns i handbagaget vid test på flera av flygplatsens terminaler. Bara i terminal fyra upptäckte kontrollanterna attrappen."

Bombattrappen passerade obemärkt tiotals gånger i de andra terminalerna, uppger Dagens Nyheter.

– Extremt uselt, säger en anställd hos Securitas.

Securitaspersonal hävdar att det är allvarliga brister i säkerheten på Arlanda och att sparkrav ligger bakom problemen.



Detta känns ju lagom säkert..


Några kommentarer?


*Jag kanske felplacerade denna tråd och isåfall kanske en snäll mod kan hjälpa mig att flytta den till rätt forumdel?
Citera
2011-11-25, 09:32
  #2
Medlem
xelytoss avatar
fan vad sjukt
sist jag hade checkat in en butterfly i bagaget så märkte dom det men när det gäller en bomb så märker dom inte?
Citera
2011-11-25, 09:37
  #3
Medlem
Skrämmande läsning!

Man kan ju undra om alla flygplatser har samma problem.

(Och jag som snart ska ut och resa)
Citera
2011-11-25, 09:58
  #4
Medlem
CooltRomersktNamns avatar
Är det inte lite oansvarigt att släppa den här nyheten innan Arlanda hunnit åtgärdat problemet?
Citera
2011-11-25, 10:49
  #5
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Låter konstigt med tanke på att röntgenpersonalen på Arlanda måste vara uppe i en viss nivå som är ganska hög när det gäller att upptäcka farliga föremål i bagagen.
Citera
2011-11-25, 10:53
  #6
Medlem
herrmut-kakas avatar
nu när det rapporteras kommer ju inte terrorister att ta tillfället i akt iaf. undrar vad dom kommer krascha in i då.
Citera
2011-11-25, 11:16
  #7
Medlem
Säkerheten på Arlanda är inte sämre än på någon annan europeisk flygplats och jag är övertygad om att andra säkerhetskontroller uppvisar ett liknande resultat.

Mer intressant är att granska de egentliga orsakerna till att uppgifterna nått ut i media.

Hade jag varit ansvarig för säkerheten på Swedavia så hade jag snabbt som fan sparkat ut Securitas...
Citera
2011-11-25, 11:22
  #8
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Låter konstigt med tanke på att röntgenpersonalen på Arlanda måste vara uppe i en viss nivå som är ganska hög när det gäller att upptäcka farliga föremål i bagagen.

En bomb attrapp är inte ett farligt föremål.

Så dom klara sig elegant
Citera
2011-11-25, 12:50
  #9
Medlem
Xunders avatar
Fast det kvittar väl? För ingen vill väl begå ett terrorbrott i Sverige.. Alla älskar ju Sverige

Är det inte så Vänsterpartisterna bruka argumentera?

Så enligt vänsterpartiet så är det väl bättre att spara in på säkerheten på Arlanda, och lägga dom pengarna på något viktigare, så som att erbjuda terroristerna asyl i Sverige
Citera
2011-11-25, 14:25
  #10
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
En bomb attrapp är inte ett farligt föremål.

Så dom klara sig elegant

Men i och för sig är det mänskligt att fela. Självklart missar säkert personalen där 8/10 farliga föremål. Inget konstigt med det. Nu vet jag dock inte hur det fungerar till 100% på Arlanda, men det absolut bästa vore ju om man röntgar bagagen två gånger av två olika operatörer. Då blir ju risken betydligt mindre att man missar farliga föremål.
Citera
2011-11-25, 16:07
  #11
Medlem
Mulla Krekars avatar
En bomb, eller en bomb-attrapp kan ju se ut precis hur som hest. Sprängämne gömt i vad fan som helst. Men riktiga sprängämnen kan hundar lukta sig till. Har de hundar på Arlanda?
Citera
2011-11-25, 16:34
  #12
Avstängd
youtubers avatar
Hur fan tänker du TS när du postar detta?

Hur fan tänker SVD??

Det borde vara straff för information som kan leda till allmänfarlig ödeläggelse

till papperskorgen med denna tråd om jag får bestämma
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback