2012-04-19, 06:02
Medlem
Jag känner en friåkare som vissa helger kör in 20,000 kr han berätta att det tydligen går att höja taxan under färdens gång, vilket tydligen flera sysslar med. Ser han att tex en kund inte verkar titta på taxametern så tripplar han taxan( han har 645 kr jämförelsepris). Har själv stått bakom han i taxistolpen när en kund fråga hur mycket det kostar till arlanda svara han att han inte kör till arlanda då berätta han att om kunden inte frågat om pris hade han kört honom. Han berätta att hans bästa arlandakörning gick på 5,000 kr. Han lurar folk helt lagligt. Fan vad nice att tjäna såna pengar och slippa avgiften som finns hos de stora bolagen. Men jag vet inte om jag hade klarat av att lura folk även om det nu är helt lagligt i Sverige men man blir ändå frestad.

Tittar man på friåkarna också ser väl 90% kriminella ut vilket får kunderna att bli rädda. Har även hört en story från en kund som åkte från stan till kista och tjaffsade om priset 1500 kr så låste chauffören alla dörrar och ringde polis och då betalade kunden direkt.
Citera
2012-04-19, 07:30
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drake19
Jag känner en friåkare som vissa helger kör in 20,000 kr han berätta att det tydligen går att höja taxan under färdens gång, vilket tydligen flera sysslar med. Ser han att tex en kund inte verkar titta på taxametern så tripplar han taxan( han har 645 kr jämförelsepris). Har själv stått bakom han i taxistolpen när en kund fråga hur mycket det kostar till arlanda svara han att han inte kör till arlanda då berätta han att om kunden inte frågat om pris hade han kört honom. Han berätta att hans bästa arlandakörning gick på 5,000 kr. Han lurar folk helt lagligt. Fan vad nice att tjäna såna pengar och slippa avgiften som finns hos de stora bolagen. Men jag vet inte om jag hade klarat av att lura folk även om det nu är helt lagligt i Sverige men man blir ändå frestad.

Tittar man på friåkarna också ser väl 90% kriminella ut vilket får kunderna att bli rädda. Har även hört en story från en kund som åkte från stan till kista och tjaffsade om priset 1500 kr så låste chauffören alla dörrar och ringde polis och då betalade kunden direkt.

mäh! konstigt inlägg det är väl inte lagligt att lura folk! det gäller väl att titta på jämförspris listan innan man hoppar in i bilen då slipper man betala överpriser..
Citera
2012-04-19, 10:39
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag tycker det ska vara lagligt att utvisa friåkare som förstör Stockholms goda anseende. Ja inte bara i Stockholm utan i hela Sverige.
Citera
2012-04-19, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
taxi har inte max h/v som det är för tyngre fordon utöver vad man får köra per dag. För tunga fordon däremot har jag för mig det var 60h /v eller så. Gäller som sagt inte taxi.

Enligt taxiförbundet där 70 procent av alla taxiåkare är anslutna ska man ha minst 35 timmars veckovila

http://www.taxiforbundet.se/upl_images/documents/1460_Taxi_3_2005.pdf

Lagen om svensk arbetsrätt gäller visserligen ändå även om de inte är anslutna.
Senast redigerad av hp4748 2012-04-19 kl. 10:44.
Citera
2012-04-19, 13:05
Medlem
Hej. Jag planerar på att skaffa egen bostadsrätt i Stockholm så fort jag börjar köra för Taxi Stockholm men vad ska jag informera banken om gällande inkomst? Bör jag arbeta i en månad först för att sedan multiplicera det med 12 och ange summan som min årsinkomst eller ska jag gå efter garantilönen?
Citera
2012-04-19, 13:36
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIC5
Hej. Jag planerar på att skaffa egen bostadsrätt i Stockholm så fort jag börjar köra för Taxi Stockholm men vad ska jag informera banken om gällande inkomst? Bör jag arbeta i en månad först för att sedan multiplicera det med 12 och ange summan som min årsinkomst eller ska jag gå efter garantilönen?

