Citat:
Ursprungligen postat av buiko
3500 på vardagnätterna!! Jag körde in så mycket på nyårsafton -97. Kanske har taxorna höjts. Vad kostar det att åka tex. centralen-medborgarplatsen kl 21.30 på kvällen? En sån resa gick nog på ca 95 spänn när jag körde. Vad det gäller TopCab, så ser man sällan en sån bil på stolpe. Dom bara kör och kör...verkar vara rätt stressigt att jobba för dom ändå. Sen är det nog så att Topcab-förarna mest är yngre gasglada gossar. Tjocka vithåriga gubbar som gillar att stå på stolpe brukar köra för Taxi Sthlm. TopCab kör väl mycket restaurangfolk har jag hört.Är det sant att Johannes "Koksnäsan" Brost bara åker TopCab? Han gjorde väl en sketch om det? Om man ska köra in 5000 på en helgkväll blir det nog inte så mycket umgänge med kollegorna på stolpen. Sen är det speciellt med att svara på utrop. Den som svarar först vinner..det måste kännas som jeopardy. Om man nu ska ha dom där 5000 inkört, kan jag tänka mig att man hela tiden fått ny körning innan man ens släppt förra kunden. Det är inte möjligt hos dem bolag som har MDI. Visst kör man in bra på topcab, men jag har sett hur topcabbilarna rusat fram på helgerna. Bra inkört -de e bra, men man måste ju få sträcka på sig, fika, spela flipper o prata skit också..
Jo centralen medis borde bli 89-105 beroende på hur fort man kör. Då behöver man bara 4 st sådana små körningar(som ju tar 5mindrygt) i timmen så har man en bra kassa. jag har bilen tolv timmar och jobbar i den kanske 9-10, alltså två-tre timmar till flipper, lögner och kaffe. Jo, visst vi är mest glada ivriga unga tjejer o pojkar, vi har dock en annan silverrygg, som nog e vassare än vi.
Det är just arbetssättet med comradio som är det nästbästa med topcab, att om ja ska släppa kund på drakenbergsgatan om två min kan ja ropa på första utropet(inom fem minuter) på hornsbruksgatan, men det bästa är ju våra kunder, restaurangfolk, kändisar, wannabes, rikingar, artister, konstnärer... Det var för övrigt en annan humorist som gjorde den där sketchen(jag har tillochmed spytt i en topcab sa han, fast han i själva verket faktiskt är ganska trist o nästan alltid spiknykter.)
Att den som är snabbast, alertast och hittar bäst ska tjäna bäst pengar tycker vi alla är helt naturligt faktiskt, det är därför vi jobbar där vi gör.....annars hade vi stått vid stolpe eller tokarabviftat i fribilskön på arlanda..