Sådär, nu har jag jobbat cirkus 50 h som taxichaffis på i en mindre landsortshåla (20 000 invånare). Det är inte mycket men jag har i alla fall fått en uppfattning om de olika klientelen man skjutsar omkring på.
Stereotyperna finns det gott om, bl.a:
* De skrikande tjejerna,
* Killen som säger "nu slår vi av taxametern va", som vid betalning stirrar argsint in i mina ögon och väntar på att få tillbaka varenda öre i retur.
* De pundade killarna som slänger fram 200 och säger "jag ger inte ett jävla öre mer, så dyrt som det är att åka" (då hade jag redan kommit fram och stannat taxametern på typ 80 spänn).
Jobbigt blir det också då man precis börjat en körning och kommer fram till en korsning där man kommer fram till målet oavsett vilket håll man kör åt, varpå hjärnan arbetat febrilt för att välja den snabbaste vägen. Är ju så där jag bor, antingen åker man runt staden på en fin huvudled eller så åker man slalom rätt igenom. Alla verkar ha olika åsikter om vad som är bäst. Tids- och prismässigt skiljer det sig knappt alls.
Har inte hunnit bli hotad, men spott och spä hade jag såklart räknat med att man måste stå ut med. Oftast är det nåt dyngpackat slödder som inte fattar att man inte kan hoppa rakt ut i vägen och sen slänga sig in i bilen hur som helst. Igår klarade jag mig lindrigt undan med "jävla fitta" och "jävla taxichaufför" när två gruvfyllon ockuperade bilen medan jag väntade på en långkörning.
De flesta är dock trevliga. De bästa kunderna är medelålders par som skall från en by till en annan. De är jordnära och snackar mycket goja vilket gör att stämningen höjs rejält. Deras resor brukar gå på 300 kr och oftast betalar de med en femhundralapp och låter mig behålla 200 kr i dricks.
Taxiyrket är kul, men jag ångrar ibland började köra här. Man blir igenkänd om man går ut på krogen, vilket inte alltid är kul om det råkar vara en missnöjd kund. De stora festhelgerna/jul/nyår osv är bara att avboka.
Annars är jag helnöjd.