2011-11-04, 13:20
Medlem
FoxenMaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXILIYA
Det jag gillar med dig stövel Anders, är att du kör raka puckar och inte överdriver vad du kör in, som så många taxisluskar har tendens att göra. Hatten av
Det stämmer som stövel-Anders skriver om man kör kvällen natten i veckan och varannan lördag snittar man på strax under 300 i inkört per timma. 250 under veckan och 350 på fredag lördag.
Citera
2011-11-04, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoxenMax
Det stämmer som stövel-Anders skriver om man kör kvällen natten i veckan och varannan lördag snittar man på strax under 300 i inkört per timma. 250 under veckan och 350 på fredag lördag.
Stämmer bra, det går precis runt med de där siffrorna samt konkurrens gör att det kommer aldrig bli bättre än så.
Citera
2011-11-04, 20:58
Medlem
Axel61s avatar
Jag kan bara instämma i dom siffrorna som presenteras. Jag vill skylla på lagen om offentlig upphandling som är indirekt orsaken till dagens situation.
Kommunerna ingår i ett gemensamt länstrafikbolag med nya konstellationer som får till uppgift att upphandla för länet, det hyrs in en konsult som utarbetar en fin kravlista som presenteras för ägarna (kommunen).

De olika taxibolagen lägger sina bud varav någon sticker ut med ett underbud som inte är realistiskt i praktiken, men det går att genomföra med diverse arbetsmarknadsstöd. Naturligtvis blir kvaliteten lidande när chaufförerna varken hittar eller förstår svenska (vilket var ett av kraven).

Nu börjar kommunerna få in klagomål och undrar i sina förfrågningar hos länstrafikbolagen varför det inte funkar, länstrafikbolagen sparkar nedåt och skyller på underleverantörens som i sin tur lovar förbättringar. Förbättringarna uteblir och allt går en stund till tills folket samlat sig till en ordentlig kritik till kommunerna. Politikerna skruvar på sig och hör av sig gång på gång till länstrafikbolagen varvid dom skruvar åt informationskranen till kommunerna.

Ingen är egentligen nöjd utom ekonomerna som får det så billigt som det bara går.

Detta kommer inte att förändras förrän:
- Lagen om offentlig upphandling förändras.
- Länstrafikbolagen vågar genomföra sin fina kravlista.
- Politikerna får såpass ryggrad att dom vågar säga ifrån, vissa kommuner har lämnat länstrafikbolagen.
Citera
2011-11-04, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
De olika taxibolagen lägger sina bud varav någon sticker ut med ett underbud som inte är realistiskt i praktiken, men det går att genomföra med diverse arbetsmarknadsstöd. Naturligtvis blir kvaliteten lidande när chaufförerna varken hittar eller förstår svenska (vilket var ett av kraven).
Underbud kompenseras även med diverse fusk, annars går det inte rent ekonomiskt
Citera
2011-11-04, 22:46
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanRepes
Underbud kompenseras även med diverse fusk, annars går det inte rent ekonomiskt
Ja visst fan fuskas det och det vet länstrafikbolagen om, men dom har prispress på sig att uppfylla vilket gör att dom ser mellan fingrarna. Vad jävligare är att dom ger ut dispenser till enstaka åkare som inte kan uppfylla kraven men dom är billiga.
Men nu så är konkurrensverket upplysta om situationen så vi får se vad som händer i framtiden.
Citera
2011-11-06, 00:58
Medlem
var väl mitt ansiktsuttryck när jag såg detta på gepe.

Hur fan har h*n lyckats? Det är ju inget liten smäll heller. Och dessutom uppe på hållplatsen, hur lyckades h*n få upp bilen där? I den hastigheten? Man har ju sett dessa Mini köra som dårar men detta måste ju ändå vara något sorts rekord?

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.767509-taxi-korde-in-i-hallplats
Större bild: http://www.gp.se/image_processor/1.767511.1320520637!/image/3260806100.jpg_gen/derivatives/wide/3260806100.jpg
Citera
2011-11-06, 13:40
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirek
var väl mitt ansiktsuttryck när jag såg detta på gepe.

Hur fan har h*n lyckats? Det är ju inget liten smäll heller. Och dessutom uppe på hållplatsen, hur lyckades h*n få upp bilen där? I den hastigheten? Man har ju sett dessa Mini köra som dårar men detta måste ju ändå vara något sorts rekord?

