2006-10-11, 11:22
Bannlyst
Nån som har erfarenhet av att köra TopCab? Läste på deras sida:

" Topcab jobbar inte med datataxi där förarna ställer sig i kö och blir tilldelade körningar, utan vi jobbar med komradio.

Du som kund vet att den bil som hämtar dig var den bil som snabbast kunde placera din position, ropa in till växeln före övriga bilar och var den bästa tillgängliga föraren vid din beställning."

Vad menas?
Citera
2006-10-11, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drulovic
Nån som har erfarenhet av att köra TopCab? Läste på deras sida:

" Topcab jobbar inte med datataxi där förarna ställer sig i kö och blir tilldelade körningar, utan vi jobbar med komradio.

Du som kund vet att den bil som hämtar dig var den bil som snabbast kunde placera din position, ropa in till växeln före övriga bilar och var den bästa tillgängliga föraren vid din beställning."

Vad menas?

Polsk riksdag i radion och förare som kör kors och tvär över län för en 100:- tur.

Den som ropar först och högst är nödvändigtvis inte den som är närmast.
Citera
2006-10-11, 22:09
Medlem
buikos avatar
Citat:
Om man vill köra extra som taxichaufför får man välja vilja tider eller är det endast 12timmarspass som man får?

som färsking får man mest nattpass och åkaren förväntar sig oftast att du kör 17-03 på vardagnätter och 17-05 på helgerna. Om kört ett tag kanske han ger dig ett dagpass på helgerna, men räkna inte med något må-fre 7-16 jobb, dom passen tar åkarna själva.
Citera
2006-10-11, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
som färsking får man mest nattpass och åkaren förväntar sig oftast att du kör 17-03 på vardagnätter och 17-05 på helgerna. Om kört ett tag kanske han ger dig ett dagpass på helgerna, men räkna inte med något må-fre 7-16 jobb, dom passen tar åkarna själva.

Jag hade mer tänkt mig att köra några timmar om dagen, har ett jobb redan men behöver fylla ut lite.
Citera
2006-10-11, 22:21
Medlem
Citat:

Jag jobbar gärna kvällar och nätter. Kan man "kräva" att få jobba typ 8-9h pass?
Citera
2006-10-11, 22:22
Medlem
buikos avatar
Citat:
Jag hade mer tänkt mig att köra några timmar om dagen, har ett jobb redan men behöver fylla ut lite.

Några timmar om dagen det lönar sig inte, räkna med att du ska ta dig till garaget, logga in och köra till stolpe, få kund...sen kan du hamna på Djurö eller Ölsta, så dina "några timmar" kan bli hur många som helst, du kan ju inte bara ställa bilen i Stenhamra eller vart du nu hamnar och sen teleportera dig tillbaka till garaget för att du ska sluta efter 3 timmar, när du sen väl slutar ska du ofta städa och tvätta bilen, redovisa kassan osv. Räkna med att dessa "ceremonier" före och efter passet tar dig minst 1 timme, därför finns det knappt några som bara kör några timmar, minst 8 timmar behöver du köra minst.

Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz

Sitter chaufförer kvar ointresserad i bile n när kunden vill åka? Ingen ansträngning på att ens hjälpa kunden in med sina resväskor. De som hjälper kunden och ger service är också de som får tillbaks sina kunder.

Nja, såvida inte bilen står på stolpe. Stressade kunder brukar inte kolla så noga på vilken taxi de hoppar in i.

Ointresserade chaufförer kör ofta för de "fina" bolagen, de får körning oavsett hur de beter sig. Hassans taxi och likn. bolag brukar vara väldigt alerta och hjälpsamma, de nästan drar kunden in i bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
En annan sak, har inte kört så länge men redan nu börjar det komma krypandes. Taxameterljuden.

står på ICA och det piper till där i kassan när inte streckkoden fungerar tex, Piiip, piip* varpå jag tänker "uh, ny tur!!" eller "följesedel!" och tiondelssekunden efter, "äh", .

När man kör privat, och ska genom stan... "undrar om det är knökafullt i 113".

