2024-08-19, 10:36
Medlem
glimmandes avatar
Rationella lösningen som jag tror Sverige kommer öppna upp för är att bygga ett antal stora naturgaseldade kraftverk efter västkusten. Gasen kan tas ifrån pipelines från Norge som kan förlängas in till Sverige. T ex via Baltic pipe. Ser det som det enda vettiga sättet att få reglerkraft då vattenkraften inte räcker till.

Men först en rejäl elkris
Citera
2024-08-19, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Batterier är inte en framkomlig väg. Som nämts tidigare så är det bara att titta på hur mycket batterier man realistiskt kan koppla in till elnätet och sedan inse att det räcker till ett par minuters förbrukning på sin höjd. Det kanske inte blir sämre men det beror enbart på att vindkraft är en riktigt usel lösning.

Hur mycket tror det behövs på en dag. Tänk på att det gäller att hantera ett överskott. Det är en produktion på marginalen och det är förstås mindre eller möjligen lika med själva vindkraftproduktionen. Mer än så är onödigt både för dom och för det hela. För vindkraftbolaget måste varenda kWh vara värdefullt. Varje kWh som dom slipper att ge bort och kan sälja senare till bättre pris måste vara bra för dom. Klart det vore bättre om det täckte hela behovet. Bara några procent lindrar dock problemen för elnätet.
Citera
2024-08-19, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Hur mycket tror det behövs på en dag. Tänk på att det gäller att hantera ett överskott. Det är en produktion på marginalen och det är förstås mindre eller möjligen lika med själva vindkraftproduktionen. Mer än så är onödigt både för dom och för det hela. För vindkraftbolaget måste varenda kWh vara värdefullt. Varje kWh som dom slipper att ge bort och kan sälja senare till bättre pris måste vara bra för dom. Klart det vore bättre om det täckte hela behovet. Bara några procent lindrar dock problemen för elnätet.

Jag tror att batterier kan vara en bra backup för en villa eller ett fritidshus. Särskilt om det subventioneras av korkade politiker. Syftet är att göra sig oberoende av problem som uppstär på grund av att politikerna misssköter elnätet.

I stora delar av världen är debn vanligt att elen kopplas bort ett par timmar då och då. Det kommer att bli så här hemma också. Särskilt om (MP) åter får inflytande efter nästa val. Då kan battieriback up rädda skylskåpet och erbjuda belysning åtminstone.

Tror inte på något annat egentligen. De större förbrukarna gör av med för mycket för att batterier skall vara rimligt.
Citera
2024-08-19, 21:48
Medlem
Citat:
Jag tror att batterier kan vara en bra backup för en villa eller ett fritidshus. Särskilt om det subventioneras av korkade politiker. Syftet är att göra sig oberoende av problem som uppstär på grund av att politikerna misssköter elnätet.

I stora delar av världen är debn vanligt att elen kopplas bort ett par timmar då och då. Det kommer att bli så här hemma också. Särskilt om (MP) åter får inflytande efter nästa val. Då kan battieriback up rädda skylskåpet och erbjuda belysning åtminstone.

Tror inte på något annat egentligen. De större förbrukarna gör av med för mycket för att batterier skall vara rimligt.
Är det någon här som räknat lite översiktligt på vad som krävs. Misstänker att de flesta som har svarat mig använder propagandasiffror.

Låt mig ta ett exempel.
450 000 bilbatterier tar 2 timmar att ladda, om all installerad vindkrafteffekt i Sverige laddar dom. Dom batterierna kan också föra ut ström på nätet när det är vindstilla. Jag tycker 450 000 bilbatterier låter mycket men inte orimligt mycket för en såpass stor industri att installera. Jag tror vindkraftverken tillsammans i Sverige skulle klara det på några kanske 10 år. Nu är ju 2 timmar inte så länge men å andra sidan går aldrig alla vindkraftverk i hela landet för fullt samtidigt. Det är inte heller helt vindstilla i hela landet samtidigt. Det finns också både baskraft och reglerbar kraft i nätet varje sekund. En sån kapacitet skulle räcka ganska långt. Det skulle täcka de allra flesta timmarna på året.

