2011-11-23, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Varför inte bara rapportera och skriva något i RP:n om det nu behövs en länk till befintlig tråd tex? Dessa tillrättavisningar brukar oftast bestå av två delar(säger inte att dina gör det patworik). Första delen där användaren sågar trådstarten och andra delen där något halvt on topic slängs in. En annan sak som jag har svårt att förstå är varför man märker ut vad som är OT i ens egna inlägg, det betyder ju bara att man bryter mot 0.03 med vilje.
Personligen ser jag ju faktiskt inga större problem med det, så länge man ändå håller det på en vettig nivå. Anta att jag skriver ett långt inlägg där jag svarar dig, och sedan slänger in ett "OT: Snygg avatar!" på slutet. Är sådant så jäkla hemskt egentligen? Det är småsaker som inte innebär någon lång diskussion, men där det känns alldeles för ambitiöst att skicka ett PM. Kräver man PM för sådana saker så kommer dessa små artigheter att försvinna.
Citera
2011-11-23, 23:36
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Personligen ser jag ju faktiskt inga större problem med det, så länge man ändå håller det på en vettig nivå. Anta att jag skriver ett långt inlägg där jag svarar dig, och sedan slänger in ett "OT: Snygg avatar!" på slutet. Är sådant så jäkla hemskt egentligen? Det är småsaker som inte innebär någon lång diskussion, men där det känns alldeles för ambitiöst att skicka ett PM. Kräver man PM för sådana saker så kommer dessa små artigheter att försvinna.
Jag är väl petigare än de flesta kanske. Artigheter har jag inget emot, tvärtom! Men man kan ändå fundera på vad det faktiskt tillför i själva tråden att jag kommenterar din roliga länk du har i signaturen.
Citera
2011-11-24, 00:00
Medlem
ischs avatar
OT är OT är OT. Svårare än så är det inte.
Citera
2011-11-24, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Jag är väl petigare än de flesta kanske. Artigheter har jag inget emot, tvärtom! Men man kan ändå fundera på vad det faktiskt tillför i själva tråden att jag kommenterar din roliga länk du har i signaturen.
Det tillför inget i tråden, men det tillför något till Flashback och till mig. Tack förresten

Citat:
Ursprungligen postat av isch
OT är OT är OT. Svårare än så är det inte.
Som svar på detta vill jag lägga ut ett PM jag fick av en moderator.
Citat:
Ursprungligen postat av XXX
Citat:
Jag noterade att jag svagt gled ifrån ämnet. Det började med OT ifrågan att tillrättavisa folk, men nu blev det lite av en sidodiskussion kring OT i kombination med OnT oavsett anledningen till OT. Till exempel kom jag in på artigheter och andra små OT-saker.

Frågor:
Räknas detta som OT i den tråden vi diskuterar i nu?

Skulle det vara OT att i den tråden diskutera huruvida detta är OT?

Ja, jag är ganska dryg nu, men jag vill verkligen bli mer på det klara med när det är ok och inte. Som sagt så vill jag ogärna riskera en varning.
Jag kan inte svara på rak arm gällande det där, utan det är något som är upp till moderatorerna i Om Flashback att avgöra. Sedan är jag inte helt på det klara med vad du menar.

Mvh, XXX
Tydligen är det svårare än så ibland. Och eftersom du är moderator här, så får du gärna svara på det numera öppna PM:et.
Senast redigerad av patwotrik 2011-11-24 kl. 00:25.
Citera
2011-11-24, 21:15
Medlem
ischs avatar
Citat:
Det tillför inget i tråden, men det tillför något till Flashback och till mig. Tack förresten

Som svar på detta vill jag lägga ut ett PM jag fick av en moderator.

Tydligen är det svårare än så ibland. Och eftersom du är moderator här, så får du gärna svara på det numera öppna PM:et.

Var helt övertygad om att jag svarade på det igår men verkar inte riktigt så. Vilket som, så kan jag ha möjligen varit lite väl svart/vit i mitt förra inlägg då det finns inlägg som vars uppgift är att få tillbaka tråden på rätt köl dessa är såklart helt ok. Sen är ju tyvärr merparten av baksätesmodererande (borträknat all form av RP:ande) ifrån användare som på något sätt försöker klanka ner eller påvisa någons fel (för att inte tala om alla jävla ålderspekulationer). Dessa inlägg skapar lika mycket jobb som 'orginal OT' inlägget.
Citera
2011-11-24, 22:55
Medlem
Orzions avatar
Anser du att något bryter mot en regel eller eventuellt gör det rapporterar du det om du vill tillrättavisa en annan användare hur denna bör göra sänder du ett PM och om du vill skriva ett inlägg som berör ämnet gör du det i tråden, enkelt, smidigt och effektivt
Citera
2011-11-25, 21:36
Medlem
ojns avatar
Beror på forum. I Systemutveckling tycker jag det är i högsta grad on topic att påpeka att någon missat CODE-taggar, inte skriver ut hela felmeddelanden eller bara skriver allmänt kass svenska. Vill man ha hjälp får man allt anstränga sig lite själv, och jag tycker bara det är bra att användarna påpekar detta.

