2011-12-09, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Visst går det att tjäna pengar. Håller inte heller med om de låga siffror som dyker upp ibland.

Att du däremot skulle tjäna 45k brutto i månaden är mindre troligt på 5dagar om du nu inte fifflar i böckerna.

Du kör alltså in lite över 6000kr per pass om lönen är 37%. Och nu var det ju MINST 30k på kontot också. Hur mycket drar du in en bra månad? 9000/pass? Sedan får du antagligen lön EXLUSIVE moms vilket innebär att denna siffra måste utökas ytterligare.

Topcab har väll förövrigt fått lite dåligt med jobb på sistonde? Aldrig sett så många topcabs på stolparna förut. Tom sett dom stå vid stolpar i närförorter i brist på jobb.

2, Nej det är inte så på taxi stockholm heller. Inte enligt chaufförerna iaf. Dvs de utan komplex för att dom är gamla och fortfarande sitter i samma sketna bil.

Att ha 30k på kontot är inte svårt. Bara att spara lite. Men tvivlar på att det var så du menade.

Påstår inte att du ljuger. Jag tror bara inte på det.
Sluta prata om per pass, prata om per timme. En pass kan vara 6 timmar eller 12 timmar eller mer eller mindre.
Citera
2011-12-09, 15:17
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanRepes
Sluta prata om per pass, prata om per timme. En pass kan vara 6 timmar eller 12 timmar eller mer eller mindre.

?? Spelar ingen roll.

Oavsett hur många eller få timmar han kör per pass så måste snittet av inkört per pass vara av en viss grad för att komma upp i den nivå han talar om. Drar han in lite över 120k på en månad får han en lön som resluterar i 30k efter skatt. 120k över 20pass = 6000 per pass I SNITT.

Han berättar hur många pass han kör i veckan och hur mycket han tjänar. Då är det rätt enkelt att räkna ut hur mycket han måste köra in i snitt per pass. Skolkat från matten?
Senast redigerad av Bbobi 2011-12-09 kl. 15:21.
Citera
2011-12-09, 16:31
Bannlyst
Har Teoriprovet Lagstiftning nästa vecka så det blir sitta inne, hinka kaffe och plugga hela helgen.

Något tips inför Lagstiftningsprovet i Taxi ?

MVH.
Citera
2011-12-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slukaren
Efter att ha skummat igenom den här tråden så har jag fått uppfattningen om att många tror att det inte att tjäna pengar på taxi. Så är inte fallet. Jag jobbar 5 dagar i veckan på topcab och har alltid minst 30k på kontot. På taxi stockholm även om hag inte kört för dom så tror jag saken är samma där.

Skitsnack. Att du har 30 000 netto per månad på 20 pass stämmer inte. Jag har dessutom själv kört för TSAB och jag snittade 80 000 inkört per månad vilket i runda slängar gav 17, 18000 netto per månad.
Gå tillbaka till dina droger som du skriver om så mycket i andra trådar.
Citera
2011-12-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubb
Jag har länge undrat hur någon som verkar veta något om persontransporter gång på gång kan uppvisa en sådan okunskap om ekonomiska incitament som du, men nu när du kommit ut som färdtjänstgubbe ramlar allt på plats.

Men då kan jag kort och sammanfattningsvis berätta att alla affärsdrivande företag höjer sina priser när de kan det. Taxi kan det under tider när efterfrågan är mycket högre än tillgången på bilar. Jag vet att detta är ett mycket svårt begrepp att ta in för folk som jobbat i kommunal, statlig eller landstingsbetald verksamhet så länge som du, men det ÄR så det fungerar ute i verkligheten.

Som vanligt håller jag med Snubb till 100 %. F.d kommunal samt landstingsanställda skall faktiskt inte yttra sig om hur det fungerar idag. Dröm er tillbaka till regleringarnas tid och folkhemmet istället.
Citera
2011-12-10, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubb
Jag har länge undrat hur någon som verkar veta något om persontransporter gång på gång kan uppvisa en sådan okunskap om ekonomiska incitament som du, men nu när du kommit ut som färdtjänstgubbe ramlar allt på plats.

Men då kan jag kort och sammanfattningsvis berätta att alla affärsdrivande företag höjer sina priser när de kan det. Taxi kan det under tider när efterfrågan är mycket högre än tillgången på bilar. Jag vet att detta är ett mycket svårt begrepp att ta in för folk som jobbat i kommunal, statlig eller landstingsbetald verksamhet så länge som du, men det ÄR så det fungerar ute i verkligheten.

Haha! Jag jobbar inte i kommunal, statlig eller landstingsbetald verksamhet. Har ägt, drivit och varit anställd inom privat verksamhet.... ;-)

Men fortfarande så kan man faktiskt förenkla taxorna, vissa bolag har ibland upp till 2-4 olika taxor på en vecka. Det borde räcka med en.
Citera
2011-12-10, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
Okej, och om man gör allt du skriver och känner mig ändå stressad. Att jag skulle sitta på café finns inte på kartan, aldrig att jag blir "ledig tills vidare" Av allt att döma är jag inte ensam heller, dom flesta andra jag pratar med känner sig stressade. Eftersom du tjänar %lön kan det förmodligen bero på det också, har man timlön är det klart dom pressar in så mycket som möjligt?

