2009-12-08, 20:26
Medlem
Snubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Hur kan ett bolag som taxi transfer nästan köra halva priset mot "taxi 020" och "taxi stockholm"? Hur går företaget/åkarna runt rent ekonomiskt när det är sådana skillnader. För Er som inte vet så kör taxi transfer fasta priser. Ibland när jag åkt med dom kan min resa som kostar 250 spänn ta över en timme pga köer (normaltid kanske 20 minuter) och det är ändå samma pris. Och som ni vet är det mer regel än undantag med köer i Sthlm. Så hur går företaget runt?
Personalkostnaderna är de största kostnaderna för nästan alla företag. Den som förlorar mest på fast pris 250 kronor för en timmes körning är chauffören. Åkeriet och växeln förlorar naturligtvis också lite grann, men jämfört med chaufförens lönetapp är det försumbart.

Jag skulle tro att Transfers chaufförer inte direkt slåss om fastpriskörningar, åtminstone inte i rusningstid.
Citera
2009-12-08, 21:45
Medlem
kitschlemurs avatar
Jag var på introduktionskurs idag. Fick sitta bredvid och knappa på Taxametern. En megtax, den gamla gråa man knappt ser skärmen på.

Herregud vad grejer det var att hålla reda på. Måste ju ha funnits runt 20-30 olika taxaval beroende på om det var företag, godstransport eller privatkörning etc.

Förut fanns det en interaktiv Megtax på deras hemsida, men den verkar vara borttagen. Någon som vet om den finns något liknande någon annanstans?

En annan sak... Om man tillfälligt pausar den genom att trycka Bet, hur återstartar man den? Fick en instruktion men den är lite luddig.
Citera
2009-12-09, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Jag var på introduktionskurs idag. Fick sitta bredvid och knappa på Taxametern. En megtax, den gamla gråa man knappt ser skärmen på.

Herregud vad grejer det var att hålla reda på. Måste ju ha funnits runt 20-30 olika taxaval beroende på om det var företag, godstransport eller privatkörning etc.

Förut fanns det en interaktiv Megtax på deras hemsida, men den verkar vara borttagen. Någon som vet om den finns något liknande någon annanstans?

En annan sak... Om man tillfälligt pausar den genom att trycka Bet, hur återstartar man den? Fick en instruktion men den är lite luddig.

Du trycker på Taxa, då ska den börja rulla.

Alla de olika taxorna brukar oftast inte vara något större problem, BCn brukar lägga in i förväg vad kunden ska åka på om det är en beställning.
Citera
2009-12-09, 13:11
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayyden
Du trycker på Taxa, då ska den börja rulla.

Alla de olika taxorna brukar oftast inte vara något större problem, BCn brukar lägga in i förväg vad kunden ska åka på om det är en beställning.

Gött!

Förhoppningsvis får jag börja köra till helgen. Allt går som en dans nu.

peter88: Ja, lite allt möjligt kan dyka upp. Mitt tips är att du plockar fram trafikförordningen och går igenom den till punkt och pricka. Sen markerar du sådant du är osäker på.
Citera
2009-12-18, 18:40
Medlem
Hej på er alla jag ska köra i jul och nyår för första gången och är lite nyfiken på vilka pass som är bäst att köra,tider,mm, håller till i 08a land,färdtjänst samt vanliga resenärer.Hoppas ni alla har mycket att göra tyck er det varit stillestånd i tråden Ha en lönsam samt goda o bra helger
Citera
2009-12-19, 13:17
Medlem
kitschlemurs avatar
Sådär, nu har jag jobbat cirkus 50 h som taxichaffis på i en mindre landsortshåla (20 000 invånare). Det är inte mycket men jag har i alla fall fått en uppfattning om de olika klientelen man skjutsar omkring på.

Stereotyperna finns det gott om, bl.a:

* De skrikande tjejerna,

* Killen som säger "nu slår vi av taxametern va", som vid betalning stirrar argsint in i mina ögon och väntar på att få tillbaka varenda öre i retur.

* De pundade killarna som slänger fram 200 och säger "jag ger inte ett jävla öre mer, så dyrt som det är att åka" (då hade jag redan kommit fram och stannat taxametern på typ 80 spänn).

Jobbigt blir det också då man precis börjat en körning och kommer fram till en korsning där man kommer fram till målet oavsett vilket håll man kör åt, varpå hjärnan arbetat febrilt för att välja den snabbaste vägen. Är ju så där jag bor, antingen åker man runt staden på en fin huvudled eller så åker man slalom rätt igenom. Alla verkar ha olika åsikter om vad som är bäst. Tids- och prismässigt skiljer det sig knappt alls.

