Visst ligger McBains ande över dekalogin, både språkligt och tematiskt. Det vore intressant att se en tidsaxel på när de började översätta honom i förhållande till de egna romanerna. Jag skulle möjligen kunna köpa att de första 2 böckerna inte var omedelbart McBain-influerade, men när man läst hela serien med dess persongalleri och dystra vardagsrealism så går tankarna ofelbart till just Steve Carella och grabbarna i 87:e -- även om jag tycker Sjöwall-Wahlöö var intelligentare och mer originella i sin personteckning.
Jag är väl en av få som gillar "Terroristerna"; den stinker förvisso jämfört med ett sånt kliniskt mästerverk som "Den Skrattande Polisen", men under min första Sjöwall-Wahlöö-period som tonåring så minns jag att jag skrattade gott åt den brutala satiren i "Terroristerna". Man får se den som en bok som faller utanför ramen och inte riktigt är en del av dekalogen.
Peaken ligger mitt i serien, jomen är det därstädes, huga huga. Böckerna
Mannen på balkongen (1967)
Den skrattande polisen (1968)
Brandbilen som försvann (1969).
Sedan tycker jag Polis Polis Potatismos tappar lite i kvalité, även om jag inte kan sätta fingret på varför. Den Vedervärdige Mannen Från Säffle däremot är mästerlig, kanske den näst bästa efter Den Skrattande Polisen IMO.
Ska skaffa nyutgåvan som just kommit och se om sidomaterialet kastar något nytt ljus över Theresa-mordet.
/ Åke S
PS nej, Beck-filmerna är total skit, en förolämpning mot serien. Bo Widerberg är den ende som lyckats komma i närheten av romanerna; TV-serierna resp div långfilmer i övrigt är plågsamt dåliga, gjorda av människor som inte tycks förstå vad som gör romanerna så bra. Fuck off.