2009-11-03, 16:47
Medlem
pilt77s avatar
sex veckors kurs för att börja köra taxi?

jag fick nyckeln till bilen och en handskriven lapp på hur taxametern funkade, sen var min utbildning klar när jag började köra
Citera
2009-11-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77

jag fick nyckeln till bilen och en handskriven lapp på hur taxametern funkade, sen var min utbildning klar när jag började köra

Mjo men här är det arbetsförmedlingen som betalat alla utgifter för taxilegget. Provavgifter, tillverkning osv. Sen får du två veckors teori. Tredje veckan kommer externa föreläsare och pratar hot och våld m.m Fjärde veckan praktik. Femte och sjätte är det provskrivningar, läkarundersökningar osv. Samtidigt som man får övningsköra Dessutom betalar dom två prov om man skulle kugga på något
Citera
2009-11-03, 23:14
Medlem
Onkelkonkels avatar
Har en del funderingar på det här med att köra taxi. Håller själv på att ta körkort just nu och teorin är redan klar och endast körningen kvar. Men om man skulle köra i Helsingborgsområdet så måste man veta dom större gatorna etc? Klart jag kan en del men men.

En annan del, har ingen vidare utbildning än för park och grönyte-underhållning. Undrar om lönen kan vara någorlunda? Menar du landar väl inte på 10k ut efter skatt? Klart beror på hur mycket du jobbar etc.

Några länk-tips där jag kan läsa mer om taxi-yrket?

ps. det är ingen åldersgräns för att köra taxi? förutom 18+ och körkort?
Citera
2009-11-03, 23:19
Medlem
BoyyyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelkonkel
ps. det är ingen åldersgräns för att köra taxi? förutom 18+ och körkort?

Åldergränsen är 21 och körkort i minst två år.
Citera
2009-11-03, 23:20
Medlem
Onkelkonkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyyyBoy
Åldergränsen är 21 och körkort i minst två år.

tut tut där gick de tåget.

Jaha, bara fundera vidare då.

tackar för snabbt svar!
Citera
2009-11-03, 23:24
Medlem
BoyyyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelkonkel
tut tut där gick de tåget.

Jaha, bara fundera vidare då.

tackar för snabbt svar!

Japp, så är det. Bara att ta nya tag. Sök till Poståkeriet eller något istället då om du är intresserad av glida runt i bil.
Citera
2009-11-04, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77

Börjar förstå att branchen är som den är!! Jävligt bra med en riktig utbildning det behövs för att höja statusen på ett fint servicejobb, jag tror att det finns dom som har fått nyckeln t.o.m. utan en handskriven lapp. Det skulle ochså vara krav att man genomgått svenskundervisning i mellanstadiet (godkänd efter sexan)
Citera
2009-11-04, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagrido
Hmm.. Näe, det tror jag inte.. Yrkesakademin har ju långt ifrån bara taxileg som dom utbildar inom.. Som det ser ut så kommer praktiken, 3-4 dagar, att göras på Taxibil Syd här i Göteborg. Sen får vi se vart man hamnar efter det. Du kan välja helt fritt vilket bolag du ska söka till som jag förstått det iaf

Skynda dig medans TBS finns kvar Igår sålde Taxibil Syd av alla bilar och anställda till två utomstående killar, BCn i Göteborg läggs ner. Flera bekanta som kör för de och de kommer inte ens upp i nivån för garantilön. Förare som gråter för att de inte får in några pengar.

Jag skulle nog titta åt annat håll om jag vore dig.
Citera
2009-11-04, 08:46
Medlem
Om man har tänkt plugga in allt själv, vilken kurslitteratur ska man köpa, och var? Sökt lite på blocket men hittar inget begangnat, kanske inte är så mycket litteratur så att folk bryr sig om att ens sälja vidare det?
Citera
2009-11-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geocacher
Skynda dig medans TBS finns kvar Igår sålde Taxibil Syd av alla bilar och anställda till två utomstående killar, BCn i Göteborg läggs ner. Flera bekanta som kör för de och de kommer inte ens upp i nivån för garantilön. Förare som gråter för att de inte får in några pengar.

Jag skulle nog titta åt annat håll om jag vore dig.

Väljer inte själv vart man gör praktiken utan det väljer dom på kursen. Men vart man söker jobb sen det är helt fritt. Kan söka till haparanda om jag så vill
Senast redigerad av hagrido 2009-11-04 kl. 12:43.
Citera
2009-11-04, 12:30
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter88
Om man har tänkt plugga in allt själv, vilken kurslitteratur ska man köpa, och var? Sökt lite på blocket men hittar inget begangnat, kanske inte är så mycket litteratur så att folk bryr sig om att ens sälja vidare det?

Det enda du behöver är Taxiboken.
www.google.com

Sen kan du behöva Motormännens vägatlas, valfri årgång.
Det är dock inget måste, jag klarade mig galant med en annan.
Citera
2009-11-04, 17:14
Medlem
Okej. för jag har ringt vägverket bland annat och de hänvisade till yrkestrafiken.se eller något. Grejen var att jag aldrig hittade någon info på vad jag behövde plugga in. Sen är det ju så också att jag tog mitt körkort för lite mer än två år sedan, och jag lusläste knappast teoriboken... har antagligen glömt bort det mesta.

Med tanke på det, räcker den här taxiboken? eller borde jag repetera tex frågor som var på B-provet, typ max vikt för släpvagn etc.

Om jag köper "taxiboken" är det bara att dra igenom den då?

En grej till, om man bor/pluggar i Göteborg, som jag gör, vilken firma är bra att söka sig till? har kollat både göteborg och kurir nu, och de har båda förberedande obligatoriska kurser för alla de ska anställa. Göteborg's går på 3500 +1000 för kläder, och kurirs går på 4200 + 1600 för kläder. Är endå en del pengar för mig som student, gäller ju att man väljer rätt så att säga Såg på kurirs hemsida att de hade en hel del företag knutna till sig etc, kanske bättre?
Senast redigerad av Peter88 2009-11-04 kl. 17:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in