2006-03-15, 14:53
Bannlyst
Skönt att se att denna tråden lever fortfarande

Var i startgroparna att bli taxichaffis i höstas, men fick erbjudande om ett jobb jag redan hade kometens för och tog det istället.
Men drömmen om att kryssa gatorna på nätterna lever forfarande.
Citera
2006-03-15, 14:54
Medlem
Sub_Cs avatar
Ang lön

Citat:
Ursprungligen postat av buiko
244kr/h låter rätt mycket för mig, att snitta på 244kr/h i inkört vid dagens slut betyder en rätt hektisk arbetsdag. På vardagarna låg jag ofta på runt 200-220kr/tim i inkört. 87 spänn i timlön är ungefär vad ett nyanställt kioskbiträde, vårdbiträde eller städare tjänar..bara en 16 åring på Mcdonalds tjänar sämre. Gäller de 87kr/tim även på helger och vardagsnätter är det ju rena skämtet. Det händer ju att man får lugna nattpass.

Är en såndär taxislusk i stockholm. Valde tydligen med det rätta helt korrekt bolag att köra för. Vi har mycket stamkunder, bra dricks (snitt 10%), får 40% av inkört o snittar 3500 vardagnätter och 5000 helgenätter, utan att stressa ihjäl mig. Jobbar 5 dar i veckan och får så en hyffsad lön. +de får kompissvartkörningarna man har

Iofs ställer mitt bolag krav på vakenhet och extremt god lokalkännedom då det gäller att svara först på radioutrop.

Jobbar ju naturligtvis för topcab om någon undrar
Citera
2006-03-15, 15:17
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sub_C
Är en såndär taxislusk i stockholm. Valde tydligen med det rätta helt korrekt bolag att köra för. Vi har mycket stamkunder, bra dricks (snitt 10%), får 40% av inkört o snittar 3500 vardagnätter och 5000 helgenätter, utan att stressa ihjäl mig. Jobbar 5 dar i veckan och får så en hyffsad lön. +de får kompissvartkörningarna man har

Iofs ställer mitt bolag krav på vakenhet och extremt god lokalkännedom då det gäller att svara först på radioutrop.

3500 på vardagnätterna!! Jag körde in så mycket på nyårsafton -97. Kanske har taxorna höjts. Vad kostar det att åka tex. centralen-medborgarplatsen kl 21.30 på kvällen? En sån resa gick nog på ca 95 spänn när jag körde. Vad det gäller TopCab, så ser man sällan en sån bil på stolpe. Dom bara kör och kör...verkar vara rätt stressigt att jobba för dom ändå. Sen är det nog så att Topcab-förarna mest är yngre gasglada gossar. Tjocka vithåriga gubbar som gillar att stå på stolpe brukar köra för Taxi Sthlm. TopCab kör väl mycket restaurangfolk har jag hört.Är det sant att Johannes "Koksnäsan" Brost bara åker TopCab? Han gjorde väl en sketch om det? Om man ska köra in 5000 på en helgkväll blir det nog inte så mycket umgänge med kollegorna på stolpen. Sen är det speciellt med att svara på utrop. Den som svarar först vinner..det måste kännas som jeopardy. Om man nu ska ha dom där 5000 inkört, kan jag tänka mig att man hela tiden fått ny körning innan man ens släppt förra kunden. Det är inte möjligt hos dem bolag som har MDI. Visst kör man in bra på topcab, men jag har sett hur topcabbilarna rusat fram på helgerna. Bra inkört -de e bra, men man måste ju få sträcka på sig, fika, spela flipper o prata skit också.

Citat:
Ursprungligen postat av alex kidd
Var i startgroparna att bli taxichaffis i höstas, men fick erbjudande om ett jobb jag redan hade kometens för och tog det istället.
Men drömmen om att kryssa gatorna på nätterna lever forfarande.

behåll det där jobbet du har kompetens för, vad det än må vara. Glöm taxi, det är bara till för dom som inte har nån kompetens.
Citera
2006-03-15, 15:35
Medlem
Citat:
Glöm taxi, det är bara till för dom som inte har nån kompetens.
Det där var en underbar kommentar...
Citera
2006-03-15, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stryker99
Det där var en underbar kommentar...

