2011-11-10, 18:45
Medlem
[quote=leuchdioden]
Citat:
Ursprungligen postat av Predator666

Fyll i tidboken att du började 9, slutar du sen 18 och inte blivit stoppad så fyll i att du bara jobbade till 11 t.ex. Då kan du fritt jobba på kvällen igen, annat bolag så polisen kan inte kolla upp att du jobbar mer än du ska, räcker att byta bil.

Kallas sagoboken av en anledning

Tack.
Bra svar.
Citera
2011-11-11, 01:18
Medlem
Bbobis avatar
[quote=Predator666]
Citat:
Ursprungligen postat av leuchdioden

Tack.
Bra svar.

Låter lite knepigt att hålla på sådär. 11h vila är inte vidare mycket. Lite ledigt måste man ha också .

Förstod inte från början att du menade att du tänker fuska i böckerna utan du frågade vad du skulle göra om du fick en extra.

I ditt exempel förövrigt så har du redan för lite vila mellan taxi och bud. Sedan kan du inte köra bud den tiden oavbrutet då du vid 15 ska ha haft 13h vilket du saknar då du bara har 6h.

Hoppas du åker dit. Finns tillräckligt med chaufförer som somnar medan de väntar på grönt ljus . Inget illa menat men kunderna ska inte behöva åka med en sådan person.

Sedan är du med om en olycka där någon dör vilket inte var ditt fel. Dom kollar upp och märker att du varit vaken länge och jobbat långt över laglig tid. Då detta faller inom rattonykterhet läggs skulden på dig.

Dramatiserat javisst. Men vem vet vad som händer
Senast redigerad av Bbobi 2011-11-11 kl. 01:22.
Citera
2011-11-11, 23:17
Medlem
Funderar på att jobba som taxiförare.
1. Behöver man ta något taxikort? Pris?
2. Är det någon åldergräns för taxiförare?
Citera
2011-11-12, 05:31
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123

1: Ja, några tusen beroende på hur pass ambitiös du är.
2: 21 samt körkort i minst 2år.

Något så "basic" måste man väll kunna kolla upp själv?

http://www.yrkestrafiken.se/Yrkesforare1/Taxiforare/
Citera
2011-11-13, 13:44
Medlem
zebra121s avatar
Jag har själv kört taxi ett tag men ryggen svarade med att orsaka en diskbuktning så tyvärr sket det sig. Nu antar jag att taxikörning är körd för mig för all framtid.

Till er som kör taxi i södra Sverige, nån som vet nåt om detta?

http://hn.se/nyheter/varberg/1.1337114-taxibolag-snuvade-de-anstallda-pa-lonerna

http://hn.se/nyheter/varberg/1.1119767-taxiforetaget-taab-far-hard-kritik-fran-facket

Rossing Taxi, Hallandstrafiken och sjukresor var inblandade.
Citera
2011-11-13, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Börja med att fundera om taxiyrket kan vara något för dig. 1 klarar du att vänta på en kund ex på en tågstation 4 timmar. Är du en rädd eller feg person är du inte lämplig att jobba på nattpass, då det kräver en viss personlighet av dig. Dom du tar in i din så kallade arbetsplats kan vara mördare, karate kids, och knarkare. Du har ingen säkerhet alls det är bara lita på att du överlever lördagen med livet i behåll. Lite av den aviga sidan av yrket. Det fina är att det är ett tacksamt jobb. Du kör personer med funktionsnedsättn, äldre personer mm. Jobba inte heltid då pajar du ryggen, och får mage stor som en luftballong. Lycka till.
Citera
2011-11-14, 06:45
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXILIYA
Det fina är att det är ett tacksamt jobb. Du kör personer med funktionsnedsättn, äldre personer mm. Jobba inte heltid då pajar du ryggen, och får mage stor som en luftballong. Lycka till.

