2006-04-15, 07:42
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
Jaha, nyss hemkommen efter en seg långfredagstaxikväll. För ca en timme sen stannade jag till vid en krog för att hämta upp gångskubb. Ställde mig tyvärr lite olämpligt pga trafiksituationen. Just då kommer påpassligt farbror blå och påpekar olämpligheten (lugn kväll för dem med m a o) och ber mig köra in till sidan för att ta "ett litet snack".

Väl där (med kunder i bilen dessutom) börjar den notoriske polisen (tillsammans med något aspirantmupp) kolla bilen och ber om alla legitimationshandlingar inkl vilotidsboken. Självklart hade jag just den här kvällen glömt att fylla i vilotiden vid början av passet. Detta resulterade i en ordningsbot på summa: 1200 kr!!!

751 A Underlåtenhet att fortlöpande göra anteckningar i tidbok.

Ärligt talat visste jag inte att beloppen var så pass höga. Såg att flera andra kollegor blev drabbade också. Brukar slarva med boken då och då, har mest bara hört om kontroller på Arlanda, aldrig i stan.

Det som stör mig förutom den extremt nitiska och dryga polisen, är att min respekt för polisen som helhet nu fick sig en rejäl törn. När inget annat finns att göra en fredagkväll ger man sig på hederligt folk (nåja) och en för polisen bra informationskälla. Jag är inte lika villig att hjälpa "lagens långa arm" längre.

Vill även uppmana nuvarande och blivande taxichaffisar att fylla i era tidböcker! Som ni ser kan det annars bli dyra läropengar...

känner igen situationen, snutarna kan va plågsamt jobbiga ibland. Minns speciellt en episod¨: Fredagskväll fick en kund som skulle till Sergel Plaza för att hämta upp nån. Utanför hotellet var det såklart fullt med bilar, så jag fick dubbelparkera, väntade således på att kunden skulle komma tillbaka. Snuten kom, två riktigt stöddiga typer. Den ena muttla nåt om att "jag var en jävla idiot" får snutar säga så? Visst dubbelparkera får man inte, men jag stod inte i vägen för nån trafik och det gällde bara ett kort ögonblick. Å andra sidan är det lätt att man som taxiförare ibland glömmer trafikreglerna för att tillgodose kundens önskemål. Men hur f-n ska man göra om man ska till en adress där det är fullt med bilar utanför och ingen plats att stå på? Ska man ringa kunden och säga: Tyvärr jag kan inte hämta dig, det finns ingen plats att parkera på.

Angående tidböcker: Minns även här en episod från den 13/1 1997 kl 19.40. Stod på centralen. Plötsligt ser jag en polis, jag brukade alltid fylla i tidboken tillskillnad från många andra, men just den dan hade jag tydligen glömt det. När polisen frågade efter tidboken, tog jag fram den och började raskt att fylla i den, polisen manade bryskt att: Det där ska redan va ifyllt. Jag drog en vals om jag "inte hunnit" och andra ursäkter. Blev också väldigt sänkt av den här incidenten. Efter 1,5 år dimper ett brev ner i brevlådan. Har kvar det fortfarande, det står: Brott mot YTF §12-prisinformation samt brott mot YTL-ej ifylld tidbok, kontrollen gjord på centralplan i Stockholm. Beslutsdatum 980728 Krim inspektör Christer Holmlund Anteckningar: Förundersökningen nedlagd. Rapporteftergift lämnas Jag slapp böter och åtal. Vet inte varför, men det lönar sig alltid att käfta emot. Har fått rapporteftergift 2 ggr. Andra gången gällde det p-böter.
Citera
2006-04-15, 11:33
Medlem
Bananas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
Vet inte varför, men det lönar sig alltid att käfta emot. Har fått rapporteftergift 2 ggr. Andra gången gällde det p-böter.

Har man tur kan det löna sig. Ångrade efteråt att jag skrev på godkännandet. Då hade det visserligen kanske gått till åtal, men chansen är nog stor att förundersökningen hade blivit nedlagd. Ser framför mig hur en förundersökningsledare tittar på åtalsunderlaget, ruskar på huvudet och slänger det i papperskorgen.

Bara att bita i det sura äpplet. Nu väntar ännu en härlig taxikväll fullspäckad med bakslag.
Citera
2006-04-15, 14:06
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
Har man tur kan det löna sig. Ångrade efteråt att jag skrev på godkännandet. Då hade det visserligen kanske gått till åtal, men chansen är nog stor att förundersökningen hade blivit nedlagd. Ser framför mig hur en förundersökningsledare tittar på åtalsunderlaget, ruskar på huvudet och slänger det i papperskorgen.

