2008-01-16, 11:30
Medlem
Isnatts avatar
Hur många mil kör man på ett pass ungefär? mediantal per dag?
Citera
2008-01-16, 15:13
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hur många mil kör man på ett pass ungefär? mediantal per dag?

Beror helt på var i Sverige som man kör och vilka tider som man kör. Jag kör natt och brukar snitta 50-60 mil, men kan vara så lite som 20 mil
Citera
2008-01-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
Otroligt att taxi kan erbjuda sina kunder det priset, om du kör från hornstull till Ropsten en vardag med alla köer så går den resan säkert på 200-300kr. Märk väl att tiden är 10-14, dvs absolut lågtrafik, då inte många åker taxi, det är ändå en viss skillnad mot dygnet runt. TAxi card har säkert få kunder kl 10-14, så få att 79kr möjligen lönar sig. TAXI CARD har kursat en gång, tror det var runt år 1999-2000. Sen fanns det inte några år, men nu har varumärket återuppstått. Nån som vet om det är samma folk som driver Taxi card nu?

Vet inte om det är samma folk som driver, men det är i alla fall samma lykta på taket. Nu har jag hört en reklamspot (på RixFM) för Taxi Card också, så lite seriöst är det. Där nämner dom att man åker gratis med "jokern", en Seat Altea etanol.
Men konstigt är att den enda bil jag har sett är den där Saaben (jag tror det är samma), så det vimlar ju inte precis av TaxiCard bilar ute på stan.
Och jag håller med 79 kr Ropsten-Hornstull inte kan vara en så bra affär.
Nu för tiden är det ju alltid trafik i stan på vardagarna, så helt smärtfritt är det inte ens 10-14.
Citera
2008-01-16, 17:57
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apisotto
Vet inte om det är samma folk som driver, men det är i alla fall samma lykta på taket. Nu har jag hört en reklamspot (på RixFM) för Taxi Card också, så lite seriöst är det. Där nämner dom att man åker gratis med "jokern", en Seat Altea etanol.
Men konstigt är att den enda bil jag har sett är den där Saaben (jag tror det är samma), så det vimlar ju inte precis av TaxiCard bilar ute på stan.
Och jag håller med 79 kr Ropsten-Hornstull inte kan vara en så bra affär.
Nu för tiden är det ju alltid trafik i stan på vardagarna, så helt smärtfritt är det inte ens 10-14.

När jag började på taxicard hösten -94 var det 66kr inom tullarna dygnet runt alla dagar. Då körde taxi sthlm med 99kr under samma föresättningar. Ett år senare hade card höjt till 77kr. Samtidigt avskaffade Taxi sthlm sina maxpriser inom tullarna. Det känns som om taxi card inte riktigt hänger med i utvecklingen. För företaget spelar det ingen roll om en förare drar in 79kr på 30-40 min, vilket en innerstadsresa kan ta tidsmässigt i köerna. För en taxichaufför har provisionslön. Snälla människor ger nog iaf en hundring jämt i dessa fall.
Citera
2008-01-17, 05:18
Bannlyst
inte mer nybliven chaufför anmäler sig återigen efter en lång tids tystnad på denna delen av FB. Allt väl gott folk och kollegor? :-)

Klickade in på 533 i timmen idag och det får anses vara bra (snuskigt bra!!!!) hehe.. inte alltid det är så, men de gånger det händer är det barar att tacka och ta emot.

*suck*... älskar det jag gör men önskar att lönsamheten varit högre... Det är ett tryggt yrke och jag har turen att ha en förstående och fruktansvärt trevlig chef, även om den lilla äcklet (snodd kommentar från RixFM, Gert-Bögen-Schultz) skulle behövt vara lite mer ödmjuk ibland. :-D hahha.

Funderar lite på att ta D-kort jag.. köra turistbuss lockar....

OT men ändå ONT: För nån månad eller två sen kom jag in på Kastrup och där stod ju sedvanliga kollegor å så, och även en förare från Karlskrona, i detta fallet en förare av det täcka könet, och inte bara det, en våldsamt vacker sådan ( i mina ögon). Eftersom jag var på "humöret" så ställde jag lite lättare frågor ang hennes ungsrung och varför hon gjorde det hon gjorde, dvs stod här med ett gäng sluskar, givetvis i en helt vanligt konversation, så då kröp det så småningom fram att hon egentligen jobbade med färdtjänst på heltid och hoppade in då och då.. småskojerierna fortsatte lite smått och tja, jag hade en trevlig konversation med tjejen som kanske varade i 40 minuter, hennes kunder var duktigt försenade har jag för mig..

saken är den att jag tyckte hon var väldigt trevlig.. :-) Nån som vet vem jag menar? :-) Ifall nån gör det, kan ni hälsa från Kastrup-skåne-snubben... ?
Senast redigerad av Schnitzel Fritz 2008-01-17 kl. 05:31.
Citera
2008-01-17, 05:40
Bannlyst
Äh, jag som blev lite småmysig så där på småtimmarna, bry er inte om det... :-)

Jag har ingen chans på henne ändå... Kul att nämna bara.
Citera
2008-01-17, 09:48
Medlem
Tillfällig legitimation?