Där har du helt rätt. Jag drabbades av ryggskada och skulle lyssnat på personer som visste bättre. Äldre personer är väldigt chill att köra dock

Det sista stämmer som sagt till fullo. Min mage växte riktigt ordentligt. Nu är den i bra slag och vältränad igen
Citera
2011-11-16, 23:04
Medlem
Mvks avatar
Tjena, behöver svar fort:

Vad har transport för avtal när det gäller OB 2?
Är det 49kr/h?

Och har man rätt att få sin semesterersättning utbetald varje månad tillsammans med lönen istället för 1 gång per år?
Citera
2011-11-17, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Tjena, behöver svar fort:

Vad har transport för avtal när det gäller OB 2?
Är det 49kr/h?

Och har man rätt att få sin semesterersättning utbetald varje månad tillsammans med lönen istället för 1 gång per år?

Hej!

Vad är OB 2?

Hälsningar
Stövel-Anders
Citera
2011-11-17, 06:38
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Hej!

Vad är OB 2?

Hälsningar
Stövel-Anders

Obekväm arbetstid under helgen.
Nu när man kör färdtjänst och faktiskt får lön när man arbetar är det intressant.
Transport har ej kollektivavtalet på hemsidan för icke-medlemmar.
Nån som vet?????
Citera
2011-11-20, 22:54
Medlem
Mvks avatar
Skrämmande inblick i hur färdtjänsten funkar.
Några veckor in i färdtjänstjobbet, hör och häpa, det är VÄRRE än taxi:

Jag jobbar 10h och har 30min rast.
Om sista körningen innan rasten skulle vara en bit bort från hemområdet (högsbo) så måste man använda sin RAST FÖR ATT ÅKA TILLBAKA TILL HEMORTEN!!!!!!!!!!!
Jag har inte ätit en riktig måltid på 4 veckor.

För datorn utgår ifrån att du är på hemorten på sekunden efter din rast är slut.
Förklaring:

Jag börjar 07:00 och kör oavbrutet till kl 12:00.
Rast 12:00-12:30.
Jobba igen 12:30 - 17:30

Körningarna kommer hela tiden dvs. oavsett hur snabbt du kör eller hur mycket tillgodo-tid du har när du släpper av en kund så ligger du ALLTID efter för det finns fullt med körningar som det inte finnas bilar till vilket betyder att du är fast i ett ekorrhjul.
Sista körningen innan lunch är till hammarkullen (15min från högsbo).
Jag kan alltså inte sitta och äta en pizza på min lagliga tid på hammarkulletorget utan måste börja åka tillbaka mot högsbo så att jag befinner mig redo i bilen vid 12:30 när min lunchrast är slut för växeln skickar ut en körning DIREKT 12:30.

Det enda jag har hunnit äta är 3 cheesburgare + liten cola på McD.
Att ta med egen mat och ha i kylskåpet på kontoret är bara att glömma då man inte hinner tillbaka hela vägen, upp till micron och käka på 30min.

Systemet skickar ut körningar som man innan man ens börjat åka är sen till.
Släpper jag av kl 15på hisingen så får jag en hämta tid kl 15 i bergsjön (tar 15min bara resan, sen tillkommer tid för lastning + spänna fast rullstol.)

Jag har tagit upp detta sjuka system med åkeriet och med färdtjänsten men ingen bryr sig och alla, t.o.m kunderna verkar acceptera detta.

Färdtjänsten säger över telefon till mig att jag (chauffören) har rätt att vara 10min sen och efter 20min har kunden rätt att få tillbaka egenavgiften men bara om DOM FRÅGAR EFTER DET.
Dom har alltså satt det i system att stapla körningar på hög och skicka ut körningarna till sönderstressade chaufförer 10min EFTER kundens utlovade tid så chauffören är sen INNAN han ens börjat åka.
Att 10min regeln ska vara som en buffert för chauffören ifall han kör fel eller något oväntat händer gäller alltså inte.

Jag snackade med en kille som kört i 5år och han säger att det har ballat ur totalt.
Att man för 5 å sedan kunde få "ledig tills vidare, kör till hemort" hela tiden under passet men att man ALDRIG får det nu under 10h mer än på sin lunchrast som man ändå får använda till att ta sig till hemorten.

