2014-09-24, 00:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Vindkraften är ju en jätteviktig energikälla och som blir alltmer effektiv ju mer ingenjörer har lärt sig om hur man kan optimera dessa. Vid slutet av 2013 stod vindkraften för runt 7,2% av Sveriges el och elproduktionen har ökat fort de senaste åren. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindkraft_i_Sverige

Dessutom möjliggör vindkraften mycket mindre grupper av ägare som kan vara utspridd över hela landet och bryter på så sätt upp kärnkraftsmonopolet som ofta under smällkalla vintrar fått driftstopp och vilket resulterat i väldigt dyr el.
Är det vindstilla eller för hård vind står skiten stilla och producerar noll el, vad gör du då? Jo då måste du ha andra energislag som kan producera i stället och är kärnkraft tabu så blir det vatten, gas, olja, biobränsle och kol som gäller.
Eftersom de anläggningarna delvis måste stå still så blir reservkraften till vindkraften hutlöst dyr( anläggningarna måste fortfarande betalas)
Vindkraft kan aldrig ersätta kärnkraft.
Citera
2015-01-01, 16:44
Medlem
Vildegorms avatar
Vindkraftens marknadsförare / försäljare använder ett mycket bedrägligt uttryck.

Man kallar en grupp vindkraftverk för "Vindkraftpark". Antagligen för att få maskinerna i naturen att låta mer naturvänliga och positiva företeelser.

Park för nog tankarna hos de flesta till något vackert och naturskönt med träd, växter och gräsmattor. Man har på detta sätt solkat ner benämningen "park" .

Ett mycket fult tilltag som är svårt att få ogjort.
Citera
2015-01-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildegorm
Man kallar en grupp vindkraftverk för "Vindkraftpark". Antagligen för att få maskinerna i naturen att låta mer naturvänliga och positiva företeelser.

Ungefär som en företagspark då, menar du?

För att vara uppriktig så behöver man inte gilla vindkraftverk för att tycka det där resonemanget är nonsens. Eller menar du att det finns ett mer lämpligt ord som borde använts istället men som inte görs av politiska skäl?
Citera
2015-01-01, 17:12
Medlem
Citat:
ETT MYCKET POSITIVT BESKED

Alla vi som genomskådat den stora vindkraftbluffen kan glädjas nu

Göreborgs (via Göteborg Energi kommunägt företag) har fått NEJ främst av miljöskäl till sin enorma satsning på ett stort antal vindkraftverk mitt i inloppet till Göteborgs hamn.

Beslutet lär överklagas och att kunna förse ca 100 000 hushåll med el från vindkraft är definitivt en miljövinst.
Citera
2015-01-01, 17:34
Medlem
Vildegorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attalos
Ungefär som en företagspark då, menar du?

För att vara uppriktig så behöver man inte gilla vindkraftverk för att tycka det där resonemanget är nonsens. Eller menar du att det finns ett mer lämpligt ord som borde använts istället men som inte görs av politiska skäl?

Wikipedia säger : "En park är en anläggning med naturlig eller planterad växtlighet."

Man kan säga "Vindkraftsgrupp" "Vindkraftsområde" Men aldrig Park. Branschen är genomskådad och består av allt mellan småskojare till storskojare samt grundlurade.
Citera
2015-01-01, 17:45
Medlem
Vildegorms avatar
Citat:
Beslutet lär överklagas och att kunna förse ca 100 000 hushåll med el från vindkraft är definitivt en miljövinst.

Man kan förse 1000 000 med el från dessa vindkraft. Problemet är att det inte räcker till mer än lite belysning och att belysningen blinkar i takt med vindbyarna för att vara helt släckt när det blåser mindre än 5 eller mer än 25 m/sek.
Citera
2015-01-01, 17:52
Medlem
Vildegorms avatar
Citat:

Vindkraftverket i Gårdsten är ju inte mindre miljöstörande än de som stoppades i Rivöfjorden och bör självklart monteras ned snarast. Särskilt som det ligger farligt nära bebyggelse med mycket stor risk att människor och djur skadas av nedfallande is och maskindelar.

Det går rykten om att det skall byggas ändå närmare det verket än som nu är fallet.

Gårdstensverket stör landskapsbilden kraftigt för tusentals människor som bor i Angered, Hisings Backa, samt resande med järnväg och fordon.
Citera
2015-04-26, 16:35
Medlem
Vildegorms avatar
Är det någon som känner till något elbolag som säljer garanterat vindkraftsfri el ?
Citera
2015-05-06, 12:38
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Lise nordin MP eller vad fan hot heter körde lite utspel :

-M ville se att forskning inom ny kärnkraft ska ingå i energibidrag enbart för vindkraft hittepåbidraget , och det är ren nonsens då kärnkraft ej är förnyelsebart .

-Vind och Solenergi kan fungera i symbios , på dagen då solen skiner blåser det minst och när solen inte skiner blåser det som mest .

Jag skulle aldrig klara av att sitta och lyssna på sådant skitsnack! varför satsas det inte pengar på ny kärnkraft? det är den ultimata lösningen och med noll jävla utsläpp.

Att det blåser mest på natten eller när det är mulet är så jävla fel det kan bli vilken jävla idiot!

Jävla vindsnurror som förstör mina fiskevatten , min promenad i skogen och uttarmar skogen på liv fyfan.
Citera
2015-05-06, 12:46
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Är det någon som känner till något elbolag som säljer garanterat vindkraftsfri el ?

Nej för inget företag kan garantera sådant då all el köps in via nordpol, det ända de kan garantera är att de inte bygger vindkraft eller någon annan form av grön el.
Citera
2015-05-06, 13:42
Medlem
blowns avatar
Citat:

Lustigt, den här frågan ställde jag när jag skulle binda mitt avtal senast!

Jag fick då det finfina erbjudandet att köpa helt grön el av Eon (till ett högre pris, självfallet) genom en enkel bock på hemsidan. Jag ringde då upp och frågade om det finns något man kan göra för att inte få el från vindkraft och solpaneler för att på så sätt få ett ännu lägre pris, men det var inte möjligt.

Hon urskuldade dock bristen på valmöjligheter med att "vindkraften bidrar så försvinnande lite till den vanliga mixen att du inte behöver vara så orolig".
Citera
2015-05-06, 16:18
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Lustigt, den här frågan ställde jag när jag skulle binda mitt avtal senast!

Jag fick då det finfina erbjudandet att köpa helt grön el av Eon (till ett högre pris, självfallet) genom en enkel bock på hemsidan. Jag ringde då upp och frågade om det finns något man kan göra för att inte få el från vindkraft och solpaneler för att på så sätt få ett ännu lägre pris, men det var inte möjligt.

Hon urskuldade dock bristen på valmöjligheter med att "vindkraften bidrar så försvinnande lite till den vanliga mixen att du inte behöver vara så orolig".

Det enda som Eon kan göra när du binder ett avtal och genom att du bockar i den där rutan är att X antal kronor per månad går till att bygga vind, sol, våg och vattenkraft.

All el köps in via Nordpol medan bolagen enbart kan hjälpa till genom forskning och byggande av olika former av kraftverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in