Ja, jag håller med. Nja, vettefan, kommer nog köra taxi extra när jag flyttar härifrån för att börja plugga. Tror det kommer passa mig utmärkt.
Citera
2006-03-15, 15:46
Medlem
Sub_Cs avatar
Citat:
3500 på vardagnätterna!! Jag körde in så mycket på nyårsafton -97. Kanske har taxorna höjts. Vad kostar det att åka tex. centralen-medborgarplatsen kl 21.30 på kvällen? En sån resa gick nog på ca 95 spänn när jag körde. Vad det gäller TopCab, så ser man sällan en sån bil på stolpe. Dom bara kör och kör...verkar vara rätt stressigt att jobba för dom ändå. Sen är det nog så att Topcab-förarna mest är yngre gasglada gossar. Tjocka vithåriga gubbar som gillar att stå på stolpe brukar köra för Taxi Sthlm. TopCab kör väl mycket restaurangfolk har jag hört.Är det sant att Johannes "Koksnäsan" Brost bara åker TopCab? Han gjorde väl en sketch om det? Om man ska köra in 5000 på en helgkväll blir det nog inte så mycket umgänge med kollegorna på stolpen. Sen är det speciellt med att svara på utrop. Den som svarar först vinner..det måste kännas som jeopardy. Om man nu ska ha dom där 5000 inkört, kan jag tänka mig att man hela tiden fått ny körning innan man ens släppt förra kunden. Det är inte möjligt hos dem bolag som har MDI. Visst kör man in bra på topcab, men jag har sett hur topcabbilarna rusat fram på helgerna. Bra inkört -de e bra, men man måste ju få sträcka på sig, fika, spela flipper o prata skit också..

Jo centralen medis borde bli 89-105 beroende på hur fort man kör. Då behöver man bara 4 st sådana små körningar(som ju tar 5mindrygt) i timmen så har man en bra kassa. jag har bilen tolv timmar och jobbar i den kanske 9-10, alltså två-tre timmar till flipper, lögner och kaffe. Jo, visst vi är mest glada ivriga unga tjejer o pojkar, vi har dock en annan silverrygg, som nog e vassare än vi.

Det är just arbetssättet med comradio som är det nästbästa med topcab, att om ja ska släppa kund på drakenbergsgatan om två min kan ja ropa på första utropet(inom fem minuter) på hornsbruksgatan, men det bästa är ju våra kunder, restaurangfolk, kändisar, wannabes, rikingar, artister, konstnärer... Det var för övrigt en annan humorist som gjorde den där sketchen(jag har tillochmed spytt i en topcab sa han, fast han i själva verket faktiskt är ganska trist o nästan alltid spiknykter.)

Att den som är snabbast, alertast och hittar bäst ska tjäna bäst pengar tycker vi alla är helt naturligt faktiskt, det är därför vi jobbar där vi gör.....annars hade vi stått vid stolpe eller tokarabviftat i fribilskön på arlanda..
Citera
2006-03-15, 15:49
Medlem
Sub_Cs avatar
Citat:
behåll det där jobbet du har kompetens för vad det än må vara. Glöm taxi, det är bara till för dom som inte har nån kompetens.

Förövrigt måste ja ju tillägga att vardagsnätterna i januari var rätt döda o man drog väl in 2800 i snitt.. inte alltid helt rocknroll...

varför vi gasar fort?
svarar man på en körning på första utropet ska man vara där inom fem(har man alltså ropat in nåt på stureplan från slussen får man ju lite bråttom, och där står det garanterat kollegor o kollar att du e tid annars klockar de dig o tar din kund + att du får höra i evigheter att du inte vet vad du pysslar med
Citera
2006-03-17, 10:38
Medlem
Bleeps avatar
Citat:

Taxibranschen dräller av företagslojala nollor som envist argumenterar utifrån idén att "deras" taxibolag är överlägsna andra taxibolag, i förhoppning om att företagets "glans" ska fastna en smula på dem och få dem att framstå som extra begåvade taxidrängar.