Detta tycker jag inte riktigt är hobbymodererande dock. "Denna tråd passar bättre i..."-inlägg är det däremot, och dessa gillar jag inte, för dessa är inlägg som enbart ska författas av moderatorer. Bättre använda RP-knappen i stället.
Citera
2011-11-25, 23:15
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Beror på forum. I Systemutveckling tycker jag det är i högsta grad on topic att påpeka att någon missat CODE-taggar, inte skriver ut hela felmeddelanden eller bara skriver allmänt kass svenska. Vill man ha hjälp får man allt anstränga sig lite själv, och jag tycker bara det är bra att användarna påpekar detta.

Detta tycker jag inte riktigt är hobbymodererande dock. "Denna tråd passar bättre i..."-inlägg är det däremot, och dessa gillar jag inte, för dessa är inlägg som enbart ska författas av moderatorer. Bättre använda RP-knappen i stället.
Hur kan det vara topic att kommentera någons stavning och grammatik om det inte är själva ämnet dvs?
Citera
2011-11-26, 14:44
Medlem
epost72s avatar
Det finns ju flera sätt att se det:

Inlägg som Denna tråden platsar bättre i... är rent idiotiska enligt min mening.
Varför?
Jo det kan hända att TS korspostar sitt ämne istället och det är helt fel.
Bättre väg är att besvara topic samtidigt som man rapporterar tråden som moderator sedan flyttar.

Vidare tänker jag lite på TS exempel här.
"mod får gärna flytta..." jag kan hålla med om att frasen är mycket irriterande.
Men samtidigt finns alltid en risk att det skapas en diskussion som är totalt OT.

Tillrättavisare: "Mod flyttar eller slänger helt jävla oberoende av den här frasen. Vänligen upphör att skriva så i trådstarten."
TS: "Förlåt jag visste inte det"
Tillrättavisare: "Nej men så är det, skriv inte så i fortsättningen"
TS: "OKI jag ska tänka på det."

För övrigt måste jag säga att jag starkt gillar blomvattnare's inställning.
Citera
2011-11-29, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch

Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Vad tycker ni om man när någon börjar gå OT skriver saker som "Detta passar bättre att diskutera i den här tråden: http://..."? Det är väl en bra sak?

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Vidare tänker jag lite på TS exempel här.
"mod får gärna flytta..." jag kan hålla med om att frasen är mycket irriterande.
Men samtidigt finns alltid en risk att det skapas en diskussion som är totalt OT.

Tillrättavisare: "Mod flyttar eller slänger helt jävla oberoende av den här frasen. Vänligen upphör att skriva så i trådstarten."
TS: "Förlåt jag visste inte det"
Tillrättavisare: "Nej men så är det, skriv inte så i fortsättningen"
TS: "OKI jag ska tänka på det."

För övrigt måste jag säga att jag starkt gillar blomvattnare's inställning.
Jovisst, det kan vara lite drygt, men samtidigt tror jag att det som helhet minskar problemet. Och som jag nämnt förr är inte problemet att folk skriver så, utan att det ger intrycket att det är ok att posta något fel så länge som man skriver så.
Senast redigerad av patwotrik 2011-11-29 kl. 15:23.
Citera
2011-11-29, 16:54
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Vad tycker ni om man när någon börjar gå OT skriver saker som "Detta passar bättre att diskutera i den här tråden: http://..."? Det är väl en bra sak?
Nej. RPa och låt moderatorn flytta eller PMa användaren. Skriver du det i tråden är det OT.
Citera
2011-11-29, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Nej. RPa och låt moderatorn flytta eller PMa användaren. Skriver du det i tråden är det OT.
Ok, för jag tänkte ungefär följande situation:

A skriver ett inlägg där största delen är OnT. Sen har han en liten del på slutet som kan leda in på sidodiskussioner. Att RPa fungerar inte eftersom inlägget är OnT som helhet. Därmed kommer denna rad stå kvar, vilket lätt leder till att andra hakar på den diskussionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in