2016-02-08, 11:41
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pettson52
Hej
Min 306 XT -01 skramlar i avgassystemet. Det är röret mellan grenrör och kat som tar i motorbalken vid gaspådrag. Någon som vet varför det kan ha flyttat sig? Motorfäste som gett med sig?
Pettson

Är det inte bara den där värmeskölden som har lossnat?
Tycker mig läst flera inlägg om skrammel. Har en 306 1995 och har inte något problem med motorfäste.
Citera
2016-02-08, 11:46
Medlem
KorvKanons avatar
Har en Peugeot 406 årsmodell 2000 som vid flera tillfällen har dött när jag frikopplat och ska växla ner. Vet något varför? Det har händ mig 4ggr på fem månader. Och sen går hastighetsmätarnålen ner till 0 lite hipp som happ, vad kan det bero på? det hände oftare förut, då kunde det vara en gång varje gång jag körde men nu händer det kanske var tionde gång. Någon som vet vad felen kan bero på?
Citera
2016-02-08, 16:19
Medlem
Schenkmaniss avatar
Hej!

Jag har nyligen köpt en begagnad 207:a från 2006 med 110-hästars 1,6-motorn - undersöker nu möjligheten att sätta in en farthållare i efterhand. Såg att det går att få tag på ett rattreglage för runt 2-3 hundra från skroten, men jag förstår att det inte slutar där - går det att åka in till närmaste Peugeot-verkstad och få den monterad och i så fall, vad kostar det?

Undrar även vad det kostar att fixa en ny nyckel? På Mister Auto kan man köpa en piratcykel för typ 200 kr - men då krävs det lite egen handpåläggning.
Citera
2016-02-08, 21:46
Medlem
jugbandbluess avatar
fp
Citera
2016-02-09, 13:42
Medlem
Funderar på en 307 sport (ej kombin) från 05-07. Något jag bör tänka på och akta mig för?
Citera
2016-02-10, 14:39
Medlem
Schenkmaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schenkmanis
Hej!

Jag har nyligen köpt en begagnad 207:a från 2006 med 110-hästars 1,6-motorn - undersöker nu möjligheten att sätta in en farthållare i efterhand. Såg att det går att få tag på ett rattreglage för runt 2-3 hundra från skroten, men jag förstår att det inte slutar där - går det att åka in till närmaste Peugeot-verkstad och få den monterad och i så fall, vad kostar det?

Undrar även vad det kostar att fixa en ny nyckel? På Mister Auto kan man köpa en piratcykel för typ 200 kr - men då krävs det lite egen handpåläggning.

Hej igen!

Jag var förbi en verkstad precis och tog reda på ovan på egen hand - så om Intresseklubben vill anteckna så kostar det runt 2200-2400:- att eftermontera en farthållare, men det förutsätter att din bil är förberedd för det (det kan dom kolla mha registreringsnumret). Om den inte är förberedd så kostar det runt 5000:- för att sätta in en universell dito.

Om ni, precis som jag, led av en gammal och trött fjärrkontroll med hängande nyckel så kan dom byta ut hela höljet för 270:-, känns som ett mycket bättre alternativ än det som Mister Auto erbjuder.
Citera
2016-02-17, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Är det inte bara den där värmeskölden som har lossnat?
Tycker mig läst flera inlägg om skrammel. Har en 306 1995 och har inte något problem med motorfäste.

Hej,
ja man skulle tro det, men när jag varit under och kikat så är det väldigt kort avstånd mellan röret och motorbalken. Katalysatorn är utbytt och saknar värmesköld (!) vilket jag nog bör titta på också.

När jag hänger lite i avgasröret så tar det i balken. Ljudet när man kör är väldigt hårt så det är definitivt där det tar i. Jag kan inte se något uppenbart fel, motorn förefaller också sitta rakt och i övrigt så går den riktigt bra.

Får leta vidare. Återkommer om jag hittar lösning på problemet

P52
Citera
2016-02-18, 12:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pettson52
Hej,
ja man skulle tro det, men när jag varit under och kikat så är det väldigt kort avstånd mellan röret och motorbalken. Katalysatorn är utbytt och saknar värmesköld (!) vilket jag nog bör titta på också.

