Nattens pass är avslutat och sängen väntar. Men innan jag avslutar "dagen" och påbörjar en ny så ska jag skriva av mig. Det börjar med ämnet "schyssta kunder & prutande idioter":
I 99 fall av 100 ger jag inga rabatter förutom till kunder som har rabattkort, studentlegg etc. Familj och vänner kör jag gratis. Efter detta finns den där som får rabatt och det är den "schyssta" kunden. En kund som hoppar in och direkt börjar pruta, frågar efter ett fastpris, om jag kör svart eller helt enkelt kommer med ett skambud får inte en endaste krona i rabatt.
Kunden stiger in i taxin...
Kund: Öh chaufförn kan du ge mig ett fast schysst pris till mickelsgatan?!
Jag: Nä.. (trycker igång taxametern direkt och börjar köra)
Kund: Kom igen nu båda tjänar på det. Förra chaufförn körde oss för 50 spänn! (150-160 kr går resan på normalt sett)
Jag: Aha.. (fortsätter köra, dock inte en pinne över gällande hastighet)
6 minuter senare är vi framme.. jag stänger av taxametern precis på millimetern där kunden vill kliva av och inte en millimeter innan.. 157 kr tack!
Här kommer ett till exempel... fast med den "schyssta" kunden...
Kund: Tjenare... mickelsgatan tack!
Jag: Tjenare! Japp ska bli! (Vänder taxin och börjar köra 100-150 meter innan jag sätter på mätaren)
Kund: fasen vad mycket folk det var på krogen ikväll.. blev jätte varmt där inne!
Jag: jasså?! Fast det är ju klart.. Petter var ju där och spelade ikväll.. brukar dra till sig mycket folk då! hehe(mättaren tickar på..)
Kund: ja precis!
6 minuter senare är vi framme.. strax innan infarten till mickelsgatan stänger jag av taxametern.. 139 kr tack!
Det kan löna sig att vara artig & trevlig som kund, även att ge fan i att pruta på chaufförens lön!
Ville bara skriva av mig lite...