2015-09-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epson740
har möjlighet att köpa en 307sw 2,0 l 2003 en ägare 16 tusen mil allt verkar fungera som det skall går fint i motor och låda han skulle fundera på priset men mellan 10 15 tusen .rök och djur fri men läser man forum så blir man ju mörkrädd hur kassa dom är.så vågar man

Skulle alla följa snacket i forum så skulle hyllorna och butikerna vara överfulla av produkter som ingen skulle "våga" köpa. 90% är rent nonsens och skitsnack. Jämför här: http://www.reliabilityindex.com/
Där har du statistik på samtliga, större märken och 307:an är inte ett smack sämre än något annat ledande märke. Fungerar allt så köp. 10-15 kkr är ju knappast en större investering dessutom.
Citera
2015-09-25, 01:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Skulle alla följa snacket i forum så skulle hyllorna och butikerna vara överfulla av produkter som ingen skulle "våga" köpa. 90% är rent nonsens och skitsnack. Jämför här: http://www.reliabilityindex.com/
Där har du statistik på samtliga, större märken och 307:an är inte ett smack sämre än något annat ledande märke. Fungerar allt så köp. 10-15 kkr är ju knappast en större investering dessutom.

Kollade min bil på länken:

Peugeot 306: index 67
Peugeot 307: index 95

Tolkning: Min 306 är 33% bättre än medelbilen och 307 är 5% bättre
Min 306 XSi 2.0 1995 har gått 20 000 mil.
Det som kommer vid 20 års åldern är framhjulslager och bakaxeln.
Elektriska grejer som kupéfläkt, dörrhissar, el-backspeglar, stolvärme, torkarmotor.
Citera
2015-09-25, 09:26
Medlem
jag köpte den och jag är mer än nöjd med köpet går som en dröm
Citera
2015-09-25, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kollade min bil på länken:

Peugeot 306: index 67
Peugeot 307: index 95

Tolkning: Min 306 är 33% bättre än medelbilen och 307 är 5% bättre
Min 306 XSi 2.0 1995 har gått 20 000 mil.
Det som kommer vid 20 års åldern är framhjulslager och bakaxeln.
Elektriska grejer som kupéfläkt, dörrhissar, el-backspeglar, stolvärme, torkarmotor.

Och miltalet har inte alltid med saken att göra heller utan underhållet per se. Det gäller alla bilar och märken, eller mekaniska produkter i allmänhet. Den främsta boven i dramat vid problem är ägaren själv. Saknar man kunskap, verktyg, pengar och i viss mån hjälp utifrån så står man hjälplös och vet ingenting om vad som bör kontrolleras vid jämna mellanrum. De flesta tankar och kör och öppnar knappt ens huven.
Citera
2015-09-25, 16:00
Medlem
Citat:

Det låter bra.
Citera
2015-09-26, 07:53
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Är kamremsbyte gjort eller är det kanske dags. Kolla upp det om du inte redan gjort det.
Citera
2015-09-26, 08:34
Medlem
ny kamrem nästa vecka luftfilter och tändstift skall jag byta med
Citera
2015-09-26, 15:33
Medlem
har en peugeot partner 1.9 d dw8 års 04 som strular lite.

Den är svårstartad när den fått stå ett tag, t.ex när den stått över natten. Men det går hur lätt som helst att starta den om man har använt bilen närmsta timmarna. Det är lika svårt/ lätt att starta den ovasätt om det är 30 grader varmt ute eller 20 minus.

Det finns ingen luft i diesel, glödstiften är nya, inga felkoder och batteriet fulladdat. Så vad kan det då bero på?
Citera
2015-09-27, 19:56
Medlem
har lite elektroniska irritationer. det är belysningen av färddatorn, AC-displayen och miltals-displayen som blir mörkare i omgångar under körning. ibland kan jag köra 5 mil utan att det händer, ibland kan jag inte köra till affären utan att det blinkar mellan mörkt/normalt ljus i flera omgångar. det är alltså bokstäverna och siffrorna som går från normalt orangegult ljus till mörkt orange.

bilen är en peugeot 307 från 2007
Citera
2015-09-27, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamesetmatch
har lite elektroniska irritationer. det är belysningen av färddatorn, AC-displayen och miltals-displayen som blir mörkare i omgångar under körning. ibland kan jag köra 5 mil utan att det händer, ibland kan jag inte köra till affären utan att det blinkar mellan mörkt/normalt ljus i flera omgångar. det är alltså bokstäverna och siffrorna som går från normalt orangegult ljus till mörkt orange.

bilen är en peugeot 307 från 2007

Det kan inte vara så att det beror på ljuset, d.v.s., att den växlar beroende på ljuset i omgivningen? För du kan väl ställa in ljusmängden manuellt också?
Citera
2015-09-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Det kan inte vara så att det beror på ljuset, d.v.s., att den växlar beroende på ljuset i omgivningen? För du kan väl ställa in ljusmängden manuellt också?

jag har funderat på det, att det sitter en sensor någonstans. för så funkar ju mätarbelysningen, när man kör in i en tunnel osv. men i så fall är det fel på den eventuella sensorn för det sker både slumpmässigt och irrationellt. ibland är det ett jäkla blinkande
Citera
2015-09-27, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamesetmatch
jag har funderat på det, att det sitter en sensor någonstans. för så funkar ju mätarbelysningen, när man kör in i en tunnel osv. men i så fall är det fel på den eventuella sensorn för det sker både slumpmässigt och irrationellt. ibland är det ett jäkla blinkande

Lek runt lite med reglaget manuellt och se om den stabiliserar sig eller om den kanske är satt på "auto"? Jag köpte en Citroen C4 för c:a en månad sedan och har noterat samma sak på senare tid. Fast det verkar som om den justerar sig automatiskt. Häromveckan så blinkande det t.o.m. till, kanske under en 1/10 sekund. Det gick i alla fall väldigt fort. Det hände inte igen. Det normalaste är att ljuset skiftar ton så att säga från svagare till starkare och tvärtom. Jag har inte lyckats någon info om detta någonstans på nätet. Jag vill inte kalla det för ett problem, snarare än fundering. Det kanske kan upplevas som störande eftersom man inte kan sätta fingret på exakt vad det handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in