2009-08-07, 01:02
Medlem
har lite frågor angående taxikort/yrke

vad kostar det att ta ett taxikort?
är det lätt att fixa extraknäck som taxichaffis på exempelvis helger etc?
Citera
2009-08-07, 18:59
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnusen
har lite frågor angående taxikort/yrke

vad kostar det att ta ett taxikort?
är det lätt att fixa extraknäck som taxichaffis på exempelvis helger etc?

Det enklaste sättet att ta reda på det torde vara att kontakta det lokala taxibolaget. I regel behövs det alltid folk som kan köra helger/nätter. Var bor du någonstans?

Taxiboken = 300 kr
Motormännens vägatlas = 0 kr, den lånar du på biblioteket.
teoriprov = 220 kr x 3 = 660 kr
Uppkörning = 700 Kr.
Läkarundersökningen = Några hundra
ansökan = 700 kr.

Med andra ord är det pengar du snabbt kan köra in igen.
Citera
2009-08-07, 20:37
Medlem
pilt77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Det enklaste sättet att ta reda på det torde vara att kontakta det lokala taxibolaget. I regel behövs det alltid folk som kan köra helger/nätter. Var bor du någonstans?

Taxiboken = 300 kr
teoriprov = 220 kr x 3 = 660 kr 300*3=900
Uppkörning = 700 Kr.
ansökan = 700 kr.

Prutade du på dina avgifter?
Citera
2009-08-08, 06:40
Medlem
sushitas avatar
Nattens pass är avslutat och sängen väntar. Men innan jag avslutar "dagen" och påbörjar en ny så ska jag skriva av mig. Det börjar med ämnet "schyssta kunder & prutande idioter":

I 99 fall av 100 ger jag inga rabatter förutom till kunder som har rabattkort, studentlegg etc. Familj och vänner kör jag gratis. Efter detta finns den där som får rabatt och det är den "schyssta" kunden. En kund som hoppar in och direkt börjar pruta, frågar efter ett fastpris, om jag kör svart eller helt enkelt kommer med ett skambud får inte en endaste krona i rabatt.

Kunden stiger in i taxin...

Kund: Öh chaufförn kan du ge mig ett fast schysst pris till mickelsgatan?!
Jag: Nä.. (trycker igång taxametern direkt och börjar köra)
Kund: Kom igen nu båda tjänar på det. Förra chaufförn körde oss för 50 spänn! (150-160 kr går resan på normalt sett)
Jag: Aha.. (fortsätter köra, dock inte en pinne över gällande hastighet)

6 minuter senare är vi framme.. jag stänger av taxametern precis på millimetern där kunden vill kliva av och inte en millimeter innan.. 157 kr tack!

Här kommer ett till exempel... fast med den "schyssta" kunden...

Kund: Tjenare... mickelsgatan tack!
Jag: Tjenare! Japp ska bli! (Vänder taxin och börjar köra 100-150 meter innan jag sätter på mätaren)
Kund: fasen vad mycket folk det var på krogen ikväll.. blev jätte varmt där inne!
Jag: jasså?! Fast det är ju klart.. Petter var ju där och spelade ikväll.. brukar dra till sig mycket folk då! hehe(mättaren tickar på..)
Kund: ja precis!

6 minuter senare är vi framme.. strax innan infarten till mickelsgatan stänger jag av taxametern.. 139 kr tack!

Det kan löna sig att vara artig & trevlig som kund, även att ge fan i att pruta på chaufförens lön!

Ville bara skriva av mig lite...
Citera
2009-08-08, 11:30
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77
Prutade du på dina avgifter?

Nix, proven kostar 220 kr såvida de inte genomförs efter kl 18.00 och helg. DÅ kostar de 290 kr.

Källa: http://www.yrkestrafiken.se/Avgifter/
Citera
2009-08-08, 20:34
Medlem
kitschlemurs avatar
I övrigt undrar jag om man måste vara 21 fyllda för att få skriva teoriproven?
Citera
2009-08-08, 20:35
Medlem
kitschlemurs avatar
Sry för dubbelpost.

Kan man skriva teoriproven fasten man inte är 21 år fyllda?
Citera
2009-08-09, 00:17
Medlem
Citat:

Taxiboken = 300 kr
teoriprov = 220 kr x 3 = 660 kr
Uppkörning = 700 Kr.
ansökan = 700 kr.

okej låter lovande, västsverige (ej göteborg)
Citera
2009-08-09, 00:20
Medlem
kunis-beroendes avatar
Citat:
I övrigt undrar jag om man måste vara 21 fyllda för att få skriva teoriproven?

Ja så klart , jag var 20 när jag gjorde teorin
Citera
2009-08-09, 09:43
Medlem
kezss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
Nattens pass är avslutat och sängen väntar. Men innan jag avslutar "dagen" och påbörjar en ny så ska jag skriva av mig. Det börjar med ämnet "schyssta kunder & prutande idioter":

I 99 fall av 100 ger jag inga rabatter förutom till kunder som har rabattkort, studentlegg etc. Familj och vänner kör jag gratis. Efter detta finns den där som får rabatt och det är den "schyssta" kunden. En kund som hoppar in och direkt börjar pruta, frågar efter ett fastpris, om jag kör svart eller helt enkelt kommer med ett skambud får inte en endaste krona i rabatt.

Kunden stiger in i taxin...

Kund: Öh chaufförn kan du ge mig ett fast schysst pris till mickelsgatan?!
Jag: Nä.. (trycker igång taxametern direkt och börjar köra)
Kund: Kom igen nu båda tjänar på det. Förra chaufförn körde oss för 50 spänn! (150-160 kr går resan på normalt sett)
Jag: Aha.. (fortsätter köra, dock inte en pinne över gällande hastighet)

6 minuter senare är vi framme.. jag stänger av taxametern precis på millimetern där kunden vill kliva av och inte en millimeter innan.. 157 kr tack!

Här kommer ett till exempel... fast med den "schyssta" kunden...

Kund: Tjenare... mickelsgatan tack!
Jag: Tjenare! Japp ska bli! (Vänder taxin och börjar köra 100-150 meter innan jag sätter på mätaren)
Kund: fasen vad mycket folk det var på krogen ikväll.. blev jätte varmt där inne!
Jag: jasså?! Fast det är ju klart.. Petter var ju där och spelade ikväll.. brukar dra till sig mycket folk då! hehe(mättaren tickar på..)
Kund: ja precis!

6 minuter senare är vi framme.. strax innan infarten till mickelsgatan stänger jag av taxametern.. 139 kr tack!

Det kan löna sig att vara artig & trevlig som kund, även att ge fan i att pruta på chaufförens lön!

Ville bara skriva av mig lite...
Sen finns det idioter som inte börjar bråka om priset förrän man är framme och då har de inte lagt märke till att man redan gett dem en rabatt genom att inte slå på taxametern direkt.
Citera
2009-08-09, 11:05
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunis-beroende
Ja så klart , jag var 20 när jag gjorde teorin

haha jag vet inte om det är sömnbristen som gör sig påmind eller om man faktiskt anar lite ironi här. Det är alltså 21 år som gäller och du lyckades mygla?
Citera
2009-08-10, 00:00
Medlem
kunis-beroendes avatar
Citat:
haha jag vet inte om det är sömnbristen som gör sig påmind eller om man faktiskt anar lite ironi här. Det är alltså 21 år som gäller och du lyckades mygla?

Nej nej allt e lagligt. Du får göra provet o uppkörning när du e under 21 men du får inte leg innan du har fyllt 21 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in