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.767509-taxi-korde-in-i-hallplats
Större bild: http://www.gp.se/image_processor/1.767511.1320520637!/image/3260806100.jpg_gen/derivatives/wide/3260806100.jpg

jättekonstig olycka, aldrig sett någon köra fel där..någonsin. Föraren måste ha somnat eller nåt?
Citera
2011-11-07, 00:26
Medlem
DunderKs avatar
Äntligen lite positiva nyheter!
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.767790-razzia-mot-svarttaxi-gav-resultat
Citera
2011-11-07, 13:33
Medlem
italian-stalions avatar
Citat:
Hälften så billig i drivmedel?? Hälften av vad? Har dom uppfunnit något revolutionerande som vi inte vet något om? Inget vad jag vet. Sen är som dom skrev ovan garantier, behövs särskilt för något oprövat med en historia av skranglig kvalitet. Fransmännen har inte riktigt lyckats med driftsäkerheten kring elektroniken.

Jag var nog lite otydlig när jag skrev hälften så billig i drivmedel, men eftersom jag i tidigare inlägg försöker att jämföra med Mercedes E200 Sedan NGT och Passaten i kvalite...så tog jag det bara för givet att ni visste att jag menade hälften så billig i drift som bensin/gas.

Mvh
I-S

Citat:
Ursprungligen postat av greenfighter
Han menar nog e-hdi modellen som enligt fabriksuppgift drar 0,44 liter milen
peugot är ganska dyr serviceavtalsmässigt jämfört med exv ford och mercedes, vet inget om drivlinegaranti.

Serviceavtal: 2500 + moms/ i månaden på Service ( ej bestämt ännu på Peugeot)
Drivlinegaranti: 2 år obegränsad med mil

Mvh
I-S

Citat:
Ja det är väl bara 3008 modellen som är hybrid än så länge. Jag kör V70 D3 och MB 200 cdi (nya modellen) runt 0.6 blandat med övervägande landsväg. Halvera det!
Sen är det som du säger totalekonomin som är avgörande, bränslekostnaderna kommer knappt upp i 10%av ett åkeri,s kostnader.

Tyvärr kan vi som är anslutna till 020 i Stockholm välja vilken bil vi vill..utan är begränsade till ett par få modeller.
Konstigt att bränslekostnaderna i ett åkeri bara utgör 10% av kostnaderna.mycket märkligt.

Om ett åkeri har 2 bilar som rullar nästan 24h/dygn och vi ponerar att den ena av dem är bensin/gas ca 1L/mil, krav från 020-Stockholm för miljö + 80% av den totala bränslet per år MÅSTE vara gas) och den andra är en diesel (miljöklassad) drar ca 0,5L/milen.

Mvh
I-S
Citera
2011-11-07, 14:16
Medlem
Hej, har försökt leta mig till svaret på frågan via tidigare inlägg. men, har inte hittat svaret ännu så jag tänkte jag lägger in frågan på nytt. ska göra lagstiftningsprovet på onsdag för 3 gången, vilket i sig känns lite surt då jag fått 24 & 25 gångerna innan... men, till frågan. om man glömmer sin tidsbok hemma vad ska man då göra.

tacksam för svar
Citera
2011-11-07, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extra123
Hej, har försökt leta mig till svaret på frågan via tidigare inlägg. men, har inte hittat svaret ännu så jag tänkte jag lägger in frågan på nytt. ska göra lagstiftningsprovet på onsdag för 3 gången, vilket i sig känns lite surt då jag fått 24 & 25 gångerna innan... men, till frågan. om man glömmer sin tidsbok hemma vad ska man då göra.

tacksam för svar

Det kostar 2000 kronor i böter,
om du blir stoppad av polisen och inte har tidboken.

Så du bör åka hem och hämta tidboken.

Stövel-Anders
Citera
2011-11-07, 18:11
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av italian-stalion
Konstigt att bränslekostnaderna i ett åkeri bara utgör 10% av kostnaderna.mycket märkligt.
Hej, Nu måste jag ändå fråga om du har eller har haft ett åkeri, kanske ska du starta ett?
Det finns ett antal stora kostnader som ett åkeri för med sig, du har lönebiten, kapitalkostnader, anslutningskostnader, diverse myndighetskostnader m,m.

Vad vill du själv ha i lön? 20-22 000 brutto? vilket egentligen är för lite för det man håller på med. Plus sem, plus skatter på det.
Du har kapitalkostnader på investeringarna. Du har anslutningsavgiften om du ska vara med i en växel, varierar mellan 4-12 000:-
Plus en massa övriga små utgifter som kommer till. Jag körde ca 10 000 mil/år hade ungefär 5-7000:- i bränslekostnader varje månad, med moms.

Om du tänker skaffa en bil/åkeri så kolla med någon som du känner och har varit i branschen och som vill berätta vad det kan kosta innan du tar ett beslut.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in