2012-04-16, 22:53
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Min andreförare tjänar 40 000 kr/månad.
Men han jobbar sju dagar i veckan.

Stövel-Anders

Din kollega menade antagligen att han körde in 40 000kr/månad. Jag har också jobbat 7dagar i veckan och ALDRIG kommit i närheten av dom summorna, och då har jag haft många egna kunder.

Som det ser ut nu i Göteborg ska det ju till mycket för att ens dra in 2000kr per dag.
Citera
2012-04-16, 23:05
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
Din kollega menade antagligen att han körde in 40 000kr/månad. Jag har också jobbat 7dagar i veckan och ALDRIG kommit i närheten av dom summorna, och då har jag haft många egna kunder.

Som det ser ut nu i Göteborg ska det ju till mycket för att ens dra in 2000kr per dag.

2000kr per dag låter inte som någon höjdare :/
Citera
2012-04-16, 23:10
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Slutar aldrig förvånas över hur kasst göteborg verkar vara för taxichaufförer. Inte för att det är på topp här i Stockholm heller. Men förr när jag körde för ett lokalt bolag hade vi några som körde 7 dagar i veckan 13h om dagen (i perioder) som drog in 100-120.000.

Men vad ska man med pengarna till om man bara har tid över till att sova?

Så får man såklart ha i åtanke att det skiftar mellan månader såklart. Vissa har 4 helger vissa har 5. Skiljer sig väldigt stort på dessa två.

Men det känns som att dom där kassorna man hade som standard förr börjar sina bort. Nu nöjer jag mig om det går runt och ser till att ta mer ledigt istället för att alltid sitta i bilen och sina bort. Dött = åker hem tidigt.
Senast redigerad av Bbobi 2012-04-16 kl. 23:12.
Citera
2012-04-17, 10:18
Medlem
Citat:

Han följer vilotidsreglerna.

Droskägaren har berättat om chaufförens inkomster.
Jag kan själv bedöma att han följer vilotidsreglerna.

Stövel-Anders
Citera
2012-04-17, 16:46
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:

Stövel-Anders

om han är andreförare kan han väl inte jobba så många timmar el ? bättre att skaffa en utbildning om man vill tjäna 40tkr i månaden så man inte behöver dö i förtid.
Citera
2012-04-17, 17:05
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:

Stövel-Anders

mäh glömde ju vilotidsreglerna. finns ju en svensk lag också lagen om svensk arbetsrätt som säger att enligt 14:e paragrafen ska veckovilan omfatta minst 36 timmars sammanhängande ledighet under varje sjudagarsperiod och skall i den mån det är möjligt förläggas till veckoslutet.

Detta kan frångås om arbetsgivaren har ett kollektivavtal som säger något annat. Din åkare följer ju inte taxiavtalet. Tycker du borde hitta ett jobb hos en mer seriös åkare Om man är egen åkare så kan man givetvis jobba 7 dagar i veckan tacka gud för att man inte är det puhh..
Citera
2012-04-17, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcus_tns
om han är andreförare kan han väl inte jobba så många timmar el ? bättre att skaffa en utbildning om man vill tjäna 40tkr i månaden så man inte behöver dö i förtid.

Andreförare = en av två chaufförer som kör bilen

Stövel-Anders
Citera
2012-04-17, 17:52
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus_tns
mäh glömde ju vilotidsreglerna. finns ju en svensk lag också lagen om svensk arbetsrätt som säger att enligt 14:e paragrafen ska veckovilan omfatta minst 36 timmars sammanhängande ledighet under varje sjudagarsperiod och skall i den mån det är möjligt förläggas till veckoslutet.

Detta kan frångås om arbetsgivaren har ett kollektivavtal som säger något annat. Din åkare följer ju inte taxiavtalet. Tycker du borde hitta ett jobb hos en mer seriös åkare Om man är egen åkare så kan man givetvis jobba 7 dagar i veckan tacka gud för att man inte är det puhh..

Vad svensk lag säger om max antal timmar skiljer sig mellan olika jobb. Vet inte exakt vad som gäller just taxi. Men i många yrken där man faktiskt inte jobbar hela tiden såsom i fabrik utan bara är tillgänglig lika mycket som man faktiskt utför arbete får man arbeta betydligt fler timmar.

Varför är en åkare oseriös om en av hans anställda väljer att köra 7 dagar i veckan? Ska han säger nej till föraren? Hur svårt skulle han ha att skaffa en ny åkare där han kan köra 7 dagar? Dom skulle kasta sig över honom.

Många jobbar mycket för att dom vill. En del har inte mycket annat för sig och kollegorna är deras bästa vänner. En del jobbar hårt i perioder. Ser inget problem.
Citera
2012-04-17, 18:05
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Vad svensk lag säger om max antal timmar skiljer sig mellan olika jobb. Vet inte exakt vad som gäller just taxi. Men i många yrken där man faktiskt inte jobbar hela tiden såsom i fabrik utan bara är tillgänglig lika mycket som man faktiskt utför arbete får man arbeta betydligt fler timmar.

Varför är en åkare oseriös om en av hans anställda väljer att köra 7 dagar i veckan? Ska han säger nej till föraren? Hur svårt skulle han ha att skaffa en ny åkare där han kan köra 7 dagar? Dom skulle kasta sig över honom.

Många jobbar mycket för att dom vill. En del har inte mycket annat för sig och kollegorna är deras bästa vänner. En del jobbar hårt i perioder. Ser inget problem.

det står i taxiavtalet... en seriös arbetsgivare är väl mån om sina anställda och följer svensk lag
Citera
2012-04-17, 18:16
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
Andreförare = en av två chaufförer som kör bilen

Stövel-Anders

precis så 84 tim vecka max 336 tim månad...

40 000 x 0,33 13200kr i skatt c:a så 26800kr / 336 tim = 79kr i timman... inte omöjligt faktiskt när man räknar efter...

jag jobbar max 160 tim månad har fast timlön 124kr plus ob...
Citera
2012-04-17, 19:35
Medlem
Mvks avatar
Hej Boys!

Missa inte Plånboken i P1 nu på Onsdag Kl 10:03.
Handlar om Ocker-Taxi.
Efter sändningen går det att lyssna och ladda ner podcasten som MP3 på SR:s hemsida för er som inte kan lyssna på onsdag.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=5067655

Gå gärna in på Plånbokens Facebooksida och diskutera.
Det verkar som om saker och ting börjar röra sig.

Vi taxifolk får dra vårt strå till stacken och berätta hur branschen ser ut så det blir någon ändring på det rådande vilda västern systemet.

http://www.facebook.com/pages/Pl%C3%A5nboken-i-P1/208699322529344
Citera
2012-04-18, 10:53
Medlem
DunderKs avatar
Citat:

Stövel-Anders

Har hört många droskförare som berättat om dessa toppförare, tror bara det är skitsnack för att du ska känna dig kass. Ungefär som dessa telefonförsäljarskojare som lockar med att det finns säljare som tjänar 100papp i månaden på o sälja fiskolja över telefon

Har han äckligt välbetalda skolkörningar 13h om dagen eller vad är det frågan om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in