Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Det där var ett av de mer löjliga politiska uttalandena jag sett, källan är inte bättre (originalrapporten).
Tittar du i källan för hans påståenden så ser du att vindkraftens tillgänglighet är ca 45% över den bevisade tillgängligheten. Dvs 34% istället för 23-24%.
Vidare anser de att byggnationen (kapitalkostnaden) är högre för kärnkraft?! Detta motsägs av alla europeiska vindkraftsbyggen, även jämfört med finska Olkiluoto.
Vi kan jämföra siffror från verkligheten med deras rapport (som saknar metod).
Olkiluoto beställdes för 30 mdr men kostade 56 mdr pga olika förseningar (50/50 politiska och tekniska orsaker). Den ger en installerad effekt på 1600MW. --> 30'000/1600=18,75milj/MW till 56'000/1600=35milj/MW
Vindkraft Off Shore kostar 9mdr för 300MW = 30milj per MW
Vindkraft On Shore kostar 16,5 milj per MW.
Effektivitet kärnkraft: 84-90%
Effektivitet vindkraft: <24% On Shore, 34% Off Shore.
Livslängd ca 60 år kärnkraft resp 20-25 år vindkraft. Dvs vindkraftens faktor är på ca 2,66 x kärnkraftens byggnadskostnader över livslängden.
Pris per faktisk tillgänglig MW över 60 år ger kostnaden
88x2,66= 234 Vindkraft Off Shore
69x2,66= 184 Vindkraft On Shore
35x1,00= 35,0 Kärnkraft högsta estimatet
19x1,00= 19,0 Kärnkraft lägsta estimatet
Till detta kommer räntorna. Alla dessa siffror kommer från verkliga byggen. Detta är vad man räknar med för investeringskostander i källan till Clintons utspel:
Citat:
Levelized
Capital
Cost
Advanced Nuclear 90.1
Wind 83.9
Wind – Offshore 209.3
Hade siffrorna stämt så skulle jag vara den första att jubla, men skillnaden mot våra verkliga byggen är alldeles för stor. Tittar man sedan i underlaget som är "Annual Energy Outlook 2011" så blir jag än mer förvånad. Det finns inga källor, ingen metod ingenting som utgångspunkt utan bara olika stapeldiagram där de på något sätt fått vindkraften att bli hälften så dyr som kärnkraft och billigare än kol.
När underlagets källa på fullaste allvar visar att vindkraft kostar hälften av kärnkraft och är billigare än kolkraft så är det dags att ifrågasätta trovärdigheten. Det ska även vara hälften så billigt som IGCC, gas/kolkraftverkshybrid.
Bra att du kom med en källa men i detta fall är den helt utan trovärdighet.
Mina priser kommer från tidigare källor. Bla underlaget för utbyggnad av vindkraft i kommuner som anger 2MW-vindkraftverk till att kosta 35 miljoner per styck. Vattenfalls anläggning vid brittiska kusten och det mest fördyrade kärnkraftverket i nordisk historia.
Men jag förstår att det är lätt att tro på det när politiker säger det och när stapeldiagram visar något. Det är också anledningen till att jag bad om källor. Skulle man kunna bygga ut vindkraften så den blev billigare än kol så skulle många av dagens energirelaterade problem vara en del av det förgångna.