Kostnad för vindkraft:
12-16 miljoner/installerad MW idag installerar man oftast verk om 1,8-3,0 MW
Intäkter:
Marknadspris på el: Precis som alla andra energislag
El-cert, ca: 20öre/kWh
Urspringsmärkning: För att vissa företag betalar mer för grön el, ger ca: 0,5-1,5 öre/kWh
Nätnytta: För att man producerar el i delar av Sverige där man stabiliserar nätet ger ca: 1-3öre/kWh
Utgifter:
Underhåll och drift, inkl arrende: ca: 19 öre, dvs i storleksordning el-cert. Då ingår allt, inklusive växellådsbyte vid 12-15 år vilket är den dyraste underhållsposten.
All förnyelsebar energi (plus torv, som är ett gränsfall) får elcert. Så på vilket sätt är Vindkraften mer subventionerad än andra energislag?
Levnadslängd på verk; 20-25 år
S k Fullasttimmar/år: 2500-3500 av 8760 (ett sätt att räkna produktion, man kan också räkna kapacitetsfaktor då säger man runt 0,3-0,4) dvs ett verk på 2MW ger ca:6 GWh.
Verken blir "miljöneutrala" på 6-9 månader när man räknar produktion och byggnation.
Man tar den största kostnaden för nätuppbyggnad/anslutning som producent av vindkraft.
I motsats vad någon sa tidigare i tråden så producerar vindkraften mest på vintern, då energin behövs som mest. Däremot är det inte alla verk som klarar mycket låga temperaturer. Verken kan drabbas av nedisning, men det är sällan och under speciella förhållanden.
Danmark och Tyskland har betydande andel el från vindkraft. Kina bygger otroligt mycket. En dålig men snabb källa säger följande: "Störst total kapacitet har Kina (52,8 GW) följt av USA (42,43 GW), Tyskland (27,98 GW), Spanien (21,15 GW) och Indien (14,5 GW)."
http://m-teknik.idg.se/2.8229/1.401700/kina-installerar-mest-vindkraft-i-varlden Då kan man använda det som räkneexempel med en kapacitetsfaktor om 0,3-0,5 då flera siter är betydligt bättre än de svenska som har tämligen låg medelvind.
En elbil drar ca: 2kWh/mil vilket gör att ett VKV på 2MW under en timma (med vind över 11-12m/s) kan skapa el till 1000 mils körning. Givetvis finns transport och nätförluster, men det gör det med alla energislag. Med 3000 fullasttimmar/år kan ett VKV ge el åt 3000 bilar som kör 1000 mil. En snål bensinbil drar 0,4l/mil. Rätta mig om jag har fel men det blir väl 1200m³ soppa. Kostnad: 15 600 000kr. Dvs vad ett halvt verk kostar.
Angående elens kvalitet så är många av dagens verk utrustade med fullconverter som enligt de jag talat med levererar klockren ström som t o m skall gå att använda som reglerkraft. De flesta verken som inte har fast varvtal levererar,om inte bra, så godkänd el. Vind behöver som sagts en reglerkraft. Vatten är bäst, men mer och mer biogas produceras och planeras för vilket också kan användas.
Neodymfrågan är högst intressant! Egentligen Vindkraftens stora problem. Det används i generatorerna och tar stora markarealer i anspråk vid brytningen. Vid en jämförelse med andra energislag så är ju t.ex kärnkraft likaså en stor (och farlig) markslukare. Eventuellt etanol/biomassa också.
Jaja. Nu blev jag trött.