Citat:
Ursprungligen postat av Banana
Jaha, nyss hemkommen efter en seg långfredagstaxikväll. För ca en timme sen stannade jag till vid en krog för att hämta upp gångskubb. Ställde mig tyvärr lite olämpligt pga trafiksituationen. Just då kommer påpassligt farbror blå och påpekar olämpligheten (lugn kväll för dem med m a o) och ber mig köra in till sidan för att ta "ett litet snack".
Väl där (med kunder i bilen dessutom) börjar den notoriske polisen (tillsammans med något aspirantmupp) kolla bilen och ber om alla legitimationshandlingar inkl vilotidsboken. Självklart hade jag just den här kvällen glömt att fylla i vilotiden vid början av passet. Detta resulterade i en ordningsbot på summa: 1200 kr!!!
751 A Underlåtenhet att fortlöpande göra anteckningar i tidbok.
Ärligt talat visste jag inte att beloppen var så pass höga. Såg att flera andra kollegor blev drabbade också. Brukar slarva med boken då och då, har mest bara hört om kontroller på Arlanda, aldrig i stan.
Det som stör mig förutom den extremt nitiska och dryga polisen, är att min respekt för polisen som helhet nu fick sig en rejäl törn. När inget annat finns att göra en fredagkväll ger man sig på hederligt folk (nåja) och en för polisen bra informationskälla. Jag är inte lika villig att hjälpa "lagens långa arm" längre.
Vill även uppmana nuvarande och blivande taxichaffisar att fylla i era tidböcker! Som ni ser kan det annars bli dyra läropengar...
Väl där (med kunder i bilen dessutom) börjar den notoriske polisen (tillsammans med något aspirantmupp) kolla bilen och ber om alla legitimationshandlingar inkl vilotidsboken. Självklart hade jag just den här kvällen glömt att fylla i vilotiden vid början av passet. Detta resulterade i en ordningsbot på summa: 1200 kr!!!
751 A Underlåtenhet att fortlöpande göra anteckningar i tidbok.
Ärligt talat visste jag inte att beloppen var så pass höga. Såg att flera andra kollegor blev drabbade också. Brukar slarva med boken då och då, har mest bara hört om kontroller på Arlanda, aldrig i stan.
Det som stör mig förutom den extremt nitiska och dryga polisen, är att min respekt för polisen som helhet nu fick sig en rejäl törn. När inget annat finns att göra en fredagkväll ger man sig på hederligt folk (nåja) och en för polisen bra informationskälla. Jag är inte lika villig att hjälpa "lagens långa arm" längre.
Vill även uppmana nuvarande och blivande taxichaffisar att fylla i era tidböcker! Som ni ser kan det annars bli dyra läropengar...
känner igen situationen, snutarna kan va plågsamt jobbiga ibland. Minns speciellt en episod¨: Fredagskväll fick en kund som skulle till Sergel Plaza för att hämta upp nån. Utanför hotellet var det såklart fullt med bilar, så jag fick dubbelparkera, väntade således på att kunden skulle komma tillbaka. Snuten kom, två riktigt stöddiga typer. Den ena muttla nåt om att "jag var en jävla idiot" får snutar säga så? Visst dubbelparkera får man inte, men jag stod inte i vägen för nån trafik och det gällde bara ett kort ögonblick. Å andra sidan är det lätt att man som taxiförare ibland glömmer trafikreglerna för att tillgodose kundens önskemål. Men hur f-n ska man göra om man ska till en adress där det är fullt med bilar utanför och ingen plats att stå på? Ska man ringa kunden och säga: Tyvärr jag kan inte hämta dig, det finns ingen plats att parkera på.
Angående tidböcker: Minns även här en episod från den 13/1 1997 kl 19.40. Stod på centralen. Plötsligt ser jag en polis, jag brukade alltid fylla i tidboken tillskillnad från många andra, men just den dan hade jag tydligen glömt det. När polisen frågade efter tidboken, tog jag fram den och började raskt att fylla i den, polisen manade bryskt att: Det där ska redan va ifyllt. Jag drog en vals om jag "inte hunnit" och andra ursäkter. Blev också väldigt sänkt av den här incidenten. Efter 1,5 år dimper ett brev ner i brevlådan. Har kvar det fortfarande, det står: Brott mot YTF §12-prisinformation samt brott mot YTL-ej ifylld tidbok, kontrollen gjord på centralplan i Stockholm. Beslutsdatum 980728 Krim inspektör Christer Holmlund Anteckningar: Förundersökningen nedlagd. Rapporteftergift lämnas
Jag slapp böter och åtal. Vet inte varför, men det lönar sig alltid att käfta emot. Har fått rapporteftergift 2 ggr. Andra gången gällde det p-böter.

Vad innebär då språktestet?