"Genomför utbildningen, därefter kommer du till oss för ett informationsmöte. Under detta möte blir du fotograferad och får till tillfälliga legitimation. Därefter är du klar att köra ditt första pass hos oss."

http://212.247.13.12/stt/jobb.asp?code=forare

Hur funkar detta, jag trodde att man absolut inte fick köra utan riktigt TFL-leg?
Citera
2008-01-17, 17:27
Medlem
ozones avatar
Uppkörning Taxi

Idag hade jag 160 minuters körlektion med en trafiklärare för att fin slipa mina kunskaper att köra bil. Jag fick verkligen många "ahaaa upplevelser" som t.ex. hur mycket tid/pengar man tjänar på att ha god planering och en lugn körning.

Jag fick köra en runda på 1 mil och då visa hur jag kör när jag kör ekonomiskt, sen efteråt sa han vad jag skulle göra och inte göra osv. Efter detta gjorde vi om samma körning och tro på fan vad jag drog ner på förbrukningen. Från 0,75L/milen till 0,68L/milen bara av att ha bättrte planering! Sen sa han att jag kunde slipa på min körning ännu mer och då dra ner förbrukningen till 0,60L/milen.

Jisses vad mycket pengar man kan tjäna som yrkesförare/egenföretagare om man kör EcoDriving!

Hoppas jag grejjar uppkörningen för taxikortet den 15 Februari
Senast redigerad av ozone 2008-01-17 kl. 17:30.
Citera
2008-01-17, 20:23
Medlem
Maaths avatar
Har en far som efter många år som egen företagare inom livsmedelsbranchen sadlade om och började köra taxi, egen bil. Är uppriktigt sagt förvånad över hur bra pengar han tjänar på att köra. Han kör för taxi 020 i sthlm och arbetar väl en 10 timmar per dag men aldrig nätter. Visst jobbar han en del men samtidigt så vet han att på sommaren så är det golf mestadels av tiden som gäller. Senast jag pratade med honom hade han haft en bra månad med drygt 80 000kr inkörda. Jag tror iofs att mycket har att göra med att han är smart och med åren fått en del rutin och vet var körningarna finns. Så visst finns det pengar att göra inom denna bransch. Synd att det knappt lönar sig att utvidga sin rörelse med fler bilar/chaufförer.
Citera
2008-01-17, 21:43
Medlem
Taxi Kurir = Taxi 020 ?

Vet inte om Ni hört det innan, men Taxi Kurir har lagt ett bud på Taxi 020...
Citera
2008-01-17, 22:40
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
"Genomför utbildningen, därefter kommer du till oss för ett informationsmöte. Under detta möte blir du fotograferad och får till tillfälliga legitimation. Därefter är du klar att köra ditt första pass hos oss."

http://212.247.13.12/stt/jobb.asp?code=forare

Hur funkar detta, jag trodde att man absolut inte fick köra utan riktigt TFL-leg?

Tror att det har att göra med något leg som Transfer själv har för det står "Genomför utbildningen" vilket jag tolkar som att du skall vara klar med taxilegget.
Citera
2008-01-17, 23:21
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A_E_K
Vet inte om Ni hört det innan, men Taxi Kurir har lagt ett bud på Taxi 020...

Taxi 020 försökte bli rikstäckande, men nånstans på vägen gick något snett. Norrköping/Linköping skulle erövras, men åkarna ansåg sig bli lurade och sade upp sina avtal. Kurir däremot lyckades med sin erövring av landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Tror att det har att göra med något leg som Transfer själv har för det står "Genomför utbildningen" vilket jag tolkar som att du skall vara klar med taxilegget.

själva transferlegget är ju bara ett firmalegg som intygar att du kör transfers bilar. Deras utbildning är jämförelsevis enkel, de kör bara med fasta priser. Måste vara mycket tjafsande om priser, vad gör föraren om kunden vill stanna till och köpa cigarretter? Vad göra om kunden efter halva vägen vill åka hem och hämta plånboken han glömt? Själva varumärket Transfer är svagt, många kunder förväxlar bilarna med dyra fribilar, så jag skulle hellre välja TS, Kurir eller 020.

fattar heller inte varför man som ny förare ska behöva betala sin internutbildning, legg och uniform. 1650+200+1095kr Om jag börjar på en arbetsplats som butiksbiträde/vårdbiträde/busschaufför eller städare så får jag ju allt det där gratis.

Citat:
Ursprungligen postat av ozone

Jisses vad mycket pengar man kan tjäna som yrkesförare/egenföretagare om man kör EcoDriving!

Jisses vad mycket pengar man kan tjäna som bilskollärare på att vägverket införde uppkörning för taxilegg igen.
Senast redigerad av buiko 2008-01-17 kl. 23:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in