Har inte hunnit bli hotad, men spott och spä hade jag såklart räknat med att man måste stå ut med. Oftast är det nåt dyngpackat slödder som inte fattar att man inte kan hoppa rakt ut i vägen och sen slänga sig in i bilen hur som helst. Igår klarade jag mig lindrigt undan med "jävla fitta" och "jävla taxichaufför" när två gruvfyllon ockuperade bilen medan jag väntade på en långkörning.

De flesta är dock trevliga. De bästa kunderna är medelålders par som skall från en by till en annan. De är jordnära och snackar mycket goja vilket gör att stämningen höjs rejält. Deras resor brukar gå på 300 kr och oftast betalar de med en femhundralapp och låter mig behålla 200 kr i dricks.

Taxiyrket är kul, men jag ångrar ibland började köra här. Man blir igenkänd om man går ut på krogen, vilket inte alltid är kul om det råkar vara en missnöjd kund. De stora festhelgerna/jul/nyår osv är bara att avboka.

Annars är jag helnöjd.
Citera
2009-12-19, 14:58
Medlem
Låter rätt bra, undrar om det är jämförtbart med gbg.
Hur gammal är du förresten? Kan tänka mig att drägg vågar ställa till med mer ifall det sitter någon ung spinkig kille bakom ratten. Är själv 21, kanske mer atletisk än biff, 1.80. På alla prov hittills så har alltid jag blivit uppropad sist, dvs jag har varit yngst. Lär ju lära mig hur man ska hantera folk som ställer till problem men funderar ändå på om jag kanske kommer åka på mer problem pga min ålder.

Det där med att man får någon hundralapp i dricks ibland om man har tur? Det åker rätt ner i fickan va, hur ofta händer det, tex en helgkväll. Antar att du kanske inte vet eftersom du bara kört 50h, men någon annan?
Övertalar du pundaren som vill ge dig 200 att han ska ha pengar tillbaka eller kniper du?

Allmänt, någon som kan ge en sammanfattning på hur man ska förhålla sig till folk när de betalar. Hur ärlig ska man vara mot sitt eget taxiåkeri, mot kunden etc. Handlar inte om att lura någon på pengar, utan mer tex de två situationerna där uppe. Om en kille som går på något bestämmer sig för att betala mer än vad han borde, så orkar man ju knappast börja diskutera med honom, kan ju ta hur lång tid somhelst.
Senast redigerad av Peter88 2009-12-19 kl. 15:05.
Citera
2009-12-19, 17:52
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter88
Hur gammal är du förresten? Kan tänka mig att drägg vågar ställa till med mer ifall det sitter någon ung spinkig kille bakom ratten. Lär ju lära mig hur man ska hantera folk som ställer till problem men funderar ändå på om jag kanske kommer åka på mer problem pga min ålder.

22 här. Väldigt sällan någon gör en negativ anspelan på åldern. Har hänt ett par gånger att folk spelat Allan, typ: "ohh en rookie, jamen då guidar jag dig så det blir rätt då!" eller "sätt på er säkerhetsbältena, vi har en nybörjare bakom ratten"! Men det är bara att köra, oftast är det fulla människor, och jag är säkert like dryg själv påverkad.

Citat:
Det där med att man får någon hundralapp i dricks ibland om man har tur?
Övertalar du pundaren som vill ge dig 200 att han ska ha pengar tillbaka eller kniper du?

Det är så olika, enligt mina kollegor i alla fall. För det mesta handlar det som småsummor, 7 kr dit, 3 kronor dit, småmynt som ingen vill ha tillbaka. Ett tips är att stanna taxametern jämnt på te.x 100 kr strax innan du kommer fram. Då slipper både du och kunden fippla med mynt och dessutom brukar de bli mer givmilda då. Jag erbjuder alltid kunden pengar/kvitto tillbaka, men i just det fallet var han så stenad att han bara ramlade ur bilen och försvann.

Citat:
Allmänt, någon som kan ge en sammanfattning på hur man ska förhålla sig till folk när de betalar. Hur ärlig ska man vara mot sitt eget taxiåkeri, mot kunden etc. Handlar inte om att lura någon på pengar, utan mer tex de två situationerna där uppe. Om en kille som går på något bestämmer sig för att betala mer än vad han borde, så orkar man ju knappast börja diskutera med honom, kan ju ta hur lång tid somhelst.

Så ärlig som möjligt är mitt tips. Det kommer man alltid längst med.
Citera
2009-12-19, 18:48
Medlem
Nu har jag slutat att köra taxi och kör istället färdtjänst några pass i månaden då jag pluggar. Jag är också ung (21 år) och har jobbat heltid på vanlig taxi i ett halvår iallafall så lite har jag hunnit med.
Något jag gjorde när jag körde var att sno pengar från kunder som är dryga. Om de betalar med kort så frågar du om de vill ha kvitto. Vill de inte det så väntar du tills de gått ur taxin. Tryck sedan in 20 spänn eller dylikt som dricks. Då drar du 20 spänn extra och de har inget kvitto på't. Jag har tjänat många hundralappar på det viset. OBS. Detta gjorde jag bara mot dryga personer som förjänar att bli bestulna på en obefintlig summa.
Ett annat tips är att ge de stora valörerna först tillbaka som växel och börja sedan tråckla med mynt. Då säger kanske 6 av 10 att du kan behålla mynten.