Tror banker kräver fast anställning. Och det är väl antagligen 6 månaders provanställning du kommer ha. Om du inte har kört taxi tidigare så kan du först se om du trivs. Jag vet en del som börjar köra taxi och sen slutar för att dom inte klarar av det sociala med jobbet. Då är det jobbigt att betala av ett bostadslån utan inkomst. Men du kanske redan kör taxi för ett annat bolag?
Senast redigerad av RadioGaGa 2012-04-19 kl. 13:44.
Citera
2012-04-19, 13:43
Medlem
Va på Kistamässan igår var lite livat när jag gick hem stod ~20 fultaxi utanför och sprang runt och försökte lura in folk.

När jag pekade på en 020 bil åt en av våra kunder vart dom sura och började skrika
Citera
2012-04-19, 13:49
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Va på Kistamässan igår var lite livat när jag gick hem stod ~20 fultaxi utanför och sprang runt och försökte lura in folk.

När jag pekade på en 020 bil åt en av våra kunder vart dom sura och började skrika

Verkligen sorgligt att det inte rensas upp i branschen. Men politikerna verkar skita i hur det ser ut.
Citera
2012-04-19, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Verkligen sorgligt att det inte rensas upp i branschen. Men politikerna verkar skita i hur det ser ut.

Det roliga är ju att dom säger att det är upp till kunden att åka eller inte priset står ju där sen får inte jag hyra ut min BR för 8000:- för att en HR i samma område kostar 5000:-.

Här kan man bli återbetalningsskyldig för "ocker" när man tar ut 3000:- "extra" för att täcka lån samt gardera sig mot slitage fast man skriver kontrakt och personen har betalt en summa varje månad i säg 2 år.

Men att kräva pengar tillbaka från en taxi mupp som tar 3-30x så mycket betalt ska vara omöjligt politiker
Citera
2012-04-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Tror banker kräver fast anställning. Och det är väl antagligen 6 månaders provanställning du kommer ha. Om du inte har kört taxi tidigare så kan du först se om du trivs. Jag vet en del som börjar köra taxi och sen slutar för att dom inte klarar av det sociala med jobbet. Då är det jobbigt att betala av ett bostadslån utan inkomst. Men du kanske redan kör taxi för ett annat bolag?

Nej, har inte kört taxi förut. Att man slutar för att man inte vill vara social låter rätt dumt av dem. Jag har haft värre jobb och klagosam är jag sällan dessutom så är jag säker på att jag klarar av att köra taxi om så många andra klarar det.
Citera
2012-04-20, 00:17
Medlem
Mvks avatar
Politiker ger blanka fan i det. Varför?
Därför att som med allt annat som har med invandring att göra så är man tyst som en mus och inte en jävel som kallar sig politiker gör sitt jobb rätt.

Politikerna är väl medvetna om fultaxi men säg att dom införde Maxtaxa eller rent av drog in tusentals taxilegg och tillstånd pga fiffel och ocker.

Vem vill vara ansvarig för ärendet som gör tusentals blattar arbetslösa?
Dom kan inte språket och är oftast medelålders gubbar, arbetsmarknaden drar inte precis i dessa individer.

Farsan till den mördade Ardiwan i Malmö har bott 14 fucking år i Sverige men behöver tolk när media intervjuar honom.
Inget ont om grabben men vafan sysslar man med i 14 år?

Friåkare kan inget annat än fiffel och djävulstyg.
Vem vill anställa en ex-friåkare, inte jag iaf.
Hellre ser politiker att turister bli klippta än att invandrare förlorar jobbet.
Att etablerad taxi ändå är en AMS-dump för invandrare räcker uppenbarligen inte.

" Alla vill att yxan skall gå men ingen vill hålla i skaftet."
Gustav Vasa.
Citera
2012-04-20, 00:39
Medlem
DunderKs avatar
Jag körde in hela 0kr idag, tröttna på skiten efter 3h. Skulle behöva lite expertishjälp känner jag, ska jag locka in kunderna med godis kanske?

Kan bara hålla med MVK, jag skulle inte kunna föreställa mig att det skulle kunnat fortgå om det vore svenska medelåldersmän som åkte runt. Tråkigt nog är det handlingsförlamade PK politker som skapar rasism och utanförskap i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in