Underligt det där.

känner igen det där, är själv taxiskadad, jag brukar köra in med min moonstone blå Ford Sierra 2.8i V6 GLX Ghia automat -92:a på taxihållplatsen vid järnvägsstationen här hemma, parkerar och tittar på taxichaufförerna, brukar vrålvarva motorn och blinka med dimljusen på dem eller tuta lite, eftersom dom är så uttråkade brukar de glo rejält åt det

Citat:
Ursprungligen postat av Napoletano
Tiden går enormt fort. På något sätt känns det inte som att man arbetar. Upplever min tillvaro mer som att man är med i en roadmovie.
Har kollegor som inte kan förstå hur jag kan tycka om att jobba så mycket. Jag tycker att det ger mig mer att jobba än att vara ledig och sitta hemma.

det är ganska spännande att köra ibland, om man får en amerikansk turist eller dramatenskådespelare i bilen, känns det som man är med i en film, man känner sig viktig på något vis.
Citera
2006-10-11, 22:36
Bannlyst
Citat:
Några timmar om dagen det lönar sig inte, räkna med att du ska ta dig till garaget, logga in och köra till stolpe, få kund...sen kan du hamna på Djurö eller Ölsta, så dina "några timmar" kan bli hur många som helst, du kan ju inte bara ställa bilen i Stenhamra eller vart du nu hamnar och sen teleportera dig tillbaka till garaget för att du ska sluta efter 3 timmar, när du sen väl slutar ska du ofta städa och tvätta bilen, redovisa kassan osv. Räkna med att dessa "ceremonier" före och efter passet tar dig minst 1 timme, därför finns det knappt några som bara kör några timmar, minst 8 timmar behöver du köra minst.

Då suger det juh, sämst!
Citera
2006-10-11, 22:47
Medlem
buikos avatar
Citat:
Då suger det juh, sämst!

glöm inte att du måste tanka efter passet också!

Klart är att taxi är ett av de sämre jobb man kan ha vad det gäller lön, säkerhet och arbetsförhållanden, därför söks det hela tiden nya taxichaufförer, personalomsättningen är hög. Men det är iaf ett jobb, man får betalt ,så istället för att gå på A-kassa eller nalla pengar ur pappas plånbok så kan man faktiskt jobba med det ett tag utan att bli mördad.
Citera
2006-10-11, 22:53
Bannlyst
Citat:
glöm inte att du måste tanka efter passet också!

Klart är att taxi är ett av de sämre jobb man kan ha vad det gäller lön, säkerhet och arbetsförhållanden, därför söks det hela tiden nya taxichaufförer, personalomsättningen är hög. Men det är iaf ett jobb, man får betalt ,så istället för att gå på A-kassa eller nalla pengar ur pappas plånbok så kan man faktiskt jobba med det ett tag utan att bli mördad.

Nackdelen är just att man inte kan glida några timmar flexibelt utan måste runka upp sig på 12 timmar. Aldrig i livet, då säljer jag hellre min snabel på malmskillnadsgatan.
Citera
2006-10-11, 23:12
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
Nackdelen är just att man inte kan glida några timmar flexibelt utan måste runka upp sig på 12 timmar. Aldrig i livet, då säljer jag hellre min snabel på malmskillnadsgatan.

bha.. det är väl klart att man får arbeta några timmar men när du väl har kommit igång så rullar det på, speciellt om du har mycket att göra... men jag håller med om att 12 timmar är mycket.. vem vet, om vi får samma regler som busschaufförer max typ 4.5 tim tror jag inte så insatt så vore det ju glidar jobbet...
Citera
2006-10-11, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marcus_tns
bha.. det är väl klart att man får arbeta några timmar men när du väl har kommit igång så rullar det på, speciellt om du har mycket att göra... men jag håller med om att 12 timmar är mycket.. vem vet, om vi får samma regler som busschaufförer max typ 4.5 tim tror jag inte så insatt så vore det ju glidar jobbet...

Alltså jag arbetar redan 25timmar i veckan men måste öka och trodde taxi fungerade så att dom tar vad som helst bara bilarna inte står stilla och kostar pengar. Finns juh inge roligare än att köra bil och gagga med kunder. Har svårt att se ngn åkare som låter en köra 4-5 timmar
Citera
2006-10-11, 23:16
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
känner igen det där, är själv taxiskadad, jag brukar köra in med min moonstone blå Ford Sierra 2.8i V6 GLX Ghia automat -92:a på taxihållplatsen vid järnvägsstationen här hemma, parkerar och tittar på taxichaufförerna, brukar vrålvarva motorn och blinka med dimljusen på dem eller tuta lite, eftersom dom är så uttråkade brukar de glo rejält åt det

har du en taxi skylt monterad på den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in