Bara att bita i det sura äpplet. Nu väntar ännu en härlig taxikväll fullspäckad med bakslag.

Igår var en rätt halvdöd kväll i Halmstad iaf. Drog inte in mer än 3500 på 12 timmar.
Gissar att det gick lite bättre i St(j)ockholm
Citera
2006-04-15, 16:31
Medlem
buikos avatar
Taxi-taxi-taxi

Tänkte ta upp lite om droskchaufförens viktigaste arbetsredskap nämligen fordonet-taxibilen. Själv har jag alltid ansett att taxibilarnas taxibil är MERCEDES BENZ, den bilen utstrålar mer taxi än någon annan bil någonsin kan göra. Taximercorna var inte speciellt vanliga innan 60-talet. Då bestod den svenska taxiflottan mest av Volvosuggor, Opel Kapitän och jänkebilar läs: Chevrolet, Dodge och Plymouth. Mercorna ansågs väl för fina för taxi på den tiden. Nåväl, jänkebilarna blev allt ovanligare mot slutet av 70-talet, samtidigt såg en ny taxibil dagens ljus: nämligen SAAB 99, även om de förekom sparsamt. Vad hände på 90-talet då? jo avregleringen kom och alla möjliga märken började dyka upp. Även minibussarna blev vanliga. Idag är fortfarande Volvo och MB de vanligaste taxibilarna, men även VW Passat och SAAB 9-5 förekommer.

Vilka bilar har jag kört taxi med då?

Började med en liten SEAT Ibiza anno 1994. Det var en liten bil med manuell låda. Kändes inte som en taxibil, men var smidig att ta sig fram med, även om bagageutrymmet var i det närmaste obefintligt.

Våren 1995 blev det uppgradering till Volvo 940. Bilen var automatväxlad förståss och kändes bekväm, men väghållningen var väl sissådär.

September 1995 krockade jag i korsningen Hantverkargatan/Scheelegatan och 940:an bogserades iväg till bilskademontör, såldes senare och rullar nu i Värmland.

Efter några dar hämtade åkarn upp mig i sin nya bil, en sprillans Volvo 850 kombi 95:a. Den bilen hade bättre väghållning än 940:an och kändes piggare på nåt sätt. Den hade skinnklädsel och var min arbetsplats i nästan 3 år.

Ett pass var 850:an på verkstad ,åkarn hade hyrt en C-klasse MB 180D 96:a. Den kändes helt OK, minns att jag förundrades över att bränslemätarn aldrig rörde på sig, snål bil alltså.

Under tiden som taxidräng i Jönköping körde jag MB E300TD. Den bilen kändes halvslö, men ytterst rymlig, tyckte man satt rätt obekvämt i det "platta" förarsätet. Dessutom hade kunderna svårt för att slå igen "kassaskåpsdörrarna", med resultat att jag ständigt fick gå ut och efterstänga.

Om jag fick välja taxibil idag skulle det nog bli en Mercedes E-klasse framför V70 och tråkiga Passat.

så här ska en taxiförare se ut:

http://www.doktorn.org/Opel/PrinsBertil2004/Concoursd.htm
Citera
2006-04-15, 17:04
Medlem
Xstars avatar
Väldigt intressant skrivet! Jag har arbetat som trafikledare för stackare som du
Citera
2006-04-15, 18:30
Medlem
ccjjs avatar
Citat:
Tänkte ta upp lite om droskchaufförens viktigaste arbetsredskap nämligen fordonet-taxibilen. Själv har jag alltid ansett att taxibilarnas taxibil är MERCEDES BENZ, den bilen utstrålar mer taxi än någon annan bil någonsin kan göra. Taximercorna var inte speciellt vanliga innan 60-talet. Då bestod den svenska taxiflottan mest av Volvosuggor, Opel Kapitän och jänkebilar läs: Chevrolet, Dodge och Plymouth. Mercorna ansågs väl för fina för taxi på den tiden. Nåväl, jänkebilarna blev allt ovanligare mot slutet av 70-talet, samtidigt såg en ny taxibil dagens ljus: nämligen SAAB 99, även om de förekom sparsamt. Vad hände på 90-talet då? jo avregleringen kom och alla möjliga märken började dyka upp. Även minibussarna blev vanliga. Idag är fortfarande Volvo och MB de vanligaste taxibilarna, men även VW Passat och SAAB 9-5 förekommer.

Vilka bilar har jag kört taxi med då?

Började med en liten SEAT Ibiza anno 1994. Det var en liten bil med manuell låda. Kändes inte som en taxibil, men var smidig att ta sig fram med, även om bagageutrymmet var i det närmaste obefintligt.

