Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-23, 19:21
Medlem
Ja, vad tycker ni?

Ett exempel på det är när folk skriver den gamla frasen "mod får gärna flytta..."

OM jag har något vettigt att skriva i den tråden brukar jag slänga in en liten kommentar om att det inte uppskattas av någon. Samma sak brukar jag göra när någon citerar hela trådstarten i onödan, eller inte använder CODE-taggar. Ibland kan det ha att göra med att skribenten inte vet vad styckeindelning eller skiljetecken innebär. Det är ju inget som bryter mot några regler utom i extremfall KFK, så att RP:a känns helt fel.

Jag personligen tror att det är en bra sak, så länge man gör det med måtta. Ju mer det görs, desto mindre behöver det göras. Nu vill jag hemskt gärna veta vad ni moderatorer tycker om detta. Jag har bara fått en kommentar hittills, och den var positiv:

https://www.flashback.org/sp33955114

Om ni tycker att det är bra i vissa fall ser jag gärna en liten diskussion om var gränsen går.

Naturligtvis är välkomnar jag diskussion från andra än mods.
Senast redigerad av patwotrik 2011-11-23 kl. 19:28.
Citera
2011-11-23, 19:30
Medlem
johanness avatar
förr i tiden brukade jag, när jag rp-ade en tråd för att den tog upp ett ämne som redan avhandlades i en annan tråd, posta en länk i tråden till huvudtråden samtidigt. men jag lade ner det eftersom det egentligen bara är störigt och det hur som helst är moderatorns bedömning huruvida de två trådarna förtjänar en parallell existens eller inte. i ab&k gör jag det dock fortfarande när det plötsligt dyker upp fem trådar om exakt samma händelse, så att folk inte lägger ner tid på att diskutera i en tråd som tveklöst kommer att bli papperskorgad.

jag antar att detta är hobbymoderering men saken har diskuterats förut och jag förstod det då som att just ab&k-scenariot inte var något man hade synpunkter på från moderatorshåll. stämmer det?
Senast redigerad av johannes 2011-11-23 kl. 19:32.
Citera
2011-11-23, 19:38
Moderator
evilhoneys avatar
Det är lite beroende på situation men rent allmänt ogillar jag att användare försöker uppfostra andra användare i själva tråden. Om du nu vill ta på dig att upplysa om hur man "bör" skriva så är det bättre att du skickat ett PM till personen istället för att själv gå OT i tråden, vilket är precis vad det är om man bara påpekar att användaren skrivit fel.
Citera
2011-11-23, 19:42
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Jag kan tycka att det är okej, så länge ditt inlägg i tråden inte bara är ett tillrättavisande (vilket blir OT), utan också innehåller information som tillför diskussionen något (såvida det finns ett diskussionsunderlag vill säga).

Exempel som inte är okej:

Exempel som är okej:

Sedan kan det ju vara så att det är en riktig skittråd det handlar om, och då ser jag hellre att du RP:ar den. Ja, egentligen ser jag gärna att du RP:ar trådar som måhända har ett bra diskussionsunderlag, men är felplacerade, också. Men visst kan en tillrättavisning vara bra, eller en länk till rätt forum. Dock uppskattar jag som sagt RP:s först och främst.

EDIT: Som evilhoney säger, kan ett PM också vara bättre än en tillrättavisning i tråden.
Citera
2011-11-23, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Det är lite beroende på situation men rent allmänt ogillar jag att användare försöker uppfostra andra användare i själva tråden. Om du nu vill ta på dig att upplysa om hur man "bör" skriva så är det bättre att du skickat ett PM till personen istället för att själv gå OT i tråden, vilket är precis vad det är om man bara påpekar att användaren skrivit fel.
Beroende på vad det gäller så överväger jag PM. Att jag, speciellt i fallet "mod får gärna flytta", väljer att inte göra så är för att jag vill att andra ska se det. Inte för att tillfredsställa mitt ego, utan att det helt enkelt får större effekt om alla gör så. Beroende på om jag får svar så skickar jag PM som förklarar det utförligare.
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Jag kan tycka att det är okej, så länge ditt inlägg i tråden inte bara är ett tillrättavisande (vilket blir OT), utan också innehåller information som tillför diskussionen något (såvida det finns ett diskussionsunderlag vill säga).