3500 och 5000... Det enda sättet att komma upp i de kassorna hos TopCab är att inte ta körningar med stammisar som har töntiga vip-kort som låter dem åka på lägre taxa. Och eftersom dessa utgör lejonparten av era kunder så tror jag inte ett piss på vad du skriver.

Det luktar blåbär lång väg av dig och du påminner starkt om de där som alltid satt på Tidelius och skröt om hur hög kassa de kört in. Och när de gått därifrån tittade vi andra på varandra, flinade lite snett och skakade uppgivet på huvudet...
Citera
2006-03-17, 11:07
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep

3500 och 5000... Det enda sättet att komma upp i de kassorna hos TopCab är att inte ta körningar med stammisar som har töntiga vip-kort som låter dem åka på lägre taxa. Och eftersom dessa utgör lejonparten av era kunder så tror jag inte ett piss på vad du skriver.

Tänkte väl det. Jag har inte kört taxi i sthlm på ett tag och blev lite fundersam över inlägget. Har de höjt taxorna så pass mycket att man kör in 5000 på helgerna. På min tid hörde jag talas om summor på 3500 och kanske tom. 4000, men då var det på nyårsafton eller midsomarafton. En fribilsturk berättade för mig att han hade kört in 4000 på nyårsafton, men då hade han fått en körning till Hudiksvall.

Sen det här med TopCab. Jag körde TaxiCard och dom hade samma typ av körningar, dvs mycket företagskörningar. Det var mest restaurangfolk, B-kändisar o unga tjejer med lite pengar. Många hade fåniga rabattkort som de hade rätt att åka för 66:- inom tullarna med. Dom körningarna blev man inte rik på. Minns speciellt snåljåpen och PR-konsulten Baltazar Silveira, B-kändis och vimmlare på 90-talet. Han kom jämt dragandes med sina 66 kronorskuponger. Han jobbade vid Henriksdal/Kvarnholmen och tyckte att det låg så nära tullarna att hans förbannade 66kr kuponger skulle gälla. Han ringde även till kontoret och tjatade om att han minsann hade rätt till det.

Nåväl, TopCabs körningar är säkert rabatterade och jag antar att man får slita dubbelt så mycket för TopCab jämfört med annat bolag. Tyst trafik med MDI är både lugnare och rättvisare, så trots lockelser om 5000 inkört kommer jag nog aldrig att köra för TopCab om jag ens kommer att börja med taxi igen.

Sen tyckte jag förvisso att TopCab-förarna verkade koolare än andra taxigubbar med sina svarta jackor och svarta bilar. Är förresten TopCab och Best-företagsbud (med sko på taket) samma företag. Tycker dom liknar varandra.
Citera
2006-03-17, 13:59
Medlem
Sub_Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Taxibranschen dräller av företagslojala nollor som envist argumenterar utifrån idén att "deras" taxibolag är överlägsna andra taxibolag, i förhoppning om att företagets "glans" ska fastna en smula på dem och få dem att framstå som extra begåvade taxidrängar.

Det luktar blåbär lång väg av dig och du påminner starkt om de där som alltid satt på Tidelius och skröt om hur hög kassa de kört in. Och när de gått därifrån tittade vi andra på varandra, flinade lite snett och skakade uppgivet på huvudet...

Ursäkta?
Jag skrev ju knappast här på forumet för att få en massa grundlös kritik mot mig som person, ville bara dela med mig av mina åsikter om taxibranschen.

Finns ingen som helst anledning för mig att ljuga på ett sånt här forum med den målgruppen den har. Att alla ljuger lite på tidelius e väl knappast nån nyhet, men här i ett sånt här forum.

