2010-10-27, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Vafan då????????
Är det meningen att man själv ska ta dricksen man får från kortbetalningarna av inkörda kontanterna efter varje pass?

Jag kollade nyss på lönespecen och märkte att JAG INTE FÅTT MINA DRICKSPENGAR från kreditkorten.

Men däremot om man kollar på "erhållna kontanter" alltså dom pengar som jag ska lämna kontant till åkaren efter varje pass så ser man att drickspengarna har adderats med kontanterna... ???? wtf

Typ
Om jag kör in 1311 kr i kontanter och har fått 59kr i drickskredit (dricks med kort) så står det i lönespecen "erhållna kontanter" 1370kr.

1311 inkörda kontanter + 59 min kort-dricks = 1370 i erhållna kontanter.

Dagar som jag inte fått någon kortdricks så står det bara kontanterna i "erhållna kontanter"-spalten.
Jag har dubbelkollat, jag har inte fått dricksen på lönen som betalades ut på bankkontot.
Varför har inte min åkare sagt detta?
Märker han inte att han får in alla kontanter och att jag inte tagit min dricks???
WTF??

Hade blivit vansinnig om det gick till sådär.. klart man ska ha sina dricks, hoppas du sparat körpassrapporterna och kräver åkaren på dricksen.

Själv har jag; inkört kontant minus kreditkort dricks= betala in
verkar vettigast.
Citera
2010-10-28, 04:23
Medlem
Mvks avatar
Ok, såhär ligger det till med dricksen på bank/kredit-kort.

Dricksbeloppet dras av automatiskt från "redovisa kontant".
Dvs jag får drickskrediten direkt då jag slipper ge åkaren samma belopp från kontanterna.

Om man har kört in 1000 i kontanter och fått 100kr dricks på kort ska man bara ge 900 i kontanter till åkaren och i "redovisa kontant"-spalten står det redovisa 900 kr.
Citera
2010-10-28, 04:35
Medlem
Mvks avatar
Varför sitter vissa kunder fram i taxin?
Jag sitter alltid bak.
Ännu mer mystiskt är när dom är ensamma och sitter fram och säger inte ett knyst.
Kan förstå folk som är pratsjuka men det här.......

Självklart får kunden sitta var denne vill men alla föredrar väl olika antar jag.

.................
Över till en annan grej:

Hur funkar era byten Nattchafför/Dagchafför?

Jag har en dagchafför som blir helvetisk förbannad, rosenrasande rent ut sagt om man är sen.
Fick världen utskällning NÄR JAG HADE KUNDER I BILEN en gång, såpass att kunderna frågade vad som stod på då mobilen ljudläckte.
Var då 13 min sen.

En annan gång var har så röd i ansiktet att hade jag haft en nål och petat så hade han exploderat.
Skakade gjorde han, åkaren vet om detta men säger att det är som det är.

Jag gillar skarpt min åkare men mår jävligt dåligt över detta och har enbart av den anledningen funderat byta.

Jag tackade nyss nej till en 515kr körning till landvetter och andra ggr har jag tackat nej till färdtjänst-turer som hade gett 5000-6000kr.

Jag är av den uppfattningen att det är ok att ta körningar om man går över den andres tid och det har jag sagt till honom att han kan göra men han har haft problem med just detta enligt åkaren och har precis börjat sköta sig och vill inte att man ska "tänja på gränserna".

Pratade med en kollega som säger att han och dagchaffören ringer bara varandra om det dyker upp körningar och är flexibla, en gång hade han han fått en 6timmars körning och dagchaffören hade sagt grattis och gett honom beröm.

Jag VET att det kommer att smälla någon gång.
Jag är inte aggressiv eller våldsam för fem öre, speciellt inte på kneget men den här killen är ostabil.
Vafan ska jag göra?
För mig är det ok men han blir vansinnig.
Citera
2010-10-28, 11:41
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ok, såhär ligger det till med dricksen på bank/kredit-kort.

Dricksbeloppet dras av automatiskt från "redovisa kontant".
Dvs jag får drickskrediten direkt då jag slipper ge åkaren samma belopp från kontanterna.

Om man har kört in 1000 i kontanter och fått 100kr dricks på kort ska man bara ge 900 i kontanter till åkaren och i "redovisa kontant"-spalten står det redovisa 900 kr.

Jag har löst mitt dricksproblem. Jag upptäckte att dricks endast dras om man drar kortet direkt istället för att, som förut, gå in i BABS manuellt. Annars funkar det inte på min megtax.... Skumt.
Citera
2010-10-29, 15:48
Medlem
Så då var allting gjort, läkarundersökningen avklarad idag. Det jag undrar nu är, ska jag som har glasögon bifoga "receptet" på mina glasögons styrka, eller räcker det att optikern fyller i det i läkarintyget?

Sen undrar jag också vart blanketterna ska skickas? Det finns två olika postnummer, 701 97 och 701 98, vilket av dessa ska blanketterna till? Det står att man ska skicka in ansökan om taxiförarlegitimation till ett postnummer, samt bifoga läkarintyget. På läkainryget står det att det ska skickas till ett annat postnummer, alltså inte samma = väldigt svårt att bifoga då de måste skickas i olika kuvert??
Hur gjorde ni?