Exempel som inte är okej:

Exempel som är okej:

Sedan kan det ju vara så att det är en riktig skittråd det handlar om, och då ser jag hellre att du RP:ar den. Ja, egentligen ser jag gärna att du RP:ar trådar som måhända har ett bra diskussionsunderlag, men är felplacerade, också. Men visst kan en tillrättavisning vara bra, eller en länk till rätt forum. Dock uppskattar jag som sagt RP:s först och främst.

EDIT: Som evilhoney säger, kan ett PM också vara bättre än en tillrättavisning i tråden.
Tack för bra exempel. Främst handlar den här tråden iof om sådant som inte går att RP:a men ändå är värt att uppmärksamma. Det tips du ger är ganska intressant, eftersom det går helt emot vad en annan moderator sagt. Jag försökte hitta inlägget, men utan resultat. Han sade att det var rent av efterblivet att använda OT/OnT i tråden. OT var aldrig ok, även om det var en mindre del och man delade upp det.

Min personliga åsikt är att det är ok med lite småsaker som är OT i ett inlägg som annars är OnT så länge det inte går till överdrift och fokus ligger på OnT-delen.
Citera
2011-11-23, 20:00
Medlem
Jag måste dock säga att jag stör mig som fan på hobbymoderatorer som bara posthorar när det är solklara regelbrott som ska RP:as.
Citera
2011-11-23, 20:06
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik

Tack för bra exempel. Främst handlar den här tråden iof om sådant som inte går att RP:a men ändå är värt att uppmärksamma. Det tips du ger är ganska intressant, eftersom det går helt emot vad en annan moderator sagt. Jag försökte hitta inlägget, men utan resultat. Han sade att det var rent av efterblivet att använda OT/OnT i tråden. OT var aldrig ok, även om det var en mindre del och man delade upp det.

Min personliga åsikt är att det är ok med lite småsaker som är OT i ett inlägg som annars är OnT så länge det inte går till överdrift och fokus ligger på OnT-delen.
Så länge din huvudtanke med inlägget inte är att tillrättavisa TS, utan att bidra till diskussionen eftersom du har något att tillföra, ser jag inte en liten OT-del i ett inlägg som något problematiskt, så länge det inte är OT som gör att andra användare hakar på och tråden spårar ur. Ett tillrättavisande tror jag knappast gör att hela tråden går OT, och så länge det inte är ditt huvudsyfte att tillrättavisa TS, är det heller ingen fara på taket, enligt mig.

Men det beror kanske också på vilket forum man modererar och hur diskussionen vanligtvis tenderar att utveckla sig.
Senast redigerad av JazzIsNotDead 2011-11-23 kl. 20:08.
Citera
2011-11-23, 20:13
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ja, vad tycker ni?
Om någon startar en tråd och det redan finns en så hjälper det om någon så tidigt som möjligt påpekar detta och länkar till rätt tråd eftersom de flesta som läser hittar till rätt tråd, och man slipper samma diskussion på två ställen, där en tråd slutligen åker i Papperskorgen.
Citat:

Utgår du ifrån att det aldrig är okej så slipper du riskera att få en varning - det är aldrig upp till dig att avgöra när OT är okej, och om du skriver ett helt OT-inlägg och på slutet försöker rädda det genom att skriva "OnT: Jag håller med" så bör du bli förvånad om du slipper varningen.
Citera
2011-11-23, 20:16
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Utgår du ifrån att det aldrig är okej så slipper du riskera att få en varning - det är aldrig upp till dig att avgöra när OT är okej, och om du skriver ett helt OT-inlägg och på slutet försöker rädda det genom att skriva "OnT: Jag håller med" så bör du bli förvånad om du slipper varningen.
Det är just det där som jag menar: det är bättre att vara tyst, än att göra ett halvhjärtat försök att vara OnT bara för att få tillrättavisa en användare. Är det däremot så att man har något att tillföra tråden och det är ens huvudsyfte, ser jag inget problem i att man också tillrättavisar ett snedsteg, särskilt om det sker tidigt i tråden och ingen annan redan har påpekat det hela.
Citera
2011-11-23, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Jag är villig att ta risken om den inte är för stor. Det är just det som är poängen med den här tråden. Att reda ut ungefär var gränsen går. Jag vill ju ogärna undvika att skriva saker som är värda att skriva av rädsla för att få en varning om risken är obefintlig.

Du får gärna titta på följande:
https://www.flashback.org/sp33710407
Citat:
Mod flyttar tråden helt jävla oberoende av vad du skriver. Sluta skriv sådant.

Det är kostnaden på Renaulten som ni snackar om alltså. Det går ju på trafikförsäkringen. Kolla upp vad självrisken är. Tror det brukar ligga på tvåtusen eller något sådant.
Vad säger du om det?

Sen är jag helt och hållet med på att man inte kan föra en OT-diskussion bara för att man avslutar med en OnT-oneliner (Nytt begrepp! Vi kanske kan förkorta det till OnTliner ), men det omvända känns ju ofta mycket mer ok. Titta gärna på detta:

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
...
Det kan hända att jag är lite skadad av det jag håller på med. Jag pluggar datavetenskap, och utöver det betatestar jag ett program. Då har jag hela tiden inställningen att om jag inte fattar på en sekund vad jag ska göra så är det fel på gränssnittet. I ett bra gränssnitt fungerar allt intuitivt.

OT:
Jag vill ge en eloge till dig. Det är mycket trevligt att ha dig här på Flashback. Jag gillar dina kommentarer.
Sådana små inslängda artigheter tycker jag bara förgyller ett annars ganska hårt och kallt Flashback.

Medan vi ändå är inne på OT, så vill jag upprepa en fråga jag ställde till dig i en annan tråd. Jag undrade lite hur du ställde dig till OT från en moderator i den här tråden. Speciellt undrade jag över när någon undrade hur han skulle klara sig på 150kr och fick tipset att låna pengar.
Citera
2011-11-23, 22:56
Moderator
blomvattnares avatar
Jag instämmer med vad som redan har sagts; en åsikt/tillrättavisning är inte fel om större delen av inlägget är topic. Däremot är det förstås inte så bra om det är tvärtom.

Jag moddar Krim, och jag uppskattar verkligen när det postas ett inlägg med länk till redan befintlig tråd. Ihop med ett RP där det också länkas till befintlig tråd är ännu bättre.
Den typen av inlägg behöver inte innehålla något topic, själva hänvisningen är bra nog.

Likaså gillar jag att när någon som enda innehåll i ett inlägg postar en länk till t.ex en tidningsartikel, så citerar någon och skriver något i stil med "du hade gärna kunnat ta med lite citat också", och denna postare gör det som den förra borde ha gjort - postar korta citat från artikeln.
På så sätt slipper alla klicka sig vidare för att läsa artikeln.
Citera
2011-11-23, 23:09
Medlem
crillecrilles avatar
Varför inte bara rapportera och skriva något i RP:n om det nu behövs en länk till befintlig tråd tex? Dessa tillrättavisningar brukar oftast bestå av två delar(säger inte att dina gör det patworik). Första delen där användaren sågar trådstarten och andra delen där något halvt on topic slängs in. En annan sak som jag har svårt att förstå är varför man märker ut vad som är OT i ens egna inlägg, det betyder ju bara att man bryter mot 0.03 med vilje.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in