Varför vill du kasta skit över mig, känner du mig, e ja din ovän eller e du bara bitter?

Enda sättet att ta in de pengarna jag har pratat om på topcab är att ta varje körning man kan ta, skita i om det e vip eller inte, bara få på taxametern så fort det går ungefär. Helst inte arlanda.

Vipkorten ger ändå ingen större rabatt kan ja ju avslöja för er.

Men men, ska tonen vara såhär ser jag ingen ide att i fortsättningen dela med mig av mina erfarenheter, tack så hemskt mycket för vänligheten
Citera
2006-03-17, 14:04
Medlem
buikos avatar
Citat:
Men men, ska tonen vara såhär ser jag ingen ide att i fortsättningen dela med mig av mina erfarenheter, tack så hemskt mycket för vänligheten

Du tar åt dig alldeles för lätt. Det bästa med såna här forum är att man kan munhuggas med tangentbordet utan att få på käften som i det verkliga livet. Vore rätt trist om alla klappade varandra på axeln...det blir knappast nån debatt då.
Citera
2006-03-17, 14:05
Medlem
Sub_Cs avatar
Citat:
Tänkte väl det. Jag har inte kört taxi i sthlm på ett tag och blev lite fundersam över inlägget. Har de höjt taxorna så pass mycket att man kör in 5000 på helgerna. På min tid hörde jag talas om summor på 3500 och kanske tom. 4000, men då var det på nyårsafton eller midsomarafton. En fribilsturk berättade för mig att han hade kört in 4000 på nyårsafton, men då hade han fått en körning till Hudiksvall.

Sen det här med TopCab. Jag körde TaxiCard och dom hade samma typ av körningar, dvs mycket företagskörningar. Det var mest restaurangfolk, B-kändisar o unga tjejer med lite pengar. Många hade fåniga rabattkort som de hade rätt att åka för 66:- inom tullarna med. Dom körningarna blev man inte rik på. Minns speciellt snåljåpen och PR-konsulten Baltazar Silveira, B-kändis och vimmlare på 90-talet. Han kom jämt dragandes med sina 66 kronorskuponger. Han jobbade vid Henriksdal/Kvarnholmen och tyckte att det låg så nära tullarna att hans förbannade 66kr kuponger skulle gälla. Han ringde även till kontoret och tjatade om att han minsann hade rätt till det.

Nåväl, TopCabs körningar är säkert rabatterade och jag antar att man får slita dubbelt så mycket för TopCab jämfört med annat bolag. Tyst trafik med MDI är både lugnare och rättvisare, så trots lockelser om 5000 inkört kommer jag nog aldrig att köra för TopCab om jag ens kommer att börja med taxi igen.

Sen tyckte jag förvisso att TopCab-förarna verkade koolare än andra taxigubbar med sina svarta jackor och svarta bilar. Är förresten TopCab och Best-företagsbud (med sko på taket) samma företag. Tycker dom liknar varandra.

För 66 spänn kommer du idag från halvhöga nummer birgerjarlsgatan till jättelåga nummer. Inte mycket längre. Taxorna är betydligt högre än på cards tid, ni var extremt billiga. Våra rabattkort är inte mer än 4-10% beroende på grad på rabatten.

Vi är förvisso fortfarande jävligt coola
nej, TC o best har inget gemensamt(sedan april2005 äger faktiskt företaget med rekryteringsbas i gibraltar topcab(läs taxi020))

Däremot har vi tätt samarbete både med best o andra stora budbolag.

Jag ser som sagt ingen anledning att ljuga för er om mina kassor så ja hoppas ni tror på dom, jag hade kunnat sagt mina peakar, mina bästa dagar eller mina sämsta (2200 inkört) men snittet e bra.

Fribilsturken till hudik måste ha gjort mer än 4000 då det med topcab idag på taxameter till gävle kostar 3000

Hadet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in