Sedan är det stressande i sig veta om man går på rast 12-12.30 kan dom få för sig att man ska hämta 12.30, helt otroligt vad dumma i huvvet dom kan va

Varför tror du Sandarna och majvallen med flera söker nya förare hela tiden om det är så lugnt och trevligt arbete? det är ett tyvärr ett pissjobb som är bra i grunden, bättre o köra budbil eller nåt.

Att köra budbil är faktiskt ännu värre, trust me - I know. Budbilar brukar betala runt 20-35% på inkört belopp till växelföretaget. Du kan inte själv påverka hur mycket du tjänar om du jämför med taxi. Där kan du få en kund på gatan, man brukar inte direkt få paket på gatan som budbil :-)

Budbilsförare har ibland väldigt hektiskt men det kan också vara att de sitter i princip en hel dag och tjänar nada. Många budförare jobbar ofta över för det kommer långkörningar sent på arbetsdagen, man har ofta jour utanför arbetstid om företaget har viktiga kunder. De flesta bryter mot vilotidsreglerna. Om du tittar på t.ex Stockholm så har det där varit ett enormt priskrig där budföretagen har gått ut med kampanjer i olika industriområden så man kör i princip budet gratis.

Vad många inte tänker på är att taxi är en bransch som många inte jobbar länge i. De flesta kommer och går, några få stannar kvar. Det tycker jag är synd då det innebär att branschen har dåligt rykte. Det blir inte bättre av att det finns rufflare och oseriösa inom branschen.
Citera
2011-12-10, 04:23
Medlem
Nu har jag fått hem taxiutbildningsmaterial och börjat smått. Hur mycket ska försöka ta in? Jag har massa frågor som jag svarar rätt på osv. Hur mycket tid och energi bör man lägga på att memorera in all text och info etc?

Får man t.ex en fråga på teoriproven om vad ämnet som gör däck mjuka heter ?
Eller vad de tre olika typerna av smörjolja heter?

Till sist: Vilka företag i Göteborg är bra att ha o göra med? Taxibolag givetvis. Vad har ni taxichaufförer i löner i dagens läge? Hur ser arbetsdagarna ut?

Tacksam för svar
Citera
2011-12-10, 05:12
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkey99
bumpbump..bump..

Repetera? Bli förhörd?

De enda tips du kan få inför detta prov är tips som gäller för instudering i allmänhet.
Citera
2011-12-10, 13:22
Medlem
crandits avatar
Citat:
Har Teoriprovet Lagstiftning nästa vecka så det blir sitta inne, hinka kaffe och plugga hela helgen.

Något tips inför Lagstiftningsprovet i Taxi ?

MVH.

Lagstiftning är den enklaste delen. Där ska du fokusera på mycket på skyltar, taxameter, eventuella straff vid brott, när taxileggen måste förnyas (alltså efter 10 år från datumet man får ut det, notera, frågan kommer två gånger i olika formuleringar ibland), vilotidsrapport, skolskjuts m.m. Denna del garanterar jag dig att du klarar om du läst igenom kapitlet ett par gånger. Det är ju den minsta delen att plugga in. Detta klarade jag bara genom att läsa två gånger. Dock är vilotiderna det jag hade svårt med. Men du klarar detta! Pm:a om du behöver veta mer om den delen
Citera
2011-12-10, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crandit
Lagstiftning är den enklaste delen. Där ska du fokusera på mycket på skyltar, taxameter, eventuella straff vid brott, när taxileggen måste förnyas (alltså efter 10 år från datumet man får ut det, notera, frågan kommer två gånger i olika formuleringar ibland), vilotidsrapport, skolskjuts m.m. Denna del garanterar jag dig att du klarar om du läst igenom kapitlet ett par gånger. Det är ju den minsta delen att plugga in. Detta klarade jag bara genom att läsa två gånger. Dock är vilotiderna det jag hade svårt med. Men du klarar detta! Pm:a om du behöver veta mer om den delen

Tackar och bockar för din information! Hjälpte mycket, känner jag kan stressa av lite mer nu!
Vilotiderna är det jag oroar mig mest för, man fattar ju NOLL , dock har jag förstått att man måste vila minst 11 timmar om man kört i ca 13 h eller nåt.. ja du hör, jag fattar nada om Vilotiderna. Kommer det mycket frågor om Vilotider? Känns som det kommer bli mycket chansande när det gäller dom jäklarna.
Citera
2011-12-10, 19:14
Medlem
Citat:
Tackar och bockar för din information! Hjälpte mycket, känner jag kan stressa av lite mer nu!
Vilotiderna är det jag oroar mig mest för, man fattar ju NOLL , dock har jag förstått att man måste vila minst 11 timmar om man kört i ca 13 h eller nåt.. ja du hör, jag fattar nada om Vilotiderna. Kommer det mycket frågor om Vilotider? Känns som det kommer bli mycket chansande när det gäller dom jäklarna.
Vilotider är krångligt, inte ens alla poliser klarar av att läsa viloboken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in