Våren 1995 blev det uppgradering till Volvo 940. Bilen var automatväxlad förståss och kändes bekväm, men väghållningen var väl sissådär.

September 1995 krockade jag i korsningen Hantverkargatan/Scheelegatan och 940:an bogserades iväg till bilskademontör, såldes senare och rullar nu i Värmland.

Efter några dar hämtade åkarn upp mig i sin nya bil, en sprillans Volvo 850 kombi 95:a. Den bilen hade bättre väghållning än 940:an och kändes piggare på nåt sätt. Den hade skinnklädsel och var min arbetsplats i nästan 3 år.

Ett pass var 850:an på verkstad ,åkarn hade hyrt en C-klasse MB 180D 96:a. Den kändes helt OK, minns att jag förundrades över att bränslemätarn aldrig rörde på sig, snål bil alltså.

Under tiden som taxidräng i Jönköping körde jag MB E300TD. Den bilen kändes halvslö, men ytterst rymlig, tyckte man satt rätt obekvämt i det "platta" förarsätet. Dessutom hade kunderna svårt för att slå igen "kassaskåpsdörrarna", med resultat att jag ständigt fick gå ut och efterstänga.

Om jag fick välja taxibil idag skulle det nog bli en Mercedes E-klasse framför V70 och tråkiga Passat.

så här ska en taxiförare se ut:

http://www.doktorn.org/Opel/PrinsBertil2004/Concoursd.htm

Fyfan för att köra en manuell SEAT dag efter dag i innerstan. Det måste ha varit olidligt. Vet själv hur det är att sitta i kö dag efter dag under sommaren med en sliten manuell 240 utan AC.

Själv hoppas jag på att få köra en V70 D5 när jag börjar jobba. En E-klass hade inte vart helt fel heller men då ska det vara nyaste modellen
Det är visserligen stor chans att hamna i någon av de bilarna men man ser ju också många udda fåglar som Peugeot eller Citroën. Fattar inte varför de köper in sånt skräp. Sen finns det ju också lite speciella bilar åt det positiva hållet som nya BMW 5-serie, MB S-klass, nya Audi A6 och XC70. Men de ser man inte ofta.
Citera
2006-04-15, 18:48
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccjj
Det är visserligen stor chans att hamna i någon av de bilarna men man ser ju också många udda fåglar som Peugeot eller Citroën. Fattar inte varför de köper in sånt skräp. Sen finns det ju också lite speciella bilar åt det positiva hållet som nya BMW 5-serie, MB S-klass, nya Audi A6 och XC70. Men de ser man inte ofta.

Citroen som taxi kom nog först med CX Break på 70-talet. Den bilen hade ett bagageutrymme som en mindre bowlinghall. Sen avlöstes de av XM och C5. Bilarna har ju skön fjädring, men måste anses vara för låga för taxibruk, de går ju visserligen att höja, men ändå. Har man ftj, så måste man tänka på att en gammal kärring ska kunna sätta sig utan kröka ryggen för mycket. C5-orna är inte helt ovanliga, Peugeot 505 var populära på sin tid. Efterföljaren 605 var inte lika vanlig, men en och annan 405 rullade hos Botkyrka taxi. Franska bilar känns inte som nåt som håller att köra 50.000 mil med.

Sen begriper jag heller inte dom åkare som ska glassa med BMW, S-klass och FetVolvon XC70. Varför betala mer? Ett taxiåkeri ska ju vara lönsamt och det kan det knappast bli med en törstig XC70 eller S-klasse. Under min tid i Stockholm såg jag bara en enda S-klasse som gick under TS-flagg. Det var mest frifräsare som körde S-klasse, mest äldre sådana. (bilar alltså)
Citera
2006-04-15, 19:52
Medlem
Citat:
Sen begriper jag heller inte dom åkare som ska glassa med BMW, S-klass och FetVolvon XC70. Varför betala mer? Ett taxiåkeri ska ju vara lönsamt och det kan det knappast bli med en törstig XC70 eller S-klasse.

Är väl samma med bilskolor med lyxiga bilar? Det är mer än en bil, det är en arbetsplats där den som kör sitter där kanske 1800 timmar/år.
Citera
2006-04-15, 22:50
Medlem
buikos avatar
Språktest

Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Väldigt intressant skrivet! Jag har arbetat som trafikledare för stackare som du

jaha, du jobbade i växeln och "basade" över såna som mig...

Nu till nåt helt annat. Ett helt nytt fenomen på den svenska arbetsmarknaden. Vet ni vad mina vänner, Taxi Göteborg kräver språktest av taxi-aspiranterna Vad innebär då språktestet?

