Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Jag har under de senaste dagarna sträckläst alla tio böckerna, och ordet verkar inte förekomma i varje bok. I nån bok förekom det flera gånger. Kan ju även vara så att jag läste slarvigt.
Ett annat ovanligt ord som förekommer i flera av böckerna är "lapidarisk".
Du kan mycket väl ha rätt. Jag har inte själv sträckläst böckerna (även om det låter som en förträfflig idé), än mindre gjort upp någon frekvenslista över ordförrådet i sviten. Jag tycker bara att jag nån gång läst en artikel, i vilken det påpekats att ordet
luguber förekommer en gång i varje bok - men det måste ha varit länge sedan jag läste artikeln, och det kan lika gärna vara något jag själv hittat på.
Men som jag skrev i en kommentar på Kalle Linds blogg - när man läst romanserien ett antal gånger, börjar man lägga märke till några märkliga drag som återkommer i bok efter bok. Den kliniska beskrivningen av en naken kvinnokropp - död eller levande - där både brösten och hårfältet mellan benen skärskådas. Och så läkarna som konstaterar hur "allmäntillståndet" hos en sjuk eller skadad individ (i regel mänsklig sådan, men i
Det slutna rummet en polishund) är "tillfredsställande", kort innan vederbörande dör. Hade författarna någon obehaglig erfarenhet av hälsovården, som gjorde att de ständigt måste återanvända piken?