Angående åldern, det vanligaste man hör är "lammkött" från fräscha 30-åringar typ
Citera
2009-12-20, 00:27
Medlem
Ett tips är till dessa förare som tvekar om vilken väg som är bäst, (när 2 eller fler resvägar är lika prismässigt) är att fråga kunden VILKEN väg vill du åka?
Kundens svar är 1, jag vill åka Den vägen
svar 2 ingen aning det borde du som förare veta som förare (den är giftigast för att oavsett vilken väg du valt kommer den andra vägen vara bättre)
svar 3 ingen aning, jag kom med tåget och har ingen som hellst aning. (whohoo jackpott 300 spänn extra på den resan... fast sådant gör inte jag TSAB (TaxiStockholmAB) skall fortsättningsvis vara ett seriöst bolag, och så förbli.

En notis bara, New York har 12000 bilar på 10.000.000 personer
Stockholm har 5-6000 bilar på 1.000.000 personer... Gissa om det är en luckrativ marknad...
Citera
2009-12-20, 14:16
Medlem
ozones avatar
Citat:
Hur gammal är du förresten? Kan tänka mig att drägg vågar ställa till med mer ifall det sitter någon ung spinkig kille bakom ratten. Är själv 21, kanske mer atletisk än biff, 1.80. På alla prov hittills så har alltid jag blivit uppropad sist, dvs jag har varit yngst. Lär ju lära mig hur man ska hantera folk som ställer till problem men funderar ändå på om jag kanske kommer åka på mer problem pga min ålder.

Jag är 23 år och har kört Taxi i två år nu. Jag har inte märkt att åldern spelar någon roll. Det har en fördel då jag kör kvinnor i medelåldern 40 år. Dom flörtar något så otroligt och jag gör det tillbaka, även tjejer i åldern 18-23 år. Men sen kan jag få höra av killar i 30 årsåldern; "öh, när började du och köra då?" - dom tycker jag ser ut som 18 år och tror således också att jag fick körkortet i förrgår.

Citat:
Det där med att man får någon hundralapp i dricks ibland om man har tur? Det åker rätt ner i fickan va, hur ofta händer det, tex en helgkväll. Antar att du kanske inte vet eftersom du bara kört 50h, men någon annan?

Ja all dricks jag får åker rakt ner i fickan, det är endast mitt och bara MITT MITT och ingen annans. Om en pundare åker med mig som inte vet vilket taxibolag han åker med eller inte kommer komma ihåg vad han gjort ikväll, resan kostar 98 kr och jag får 500 kr, pundaren utbrister; "behåll dom där två kronorna du!" - så behåller jag dom där 402 kronorna som han missade Men är det en städad nykter kund så påpekar jag detta och förhoppningsvis får jag 100 kr i dricks för att jag är så ärlig.

Citat:

Jag körde tre tjejer som noga påpekade att dom hade rätt till studentpris. När vi väl var framme så stanna jag mätaren en bit från krogen, 98 kr tack! 100 kr fick jag och dom skulle promt ha tillbaka 2 kr. Hade jag inte stannat mätaren hade notan slutat på 101 kr. Men ett bra tips är att stanna mätaren så nära en jämn summa som möjligt, jag har märkt att hos dom allra snålaste går smärtgränsen på en 100 kr körning vid 95 kr, dvs stannar du vid 95 kr så får du den där 5:an i dricks. Så tänk på det om du känner en snål & girig luft i bilen. Annars kan du stänga av 10 kr innan. 10 spänn x 20 körningar=200 kr rakt ner i fickan eller en annan variant är att köra ut från parkeringen och ut på vägen och sen sätter du på mätaren och har den påslagen ända tills det är 100 meter kvar dit dom ska, detta kan generera 40-50 kr till dig eller så kan det ge Nada om kunden är snål.

För mig spelar det ingen roll vart jag stänger av mätaren då jag har timlön, men jag är en ärlig person som vill köra in cash till min åkare
Citera
2009-12-21, 21:59
Medlem
Rektangels avatar
Jag vet inte om det är offtopic men jag chansar.

Nån som har en aning om vilket taxibolag föraren tillhörde som anhölls misstänkt för våldtäkt i Göteborg?

http://www.expressen.se/nyheter/1.1820828/taxichauffor-misstankt-for-valdtakt-pa-kvinna-i-goteborg

Eller svara i denna tråd...Nån här borde ju ha hört rykten eller ha en aning.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=1082568
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in