Detta är helt sinnessjukt, inte undra på att jag fick jobb efter ett mail.
Vissa stunder väntar jag på att någon ska hoppa upp ur en jättestor tårta och skrika "lurad" för så som det är konstruerat är sinnes.
Citera
2011-11-20, 23:09
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Skrämmande inblick i hur färdtjänsten funkar.
Några veckor in i färdtjänstjobbet, hör och häpa, det är VÄRRE än taxi:

Jag jobbar 10h och har 30min rast.
Om sista körningen innan rasten skulle vara en bit bort från hemområdet (högsbo) så måste man använda sin RAST FÖR ATT ÅKA TILLBAKA TILL HEMORTEN!!!!!!!!!!!
Jag har inte ätit en riktig måltid på 4 veckor.

För datorn utgår ifrån att du är på hemorten på sekunden efter din rast är slut.
Förklaring:

Jag börjar 07:00 och kör oavbrutet till kl 12:00.
Rast 12:00-12:30.
Jobba igen 12:30 - 17:30

Körningarna kommer hela tiden dvs. oavsett hur snabbt du kör eller hur mycket tillgodo-tid du har när du släpper av en kund så ligger du ALLTID efter för det finns fullt med körningar som det inte finnas bilar till vilket betyder att du är fast i ett ekorrhjul.
Sista körningen innan lunch är till hammarkullen (15min från högsbo).
Jag kan alltså inte sitta och äta en pizza på min lagliga tid på hammarkulletorget utan måste börja åka tillbaka mot högsbo så att jag befinner mig redo i bilen vid 12:30 när min lunchrast är slut för växeln skickar ut en körning DIREKT 12:30.

Det enda jag har hunnit äta är 3 cheesburgare + liten cola på McD.
Att ta med egen mat och ha i kylskåpet på kontoret är bara att glömma då man inte hinner tillbaka hela vägen, upp till micron och käka på 30min.

Systemet skickar ut körningar som man innan man ens börjat åka är sen till.
Släpper jag av kl 15på hisingen så får jag en hämta tid kl 15 i bergsjön (tar 15min bara resan, sen tillkommer tid för lastning + spänna fast rullstol.)

Jag har tagit upp detta sjuka system med åkeriet och med färdtjänsten men ingen bryr sig och alla, t.o.m kunderna verkar acceptera detta.

Färdtjänsten säger över telefon till mig att jag (chauffören) har rätt att vara 10min sen och efter 20min har kunden rätt att få tillbaka egenavgiften men bara om DOM FRÅGAR EFTER DET.
Dom har alltså satt det i system att stapla körningar på hög och skicka ut körningarna till sönderstressade chaufförer 10min EFTER kundens utlovade tid så chauffören är sen INNAN han ens börjat åka.
Att 10min regeln ska vara som en buffert för chauffören ifall han kör fel eller något oväntat händer gäller alltså inte.

Jag snackade med en kille som kört i 5år och han säger att det har ballat ur totalt.
Att man för 5 å sedan kunde få "ledig tills vidare, kör till hemort" hela tiden under passet men att man ALDRIG får det nu under 10h mer än på sin lunchrast som man ändå får använda till att ta sig till hemorten.

Detta är helt sinnessjukt, inte undra på att jag fick jobb efter ett mail.
Vissa stunder väntar jag på att någon ska hoppa upp ur en jättestor tårta och skrika "lurad" för så som det är konstruerat är sinnes.

Kan bara hålla med, helt sjukt stressigt. Jag har demostrativt börjat ta allt i min takt, ringer o gnäller hela tiden. Det spelar ju ändå ingen roll om man kör för snabbt, ändå omöjligt att hinna. Blir fan stressad av att läsa om skiten. Det ända som är bättre än vanlig taxi är när man får lönen.

I början trodde jag att det kanske var mig det var fel på, men nu är jag rutinerad efter några månader.
Senast redigerad av DunderK 2011-11-20 kl. 23:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in