När jag hänger lite i avgasröret så tar det i balken. Ljudet när man kör är väldigt hårt så det är definitivt där det tar i. Jag kan inte se något uppenbart fel, motorn förefaller också sitta rakt och i övrigt så går den riktigt bra.

Får leta vidare. Återkommer om jag hittar lösning på problemet

P52

Jag tycker mig ha sett något om nån plåt inne i grenröret som kan lossna. Även sett någon youtube film om det.

Kan det vara detta?
(FB) Peugeotmekaniker, några frågor?
Citera
2016-02-27, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Några månader gammal 208a från fabrik och bluetooth-ljudet laggar flera sekunder.

Sätter du på en låt från läsplattan eller mobilen (samsung, iphone spelar ingen roll, har provat flera olika enheter) tar det 4 sek innan ens låten börjar, ska man byta låt tar det 4 sek innan den nya låten kommer på.

Men det värsta är lagget som gör det omöjligt att kolla på videoklipp då ljudet kommer 4 sek efter bilden.

Kör bluetooth hörsnäckor på gymmet kopplat till mobilen, har BT-hörlurar hemma vid datorn och aldrig upplevt nått liknande.
Känns som teknik från 90-talet när det laggar så här.

Hur löser man detta?

Nu blir jag nervös. Jag har nämligen för en vecka sedan beställt en helt ny 208 från fabrik och vill inte uppleva något sådant (den har ännu inte kommit till mig). Dock har jag läst i forum om att det är ganska lätt att uppdatera mjukvaran till systemet på egen hand med ett USB-minne. Kanske kan vara något att fundera på?

Sen undrar jag, du som har denna bil, hur är ljudsystemet i bilen? Är det något som duger? Får man någon bas i ljudet? Jag provkörde ju självklart bilen innan jag beställde en, men tänkte inte på att testa ljudet/musik.
Citera
2016-02-29, 02:40
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Nu blir jag nervös. Jag har nämligen för en vecka sedan beställt en helt ny 208 från fabrik och vill inte uppleva något sådant (den har ännu inte kommit till mig). Dock har jag läst i forum om att det är ganska lätt att uppdatera mjukvaran till systemet på egen hand med ett USB-minne. Kanske kan vara något att fundera på?

Sen undrar jag, du som har denna bil, hur är ljudsystemet i bilen? Är det något som duger? Får man någon bas i ljudet? Jag provkörde ju självklart bilen innan jag beställde en, men tänkte inte på att testa ljudet/musik.

Jag har inte den nya 208an med facelift utan den är från 2014.
Ljudet är inte något att hurra över.
Som med dom flesta standardljud så får du nog lägga in eget ljud för det ska bli bra men då försvinner garantin på bilen.

Angående bluetooth lagget så nämnde jag detta när bilen skull in på sin årliga service och dom uppdaterade programvaran men lagget är fortfarande kvar.

ringde peugeot och frågade varför ljudet har delay på en splitter ny bil och får till svar att bluetooth funktionen ändå bara är till för musik och inte att kolla på youtube eller filmer från läsplattan och att ljudet inte är i sync uppfattade jag inte att dom tyckte var ett nämnvärt problem.

Skitdåligt.

Ps ett tips.
Kolla direkt när du får bilen på plats med säljaren så ljudet inte laggar över bluetooth.
säg att du vill få det åtgärdat direkt annars tar du inte med dig en knasig bil.
Felet jag gjorde var att jag inte anmälde felet direkt och nu verkar dom inte bry sig efter 1år.
Senast redigerad av Mvk 2016-02-29 kl. 02:42.
Citera
2016-03-02, 17:21
Medlem
Hejsan. Jag har en Peugeot 407 2004 som inte ABS fungerar på. Inga varningslampor eller nått dock låser bilen alla fyra hjulen när jag tvärbromsa. Några tipps på vad det kan vara?
Citera
2016-03-03, 03:06
Medlem
VanitaToftbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddaniel2
Hejsan. Jag har en Peugeot 407 2004 som inte ABS fungerar på. Inga varningslampor eller nått dock låser bilen alla fyra hjulen när jag tvärbromsa. Några tipps på vad det kan vara?
Bromsljuskontakten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in