Jag blir inte så besviken om elen kopplas ifrån ett par timmar då och då. Jag tycker inte att det är en självklarhet att många miljarder människor och industrier till dom, ska kunna ta ut så mycket el de önskar för en ganska blygsam betalning dessutom. Det är klart att systemen stressas.

Källor: Fortum "Elbilarnas batterier rymmer i dagsläget mellan 40-95 kWh. Samtidigt som olika elbilar ladda olika snabbt. En normalladdning idag uppgår till cirka 22 kW i effekt. "
Energimyndigheten "Den totala installerade effekten uppgick till 10 GW år 2020"
Bixia "Närmare 130 000 av dessa var rena elbilar, och utgör därmed 1,8 procent av Sveriges hela bilbestånd"
Senast redigerad av GrevePlasma 2024-08-19 kl. 22:46.
Citera
2024-08-19, 22:06
Medlem
Hur var det n när Tjernobyl läckte lite ?...större delen av Sverige blev smittat.
Citera
2024-08-20, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Hur var det n när Tjernobyl läckte lite ?...större delen av Sverige blev smittat.
Tjernobyl var inte någon liten olycka utan snarare en perfekt storm typ av kärnkraftsolycka. Alltifrån reaktortyp till Sovjets ledning bidrog till katastrofen. Härden smälte och brann, det yrde sotflagor vida omkring och en stor del av personalen och räddningsmanskapet dog. Det kanske kan hända i Ryssland igen och en del andra galna länder men knappast här eller i något respektabelt land.
Citera
2024-08-20, 07:59
Medlem
Citat:
Tjernobyl var inte någon liten olycka utan snarare en perfekt storm typ av kärnkraftsolycka. Alltifrån reaktortyp till Sovjets ledning bidrog till katastrofen. Härden smälte och brann, det yrde sotflagor vida omkring och en stor del av personalen och räddningsmanskapet dog. Det kanske kan hända i Ryssland igen och en del andra galna länder men knappast här eller i något respektabelt land.
Knappast? kraftverken här krånglar ju stup i kvarten.
Citera
2024-08-20, 08:08
Medlem
Citat:
Knappast? kraftverken här krånglar ju stup i kvarten.
Läs på eller se dokumentären. Det är skillnad på olycka och olycka eller som min historielärare sa. "Det finns grader i helvetet"
Alla anläggningar krånglar. Det som spelar roll är när människor, natur mm skadas. Fel som går att åtgärda måste man nog tolerera eller så får man nöja sig med mycket mindre.
Citera
2024-08-20, 08:12
Medlem
Citat:
Läs på eller se dokumentären. Det är skillnad på olycka och olycka eller som min historielärare sa. "Det finns grader i helvetet"
Alla anläggningar krånglar. Det som spelar roll är när människor, natur mm skadas. Fel som går att åtgärda måste man nog tolerera eller så får man nöja sig med mycket mindre.
Ja ok....nu blir det ingen ny kärnkraft på 10..15 år. vad gör vi tills dess ?
Citera
2024-08-20, 08:54
Medlem
Citat:
Ja ok....nu blir det ingen ny kärnkraft på 10..15 år. vad gör vi tills dess ?
Först buffra (batterier, vätgasproduktion, vattenmagasin. Det måste vara bäst att de som äger kraft buffrar. Jag har sagt fem gånger nu att det är dom som har mest intresse av det.). Sen mer vind och sol. Eventuellt spara. Eventuellt kopplar ifrån oss ibland. Planerade frånkopplingar är inte roligt men bättre än att stressa nätet och betalningssystemen till max.
Citera
2024-08-20, 10:06
Medlem
Citat:

Yep men det blev aldrig inärheten av farlig någonstans.
Citera
2024-08-20, 10:09
Medlem
Citat:
Yep men det blev aldrig inärheten av farlig någonstans.
Vi blev väl ombedda att inte äta bär eller jaga ? det räcker väl ?.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in