Jo nämligen följande:

Språktesten delas in i två olika delar; adressangivelser och synonymtest. Om du godkänns i lokalkännedoms- och språktesten gör vi en intervju med dig, och ibland även en körtest. Normalt tar det en förmiddag att genomföra förtesten.

Språktest • 30 st adresser ropas upp som sedan skall hittas i kartbokens adressregister inom en minut. • Tidsåtgång max 30 minuter. • Para ihop 20 st likalydande ord, s.k. synonymer. Tidsåtgång max 15 minuter.

OK att adressangivelser ska kunnas, men har det med språk att göra? Taxiaspiranten måste klara ett synonymtest..Hmm vad innebär det? Nån Göteborg-taxiförare som kan svara på det? Är det nåt i stil med: snuten-bengen...körning-styrning...pengar-stålar...tjafsa-jiddra...snubbe-lirare..Varför ska taxiföraren genomgå detta synonymtest? Det låter mer som ett sätt att anpassa "utbildningen" för nysvenskarna som numer utgör en stor del av taxislusk-klientelet i våra städer.

Några av adressfrågorna verkar rätt lätt även för mig som icke-gbg-are:

Fråga. Vad heter den staty som står på Götaplatsen?

En rolig lek som man kan göra för att öva på taxiyrket:

• Låt någon god vän “agera kund” och övningskör med den egna bilen mellan olika adresser.

Inte nog med språktestet, man måste dryfta sitt privatliv också

Intervju Den muntliga intervjun syftar till att lära känna den sökande och bedöma personens lämplighet som förare hos Taxi Göteborg. Vi samtalar under ca 30 minuter om bland annat: • • Bakgrund • • Skolutbildning • • Tidigare arbeten • • Levnadsförhållanden

ser man på! skolutbildning är ett måste, levnadsförhållanden? som taxi-aspirant föredras säkert: asocial unkis utan vänner som vill jobba när alla andra är lediga. Körtest krävs också! Det har jag aldrig blivit utsatt för, har de det i Taxi Sthlm, Kurir eller 020 ?

Tycker mig märka att ribban höjts för taxi-aspiranter den senaste tiden.
Citera
2006-04-16, 21:31
Bannlyst
Hej igen,
Provet börjar närma sig och är lite stressad och orolig, håller på med frågorna som buiko postade för ett litet tag sedan. Jag hörde att VV har ändrat sitt test för något år sedan (är osäker om det stämmer), ni som vet, har det skett någon dramarisk förändring eller kan jag lugnt forstätta plugga in frågorna

Tacksam för svar
Citera
2006-04-16, 22:27
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simonee
Hej igen,
Provet börjar närma sig och är lite stressad och orolig, håller på med frågorna som buiko postade för ett litet tag sedan. Jag hörde att VV har ändrat sitt test för något år sedan (är osäker om det stämmer), ni som vet, har det skett någon dramarisk förändring eller kan jag lugnt forstätta plugga in frågorna

Tacksam för svar

möjligt att provet förändrats, men varför vara orolig? Det handlar ju ändå om samma saker: vilotiderna och alla dess undantag samt att kunna läsa en karta. Lagstiftningen har ju knappast ändrats. Antar att man får ha med sig miniräknare (?) Du ser ju själv om du klarar frågorna på teoriprovet som fanns på piratebay. Ingen kan väl garantera att just dom frågorna är exakt desamma som kommer att delas ut hos Vägverket. Jag minns att jag kuggade första gången jag skrev, det var bittert, men andra gången gick det vägen. Vad det gäller Vägverkets prov är teorin inget speciellt att oroa sig för jämfört med hur det är att köra upp, vilket snart kommer att bli verklighet för de taxiaspiranter som ska ta sitt legg nästa år.
Citera
2006-04-16, 23:04
Bannlyst
Citat:
möjligt att provet förändrats, men varför vara orolig? Det handlar ju ändå om samma saker: vilotiderna och alla dess undantag samt att kunna läsa en karta. Lagstiftningen har ju knappast ändrats. Antar att man får ha med sig miniräknare (?) Du ser ju själv om du klarar frågorna på teoriprovet som fanns på piratebay. Ingen kan väl garantera att just dom frågorna är exakt desamma som kommer att delas ut hos Vägverket. Jag minns att jag kuggade första gången jag skrev, det var bittert, men andra gången gick det vägen. Vad det gäller Vägverkets prov är teorin inget speciellt att oroa sig för jämfört med hur det är att köra upp, vilket snart kommer att bli verklighet för de taxiaspiranter som ska ta sitt legg nästa år.

Vill gärna jobba så fort som möjligt, klarar jag inte teste nu blir det någon gång under juni (om jag inte finner en tid under maj). Vill inte dra ut på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in