//Christoffer
Citera
2010-10-29, 17:57
Medlem
Klar med alla prov jag med nu. Bara läkarundersökningen kvar på Tisdag. Varumärkesutbildningen börjar på Torsdag. Sen blir det färdtjänstutbildningen direkt också då polaren jag ska köra för pröjsar även den.
Citera
2010-10-29, 18:07
Medlem
Jag skickade alltihop till ett postnummer, tror det var 70197. Det där måste ju vara en miss av Transportstyrelsen att det står olika på blanketterna. Förhoppningsvis hamnar det rätt iaf.

Angående läkarundersökningen hade jag sådan tur att jag fick den helt gratis, då jag samtidigt besökte vårdcentralen i ett helt annat ärende...
Citera
2010-10-29, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajare6
Klar med alla prov jag med nu. Bara läkarundersökningen kvar på Tisdag. Varumärkesutbildningen börjar på Torsdag. Sen blir det färdtjänstutbildningen direkt också då polaren jag ska köra för pröjsar även den.
sen vill jag tillägga att han är ur gnagare!!!
Citera
2010-10-30, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajare6
sen vill jag tillägga att han är ur gnagare!!!

Låter som att det är en vettig snubbe då med andra ord!

Nyss hemkommen från ännu en natt i svängen.

Snackade med en kollega samtidigt som jag tvättade bilen. Han slog mig med 45 kronor i inkört inatt

Slår honom imorgon.
Citera
2010-10-30, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totto
Jag skickade alltihop till ett postnummer, tror det var 70197. Det där måste ju vara en miss av Transportstyrelsen att det står olika på blanketterna. Förhoppningsvis hamnar det rätt iaf.

Angående läkarundersökningen hade jag sådan tur att jag fick den helt gratis, då jag samtidigt besökte vårdcentralen i ett helt annat ärende...
Jag tror jag skickade till 701 98 efter samtal med transportstyrelsen, dock för privat personer då yrkestrafik hade gått hem 15 och jag ringde 15:30... 98 har tydligen hand om körkortsärenden. Oavsett sa hon att det kommer rätt, de skickar det om det kommit fel :-)

Men det känns som en miss med 2 olika postnummer ja...
Citera
2010-10-31, 11:33
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Varför sitter vissa kunder fram i taxin?
Jag sitter alltid bak.
Ännu mer mystiskt är när dom är ensamma och sitter fram och säger inte ett knyst.
Kan förstå folk som är pratsjuka men det här.......

Självklart får kunden sitta var denne vill men alla föredrar väl olika antar jag.

.................
Över till en annan grej:

Hur funkar era byten Nattchafför/Dagchafför?

Jag har en dagchafför som blir helvetisk förbannad, rosenrasande rent ut sagt om man är sen.
Fick världen utskällning NÄR JAG HADE KUNDER I BILEN en gång, såpass att kunderna frågade vad som stod på då mobilen ljudläckte.
Var då 13 min sen.

En annan gång var har så röd i ansiktet att hade jag haft en nål och petat så hade han exploderat.
Skakade gjorde han, åkaren vet om detta men säger att det är som det är.

Jag gillar skarpt min åkare men mår jävligt dåligt över detta och har enbart av den anledningen funderat byta.

Jag tackade nyss nej till en 515kr körning till landvetter och andra ggr har jag tackat nej till färdtjänst-turer som hade gett 5000-6000kr.

Jag är av den uppfattningen att det är ok att ta körningar om man går över den andres tid och det har jag sagt till honom att han kan göra men han har haft problem med just detta enligt åkaren och har precis börjat sköta sig och vill inte att man ska "tänja på gränserna".

Pratade med en kollega som säger att han och dagchaffören ringer bara varandra om det dyker upp körningar och är flexibla, en gång hade han han fått en 6timmars körning och dagchaffören hade sagt grattis och gett honom beröm.

Jag VET att det kommer att smälla någon gång.
Jag är inte aggressiv eller våldsam för fem öre, speciellt inte på kneget men den här killen är ostabil.
Vafan ska jag göra?
För mig är det ok men han blir vansinnig.

Jag förstår dagchauffören om det händer ofta. Dagföraren har troligen jobbat länge och har inarbetade rutiner och kanske fasta körningar också? Tycker det känns respektlöst att köra över på kollegans arbetstid för att själv kunna tjäna lite mer deg.
Citera
2010-11-01, 00:16
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
Jag förstår dagchauffören om det händer ofta. Dagföraren har troligen jobbat länge och har inarbetade rutiner och kanske fasta körningar också? Tycker det känns respektlöst att köra över på kollegans arbetstid för att själv kunna tjäna lite mer deg.

Antar att det är olika från person till person.
Jag ser det som att ingen tjänar på att neka körningar för 5000kr.
Jag får inga pengar och åkaren får definitivt inga pengar.

Hade bara önskat att man hade en kollega som var lite mer flexibel.
Samma sak ifall han ringer till mig en dag och frågar om det är ok att han tar en körning som genererar 5lök även om det går över på min tid.
Jag skulle inte ha något emot det. Givetvis ska allt vara ömsesidigt.

Om du sitter hemma och jag ringer dig och frågar om det är ok att jag kör till t.ex. karlstad från Göteborg, vad hade du sagt?
Nästa gång kan det vara din tur. Lite så jag ser på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in